Parelli inte så bra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Parelli inte så bra?

Missförstånd?
Nej oförstånd.

Ja du gottar dig ganska bra i fördomar du... Men med hållfast avses att den håller under lång tid (ej förbrukningsvara), vilket var viktigare än det du syftar på för en så där 200 år sedan......men när argumenten tryter...

Lädrer har faktiskt rent generellt längre livslängd än textilier. I hovstallet tex finns och används dagligen seltyg med runt 100 år på nacken. Grimmor av rep lär du inte hitta användbara från den tidsepoken.
Rep fanns på den tiden, men redan då hade man läder i grimmorna fast det vara dyrt- för att man var rädd om hästen- hade ett betydligt större värde. Man snålade ej heller in på bredden av det. Hästvett. Ju bredare anläggningsyta desto mjukare.

Man har ej heller rep som skärp/ bälte- av en anledning- skär in och definitvt inte med knutar o som dras/ rycks i.

Ju längre lina man har till hästens mun/ huvud- ju större rörelseenergi tillkommer. Man måste därför vara medveten om det o ha en jämn kontakt.

Det är därför som en glappande tygel är sämre o en riktigt kort tygel ger en mer faktisk kännbar kontakt för den som håller i andra änden.

När det är vila då är ryttaren "tyst". Enkelt och konsekvent.
Inte för att förmänskliga, men inlärning går mkt bättre med beröm.
Fast då blir ju hästen glad- visar känslor.

Tänk om våra chefer skulle praktisera samma. Bara skäll. tystnaden= OK.
Absolut inget extra i lönekuvertet.

Gör man det lilla extra då? Med glädje?
Nej!

Knappast troligt att någon skulle fösa kor i 180knyck.
Vet du överhuvudtaget hur man flyttar en hjord djur längre sträckor?

Jag kan med säkerhet säga att det vet hon hur man gör :angel:
Vedebörande är med i en förening i dalarna för boskapsdrivning.

Fiador..Klappa på Fingal från mig nästa gång ni ses..;)

Att tycka olika är en sak, men att kasta skit, medvetet missförstå, dra in liknelser som inte har ett dugg med saken att göra...DET är det mänskligt att reagera på...

Nu kan du inte veta om folk missförstår på riktigt eller med flit, och det är även lätt att uppfatta det som att du missförstår med flit.

I en annan persons värd så kan liknelsen vara bra medan andra personer anser dina vara bullshit.

Vi har olika värderingar och referensramar det är därför vi dras till olika delar inom ridsporten. Är det dina, mina eller någon gurus referensramar som ska gälla eller ska vi börja respektera varandra? Även du som sitter här medvetet provocerar? Och inte misstänka att folk driver med en och medvetet jävlas bara för att man inte får önskad respons?

När det är vila då är ryttaren "tyst". Enkelt och konsekvent.

Och man kan inte vara konsekvent på annat vis? Såsom säga "duktig häst" och en klapp på halsen.

Senast ändrad:

Och man kan inte vara konsekvent på annat vis? Såsom säga "duktig häst" och en klapp på halsen.

Med tyst menar jag att ryttaren "slutar rida"...för övrigt klappar jag aldrig hästen på halsen eller någon annanstans heller, utan jag "smeker" den i så fall....därför att "klappa" är inte är särskilt behagligt för hästen...

Men jag antar att man kan lära hästen att bocka och skutta genom att säga duktig häst och ge en klapp på halsen också....;) Men jag trodde inte det var så du menade att det gick till..

Om man tar hästar som gör ett glädjeskutt efter en hopprunda vet den mycket väl att rundan är klar - ryttaren slappnar av en aning. ;)

Ja jag kan också missförstå (jag gör det för att du klagar på alla andra och vill göra gällande att vi debatterar så fult).

Visst kan man lära hästar att bocka när man klappar liksom det går att få dem att göra det när man gör ingenting.
-----
Till er som jag läst vad jag skrivit så menade jag som ni säkert förstår att man genom att klappa hästen och säga "duktig" efter exempelvis en hopprunda talar om att det är klart och man får slappna av och visa känslor.

Medlemskap i förening är om man ska vara petig inte sma sak som att det skulle vara lämpligt att gå på nötter 180knyck i dålig terräg.
De flesta kreatursägare uppskattar inte benbrott.
Däremot skrevs det senare att det var menat som ett skämtsamt uttryck, vilket i första skedet gick mig förbi.

2. Nick Skelton har varit i topp i hoppsporten i minst 20 år. Knappast möjligt att ta fram VC-häst efter VC-häst om han red uselt..

