Bukefalos 28 år!

Parelli vs Roberts

Sv: Parelli vs Roberts

hmm.. måste nog köpa en bok av Parelli. Verkar som jag missuppfattat vissa saker..

Jag har alltid behandlat hingstarna på samma sätt som martha beskriver, men det är ju travhästar. Skiljer lite på behandlingen av travare o ridhästar.

Tack Joneya för bra förklaringar!
 
Sv: Parelli vs Roberts

joneya skrev:
Jasså, du uppfattar Pat som agressiv?
När jag själv sett Pat's kroppsspråk på en äldre 7games-video så kan jag väl faktiskt hålla med dig, fast där är det en tjejtränad häst som är van vid mindre fas 1 än vad Pat använder.


Aggressiv?????!!!!!

Känslig häst - ja!
Tjejhäst? Snarare arab...
Men inte är han aggressiv!

Aggressiv är när man gör som tjejen jag såg lasta sin häst och som riktigt spöade den med grimskaftet över hela zon 1-2 för att den inte ville gå in.

Att han gick över de faser som hästen lärt sig gå undan för var ju för att visa den som har en mindre känslig häst hur man ska göra. Han visar ju ex. Yo-Yo Game med fler faser, men tycker inte att han är aggressiv i sitt uppträdande för det.
 
Sv: Parelli vs Roberts

Sweet skrev:
Det är bra av dig att ta lite här och där av det du tycker är vettigt. Alla hästar är olika och då är det bra att vara bred i sitt NH tänkande.

NH går ju ut på att hästen ska se dig som en naturlig ledare, och det oavsett vilken "teori" man arbetar efter.

Ja, de flesta jobbar efter det sättet att tänka här.

Konstigt bara att det inte är mer diskussioner om hur man exempelvis lastar en häst utan något alls eller olika varianter att lära in/rida med annat/utan träns, och övningar för att förbereda för att rida med bett... :confused:

Personligen tror jag att man vet mer om massage efter att ha gått exempelvis A***ssons 4-5 steg än 15 grundkurser i massage runtom i Sverige och läst 4 böcker i ämnet.

Tror att man blir en snabbare och bättre kock om man först går ex. en gymnasieinriktning på kock och sedan jobbar på lite olika restauranger innan man öppnar eget.

Tror att det samma lika med NH. Tror att man kommer längre om man utbildar sig. Varför är det så fult i NH-sammanhang med utbildning?

Tyvärr kommer inte många längre än ens till markarbetets grunder och ännu fler vet inte ens att det går att utöva NH-principerna från hästryggen eller har en aning hur man skulle överföra markarbetet till ryggen.

Jag tror att NH har blivit populärt för att det har blivit en "snabbfix" av hästen. Ganska snart får man ju en häst som står still på stallbacken, som man kan hämta i hagen, som inte kickar när man borstar bakbenen och som står still när man ska hoppa upp på hästryggen. Dessutom kan man manövrera hästen utan tillbehör (väldigt spejsigt och imponerande tycker många) och med det är man nöjd.

Men fortsättningen då?
 
Sv: Parelli vs Roberts

En del av problematiken ligger förmodligen i att folk tror att man 'tränar' NH precis som man tränar dressyr el hoppning el ngn annan disciplin, dvs ngn gång i veckan när andan faller på.

Jag tillhörde själv den kategorin och det var inte förrän jag på allvar började förstå hur hästar kommunicerar med varandra som jag också började begripa att mitt sätt att förhålla mig till hästen alltid måste vara likadant. Inte bara någon gång i veckan... Och inte förrän då, tycker jag, började NH fungera fullt ut för mig. Nu har jag också lärt mig hur oerhört viktig 'tajmingen' är. Man måste reagera i exakt rätt sekund, och det är jättesvårt som 'nybörjare'. Jag har haft den stora turen att hantera en stor mängd olika hästar under lång tid och dessutom flera gånger varje dag, men det är långt ifrån alla som har det så.

Ska man öva på bara en häst så tar det hela naturligtvis mycket längre tid att lära sig, och man bör absolut gå kurser om man har möjlighet. Gärna där man får chansen att träna på andra hästar och inte bara sin egen.
 
Sv: Parelli vs Roberts

"Att han gick över de faser som hästen lärt sig gå undan för var ju för att visa den som har en mindre känslig häst hur man ska göra. Han visar ju ex. Yo-Yo Game med fler faser, men tycker inte att han är aggressiv i sitt uppträdande för det"

Med tanke på hur finkänsligt hans program ska vara och hur finkänslig han vill att vi ska vara så borde han alltså inte ens ha visat det på en sådan överkänslig häst. För en överkänslig häst blir fas 3-4 väldigt agressivt.
Själv tycker jag att han skulle visa det antingen på en otränad häst eller på en som bara är lite småtränad.

Att använda högre faser än nödvändigt är oartigt även enligt Pat.

Hästen piskar med svansen, ser almännt osäker och rädd ut vid flertalet tillfällen (eftersom Pat är en för hästen okänd människa som kommer och beteer sig ovanligt agressivt enligt henne (Pats elev har varit skickligt finkänslig och det märks på hästens osäkerhet/rädsla vid högre hjälper)).
Jag VET att metoden är bra, men det var inget praktexemplar till uppvisning på just den videon.

Arab? Tycker det såg ut som en typisk quarter *funderar*

Ingen skada skedd på hästen, men det är som sagt var inget praktexempel på horse-man-ship. Kanske därför de har börjat göra om en massa material nu. Videobanden ska tydligen slopas helt, så då blir det troligen en ny 7-games DVD istället.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 761
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 895
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 482
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 750
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp