Sv: Parelli inte så bra?
Men Gaaah!
Det är ju PRECIS det jag säger, att jag INTE vill kalla min hästhantering för NH just för att NH idag förknippas med dessa snubbar och deras övningar/lekar samt repsnurrning
Själva NH-filosofin (som fanns lååååångt före den kom till sverige och som inte består av en serie metoder eller övningar, utan snarare är ett allmänt förhållningssätt vad gäller hästhantering, kan antagligen jämföras med det t.ex. axel kallar hästmannaskap) har jag däremot inspirerats en hel del av.
Som jag har poängterat i denna tråd (och många andra) är jag noga med att säga att jag INTE arbetar enligt NH eller någon annan hästhanteringsfilosofi, utan har som du snarare snappat upp saker från alla möjliga tränare och hästhanterare och hästmänniskor genom åren, samt även kikat på hur hästar beter sig och provat mig fram lite försiktigt. Så min "metod" är en salig blandning av allt möjligt
Men jag vidhåller fortfarande att när man pratar om olika metoder/filosofier så underlättar det enormt om man har fasta benämningar. I NH-fallet verkar emellertid definieras vääääldigt olika från person till person, så i det fallet verkar det inte möjligt med en allmän definition.
Men varför ska du kalla det någonting över huvud taget?
Vad är det för fel på ordet hantering/hästhållning? Varför ska man baka in ett begrepp som betyder så olika beroende på vem man frågar?
Jag har sett så många som är sk. NH-tränare (av ren slump faktiskt), men jag har inte lyckas se ett tydligt mönster, förutom att alla har långa rep. NH är ju ingen vetenskap.
Istället för att säga "Jag håller på med NH/pnh".. så kan man säga "såhär gör jag" sen kan man lägga till vart man har hittat inspiration ifrån.
Jag som tränar dressyr och jobbar för min tränare kopierar ju inte allt hon gör rakt av. Jag utvecklar min egen filosofi om hur man ska hantera hästar, med hjälp av att se och pröva hur hon gör - bra som mindre bra.
Men Gaaah!
Som jag har poängterat i denna tråd (och många andra) är jag noga med att säga att jag INTE arbetar enligt NH eller någon annan hästhanteringsfilosofi, utan har som du snarare snappat upp saker från alla möjliga tränare och hästhanterare och hästmänniskor genom åren, samt även kikat på hur hästar beter sig och provat mig fram lite försiktigt. Så min "metod" är en salig blandning av allt möjligt