Hur många hästar har han total förstört på vägen med den ridningen?
Det är där i det sitter hur "bra ryttare" man är hur stort (och hur bra stammat) grund material man har att jobba med.

4. Jag skulle gärna ha så välridna hästar att jag kunde (om jag ville) skutta lågt utan attiraljer. Men är tveksam till att jag har mod att släppa den säkerhetslina som träns faktiskt är på hästar som är högt i blod o väger ca 650 kg..därmed inte sagt att jag hänger i tygeln o drar...

Kan bara hålla med jag skulle aldrig rida en häst utan tygel. (inte för att jag rider ofta men ändå)

5. Och här kommer bomben.. jag anser att NH-hysterin är trams och ett sätt att tjäna pengar på alla grönavågare som tagit sig in i hästvärlden och som är vana vid att läsa sig till kunskap. Att hantera hästar på ett bra sätt har "hästkarlarna/kvinnorna" gjort även i Sverige länge och väl. Och det handlar inte om repgrimmor eller träns eller f-n och hans moster utan om att läsa av och agera tydligt. Jag såg det senast när en riktig "hästkarl" kom gåendes med tre 2-åringar i grimma o grimskaft. De lufsade efter honom trots bus i hagen bredvid...men då hade han varit tydlig också (tydlig INTE = våldsam).. och jag kan garantera dig att han inte läst hur han skulle göra i en bok eller tittat på en video..

Så - nu lär jag väl få ett antal NHutövarsvar, men det var skönt att vara riktigt TYDLIG..

Riktigt bra skrivet fram för allt fet stilat!

Där har du fått betydelsen av kommunikation om bakfoten, eller i var fall delvis. Här talar du om envägskommunikation vilket i mina ögon är väldigt begränsande. Många av videorna som varit på tapen där NH visas är just envägskommunikation (Sammets undantagen, kanske fler), människan säger till och hästen gör (eller vägrar/förstår inte). För mig blir det effektiv kommunikation när alla deltagande parter får vara med.

Exempel: Backa häst

-Jag säger backa
-Hästen fattar inget och tittar frågande på mig
"okej hon fattar inte, jag försöker på annat vis"
- petar på bogen och säger backa
-Hästen fattar inget och tittar frågande på mig och säger med blicken, "vad vill du"
*Jag får tänka om, hur ska jag nå fram*
-Jag ställer mig bredvid hästen framför bogen tar i grimskaftet drar lite bakåt och knuffar lite på hästen backar själv och säger backa.
- Hästen provar att rygga ett steg och får beröm
- vi provar några gånger till med mindre och mindre signaler och efter några minuter backar hästen när jag säger backa, när jag backar eller när jag petar på bogen vilket jag nu kom fram till funkade bäst med den här hästen.

-----------------
PNH viset som jag tolkar Linda Parelli:

-Skaka på repet - hästen fattar inget och gör inget
-Skaka lite hårdare i repet - Hästen går framåt
-Skakar hårdare igen - Hästen blir lite nervös och går åt sidan
-Skaka hårdare och vifta med repändan, hästen backar undan, människan skakar lite till hästen kastar sig åt sidan.
-Efter 50 gånger eller så har hästen lyckat fundera ut vad människan i andra ändan troligen vill och man kan börja minska ner på signalstyrkan.

Med rätt timing går det givetvis mycket fortare, men att ta hänsyn till att hästen inte fattar signalen och provar något annat gör man inte.
---------------

Det känns rätt genomgående för många inom NH att tala till och inte tala med.

:bow::bow::bow:
Otroligt bra sammanfattat!!!!!!!

Känns som att vi inte kommer så mycket längre här...men repgrimmor med fastsydda ledrep har jag aldrig sett eller hört talas om...

Sen angående detta med risken att hästen "sticker iväg"...med grimskaftet släpandes efter....så har jag redan talat om min ståndpunkt i denna fråga...läs inlägg nr 261.

*kl*

Ang repgimmans funktion så är repgrimman, som jag upprepade gånger skrivit tidigare, ett träningsverktyg, designat för kommunikation....precis som bettet....och inte det samma som en vanlig grimma....som INTE är designad för träning....

De går att köpa på postorder och via nätet hos många kända hästpryls försäljare och är som sagt vanliga ute bland kreti och pleti. Även kända profiler i NH som ger clinics och lasttränar folks hästar använder dessa ibland, då de slipper tjafsa med ett separat rep som ev går av i spännet osv.

