Sv: Parelli inte så bra?

Med andra ord ska man inte gå på en Parelliclinic om man vill se Parelli-metoden demonstrerad och förklarad. Antingen eftersom Parelli inte utövar ParelliNH eller för att man ändå inte begriper vad han gör.
Under de åren som jag utvecklat mig och mina hästar med Parellis material-förhållningssätt som övningar- så genomsyras detta av att vi INTE använder tvång eller skapar rädsla hos hästen.
Så, om PP använder lina i munnen på hästen, eller har bundit fast benen, så skulle jag kalla det rejält avkall på kvaliteten i den egna filosofin.
[---]
Det är möjligt att jag själv varit lite snabb att döma de utvalda klipp som visats. Inte heller jag har sett hela händelseförloppet. Jag var lite naiv och förväntade mig att uttalandena om hobbling och fastbundna ben hade substans.
Jag anser fortfarande att PP forcerade hela händelseförloppet. En häst som tar som minst dagar att komma dit vi kan se i det klipp som filmats x dagar senare behöver inte vara med på en horse-event. Det finns inte en chans att publiken får en uppfattning om vare sig vardagshantering eller hästpsykologi, eller hur det sett ut innan eller efter timmarna på arenan.
Nää, relation, tillit och förtroende före målet, och ta den tid det tar, det har han själv lärt mig och det frångår inte jag.
Det är också vanskligt att världens seriösa Parelli-instruktörer och ända ner till någon som jag själv på olika sätt får riktiga bekymmer med att motivera vår hantering av hästar.
Jag är ganska övertygad (jag är ju tydligen sektmedlem)att ingen häst någonsin behöver känna sig plågad av Pat Parelli.
[---]
//Annika
Med andra ord ska man inte gå på en Parelliclinic om man vill se Parelli-metoden demonstrerad och förklarad. Antingen eftersom Parelli inte utövar ParelliNH eller för att man ändå inte begriper vad han gör.