Jag tycker inte din ståndpunkt ang. skaderisken med repgrimma och lös häst, tar med i beräkning att hästen är ett levande (flykt) djur och därför inte ofelbart reagerar exakt som du har förutspått att den ska göra för att den är tränad på x eller y sätt. faktumet runt olycks och sakerisken med en häst som springer iväg i repgrimma eller sitter fast i repgrimma och kastar sig eller trampar på linan är högst realistisk och något som tas i beräkning av varje seriös hästmänniska, oavsett utrustning och situation. Gör man inte det utan hänvisar till att "hästen är tränad att göra x eller y" är man gravt ute och cyklar i relation till hur hästen reagerar eller kan reagera i en panik situation.

vad är skillnaden mellan ett tränings verktyg och ett korrigerings verktyg? Jag antar att det finns en anledning att du inte bedömer en vanlig grimma vara ett sådant, eller hur ?

Om man ska tänka på hur hästar behandlar varann så är det med negativ förstärkning. Om den vill flytta på en annan häst och får sin vilja igenom, inte går den då fram och kliar den andra hästen eller ger den en sockerbit.

Positiv förstärkning är något vi människor använder på hästen för att öka motivationen att göra något speciellt. Kan ju vara bra men jag tror inte hästen går runt och känner sig ledsen om vi också, liksom hästar mot varann använder negativ förstärkning.

Sen kan man ju fråga sig om man vill att hästen gör något vi ber dem om för att den vill ha sin belöning, eller om man vill att den gör saker man ber dem om för att vi just ber dem om det.

Om man ska tänka på hur hästar behandlar varann så är det med negativ förstärkning. Om den vill flytta på en annan häst och får sin vilja igenom, inte går den då fram och kliar den andra hästen eller ger den en sockerbit.

Positiv förstärkning är något vi människor använder på hästen för att öka motivationen att göra något speciellt. Kan ju vara bra men jag tror inte hästen går runt och känner sig ledsen om vi också, liksom hästar mot varann använder negativ förstärkning.

Sen kan man ju fråga sig om man vill att hästen gör något vi ber dem om för att den vill ha sin belöning, eller om man vill att den gör saker man ber dem om för att vi just ber dem om det.

dock kan vi aldrig bli häst och hästen människa. hästen blir inte ledsen av negativ förstärkning så som vi vi blir ledsna, dock blir de mycket nyfiknare och mer motiverade till träning med positiv förstärkning. Väldigt mycket forskning visar just att positiv förstärkning är effektivare och mer hållbar som inlärning, oavsett djur. du vet inte mycket om hur det fungerar då du ifrågasätter om hästen gör den för sin belöning. det handlar inte om att ge en muta eller propppa hästen full av godis. vid positiv försätrkning och klickerträning använder du en inlärd förstärkare som visar exakt vart hästen gör rätt, och sen får hästen sin belöning som kan vara kli/godis mm, det osm hästen tycker är trevligt och ser som belöning. när beteendet är inlärt som man vill ha det plockar man bort belöningen stegvis och har kvar ara beteendet. det är en väldigt utbredd myt att folk som använder sig av postiv förstärkning går runt och ger godis för allt :rofl::rofl: Vid inlärning måste avnända oss av både negativ och postiv förstärkning. vi kommer inte undan att vi måste aplicera tryck för att hantera och rida våra hästar men vi kan göra det på ett trevligt och bra sätt som gör att hästen lär sig vad trycket betyder. sen gäller det naturligtivs att använda rätt hjälpmedel vid rätt tid. jag mutar inte hästen för att flytta, finns nog ingen som gör (hoppas jag). däremot kan ajg ge förstärkning för att hästen ger undan för tryck, varpå min häst kommer förstå vad jag ville mer effektivt och nästa gång flytta mycket lättare osv. basic inlärning.

hur väl utför du uppgifter utan att få lön för mödan?

för övrigt använder sig hästar av positiv förstärkning oxå, de kliar på varadnra för att själva få kli osv :)

De går att köpa på postorder och via nätet hos många kända hästpryls försäljare och är som sagt vanliga ute bland kreti och pleti. Även kända profiler i NH som ger clinics och lasttränar folks hästar använder dessa ibland, då de slipper tjafsa med ett separat rep som ev går av i spännet osv.

Som sagt, detta har jag aldrig sett eller hört talas om.

Jag tycker inte din ståndpunkt ang. skaderisken med repgrimma och lös häst, tar med i beräkning att hästen är ett levande (flykt) djur och därför inte ofelbart reagerar exakt som du har förutspått att den ska göra för att den är tränad på x eller y sätt. faktumet runt olycks och sakerisken med en häst som springer iväg i repgrimma eller sitter fast i repgrimma och kastar sig eller trampar på linan är högst realistisk och något som tas i beräkning av varje seriös hästmänniska, oavsett utrustning och situation. Gör man inte det utan hänvisar till att "hästen är tränad att göra x eller y" är man gravt ute och cyklar i relation till hur hästen reagerar eller kan reagera i en panik situation.

Men då skulle vi inte heller stänga in en häst i en transport...eller spänna för den för skaklar....eller ta den på en ridtur...risken för att hästen får "panik" i dessa situationer är också stor...med skaderisker som följd...men som sagt...det handlar om träning och förberedelse...så att riskerna minimeras...och sedan kan man ju också välja att ha ett spänne att fästa i grimskaftet...vilket faktiskt är det vanligaste...:idea:

vad är skillnaden mellan ett tränings verktyg och ett korrigerings verktyg? Jag antar att det finns en anledning att du inte bedömer en vanlig grimma vara ett sådant, eller hur ?

Det var du som drog upp den frågan....som jag skrev...en repgrimma "kan" fungera som ett korrigeringsverktyg (om man vill kalla det för det)...när något gått snett med ett annat.....men den är inte designad specifikt för detta......och en vanlig grimma är inte designad specifikt för kommunikation öht.....MEN man kan givetvis även använda en vanlig grimma också...om man tycker det fungerar...det finns inget rätt eller fel i den frågan...bara att jag själv anammar en träningsmetod som bygger på repgrimmans kommunikation....eller egentligen "hackamoret", det amerikanska, som består av bosal...huvudlag (hanger)..mecate (tyglar av rep eller hästhår).

NH har funnits i 20-30 år? Den tradition jag syftar på har funnits i flera hundra år. Så om man tror att repgrimman är för "korrigering", pga avarter inom NH....ja då behöver man läsa på lite..

Och som sagt ALLA verktyg kan användas våldsamt om det är det man är ute efter.

Nej det tycker jag inte...men det är ju så diskutionen "far iväg"...tyvärr...och jag försöker svara konstruktivit, förklara tex hur repgrimman fungerar...men får elaka kommentaren om att jag nog "föresspråkar" repvifteri i ansiktet på hästar och liknande.....så jaa det är klart att jag spetsar svaren jag med...men jag försöker ignorera såna kommentarer så gott det går och lovar bättring själv...:angel:

Man kan ju också fråga personen ifråga vad denne menade. Istället för att gå igång på alla cylindrar och skriva rena elakheter. Men det är ju jättebra med en bättring.

Väldigt bra skrivet...

Skulle bara vilja lägga till på sista meningen...och för att hästen vill göra det....för att den har en positiv assosiation med "det".

Det är ju inte den negativa förstärkningen i sig man är ute efter...utan det som kommer sen....när hästen svarat..

Sedan blandar jag en del själv...ger tex morötter/kraftfoder inne i transporten till hästar som tycker det är "läskigt" att vara där....ger också en positiv assosiation. Som hästtränare måste man ibland vara uppfinningsrik...:angel:

Man kan ju också fråga personen ifråga vad denne menade. Istället för att gå igång på alla cylindrar och skriva rena elakheter. Men det är ju jättebra med en bättring.

Men en del kommentarer är faktiskt ganska glasklara.:angel:

Jag har tex skrivit upprepade gånger att jag INTE tycker parellifilmerna är något bra exempel på god horsemanship. Jag har också skrivit upprepade gånger att jag inte håller på med varken NH eller PNH. MEN jag använder repgrimma och en metod, ett system, som har många likheter, men som inte är EXAKT samma sak. Ändå får jag kommentarer och påståenden om HUR jag gör eller inte gör, med syfte på just NH och PNH och dessa filmer. Det går liksom inte att föra en konstruktiv diskussion då. Folk vill bara häva ur sig skit...få fram sin syn...inte lyssna, fundera...och sedan fråga...utan köra sitt race.

Anledningen till att jag tog upp detta med bettet tex, var för att påtala att det kanske är dags att börja fundera över hur det ser ut inom dom egna "leden" också...dom egna redskapen och metoderna....INNAN man kastar skit över en annan inriktning/hanteringssätt som man inte ens förstår sig på...surfar man tex på youtube så hittar man hundratals filmer med exempel på riktigt skrämmande bettanvänding...hur många reflexioner över detta problem har NH-motsåndarna tillstått?...men oj vad mycket man har att säga om en repgrimma..:angel:

surfar man tex på youtube så hittar man hundratals filmer med exempel på riktigt skrämmande bettanvänding...hur många reflexioner över detta problem har NH-motsåndarna tillstått?...men oj vad mycket man har att säga om en repgrimma..:angel:

MEn det har väl inte med trådens ämne Parelli att göra??

Det ena utesluter väl inte det andra. Nu handlade det om Parelli, nh och liknande där man härjar med rep och repgrimmor på ett okänsligt sätt och där man inte vågar låta en häst visa uttryck för sin personlighet.

Att massor av folk använder bett fel är väl ingen som har sagt emot? Eller menar du att det är ok att misshandla hästar med rep och repgrimmor för att det finns andra som använder bettet på fel sätt?

Den här tråden handlade inte om folk som sliter hästen i munnen med bett utan Parellis metoder och kom in på varför det finns behov av sånt som "NH"-konster öht.

Bettanvändning kanske är en annan tråd?

Väldigt bra skrivet...

Skulle bara vilja lägga till på sista meningen...och för att hästen vill göra det....för att den har en positiv assosiation med "det".

Det är ju inte den negativa förstärkningen i sig man är ute efter...utan det som kommer sen....när hästen svarat..

Sedan blandar jag en del själv...ger tex morötter/kraftfoder inne i transporten till hästar som tycker det är "läskigt" att vara där....ger också en positiv assosiation. Som hästtränare måste man ibland vara uppfinningsrik...:angel:

det hästen svara på vid negativ förstärkning är det att vi tar bort något hästen inte vill ha, dvs tryck. den svarar för att annars blir det mindre trevligt ända tills den svarar. Hästen gör det lika lite för att vi säger det där som vid positiv förstärkning. Allt går ner till basen - inlärning! vid negativ försätrkning är timingen av eftergiften belöningen som gör att hästen reagerar positivt och "gör som vi säger". Dock kan den aldrig bli lika exakt eller lika åtråvärd som en inlärd försätrkare + belöning. Som sagt oundvikligt med negativ förstärkning men som hästtränare så ska man kunna veta hur inlärning fungerar och använda sig av alla delar på ett medvetet sätt. dv inte bara hålla sig på en kant. positiv förstärkning behöver inte heller innehålla godis, det handlar om ett ändrning i tankesättet. istället för att korrigera det man inte vill ha letar man det man vill ha.

PS att muta hästar med godis i transporten är inte positiv förstärkning utan det är klassiks betingning.

Men en del kommentarer är faktiskt ganska glasklara.:angel:
ja en del av dina kommentarer krossar garanterat rutorna i dit glashus, du är långt ifrån den ängel.

Jag har tex skrivit upprepade gånger att jag INTE tycker parellifilmerna är något bra exempel på god horsemanship. Jag har också skrivit upprepade gånger att jag inte håller på med varken NH eller PNH. MEN jag använder repgrimma och en metod, ett system, som har många likheter, men som inte är EXAKT samma sak. Ändå får jag kommentarer och påståenden om HUR jag gör eller inte gör, med syfte på just NH och PNH och dessa filmer. Det går liksom inte att föra en konstruktiv diskussion då. Folk vill bara häva ur sig skit...få fram sin syn...inte lyssna, fundera...och sedan fråga...utan köra sitt race.

Men om du inte vill diskutera Parelli filerna och Parellis metoder så kanske du hamnat i fel tråd, notera rubriken "Parelli inte så bra?". Det blir föga konstruktivt om folk blir sura för att man faktiskt håller sig till trådens ämne.
Anledningen till att jag tog upp detta med bettet tex, var för att påtala att det kanske är dags att börja fundera över hur det ser ut inom dom egna "leden" också...dom egna redskapen och metoderna....INNAN man kastar skit över en annan inriktning/hanteringssätt som man inte ens förstår sig på...surfar man tex på youtube så hittar man hundratals filmer med exempel på riktigt skrämmande bettanvänding...hur många reflexioner över detta problem har NH-motsåndarna tillstått?...men oj vad mycket man har att säga om en repgrimma..:angel:

Den diskussionen pågår ständigt, men nog är det bra långsökt att ta upp det i en tråd som berör PNH. Starta du en ny tråd eller hoppa på en annan, det lär finnas några styckna. Kanske en tråd med jämförelse mellan repgrimma och bett?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från... 2
Svar
25
· Visningar
8 675
Senast: Zuzzi
·
Träning Hittade ett Youtube-klipp idag som fick mig att fundera tillbaka på ridskoletiden. Då nämndes det aldrig ett dyft om form eller "på... 2
Svar
25
· Visningar
4 429
Senast: ebel
·
C
IT & mobiler hahahah, ursäkta för den konstiga rubriken, men jag visste verkligen inte vad jag skulle skriva! :O Men iallafall, vet ni nåt bra...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: iNHALE
·
Träning Man blir så galet inspererad av sånna här hästmänniskor, det här är riktig hästhantering när det är som bäst:love: Vilka framsteg... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 159
Senast: Wizir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur