Bukefalos 28 år!

Parelli vs. Roberts

G

Gemini

Hej!
Nu är det så att jag är rätt ny i NH-världen! :)
Men jag har förstått att "Giganterna" är Pat Parelli och Monty Roberts. Så jag undrar:

Vad är era erfarenheter av PP/MR? Vem tycker ni är "bäst"?

Själv då?
Jag har precis läst ut Monty Roberts bok "Mannen som lyssnar på hästar" och håller på med "Från mina händer till dina". Jag fick också boken om "Shy boy" idag och den ska jag sätta fart med! Jag ska också och se Monty 1:a maj. Jag tycker att böckerna är underbara! :love:

Idag fick jag också "Natural Horse-Man-Ship" av Pat Parelli. Jag var också på en endagskurs för Jaana Heinola och vad jag har förstått så jobbar hon efter Parellis metoder. Jag har fått lite dåliga vibbar av Pat Parelli. :confused:

Jag vill inte skapa värsta grältråden nu om vilken metod som är bäst. Utan bara få veta era erfarenheter av de båda (inget skitsnack altså). :bump:
 
Sv: Parelli vs. Roberts

Jag är långt ifrån expert inom området men jag tänker ge min högst amatörmässiga syn på deras metoder.

Jag använder mig av Pat Parellis metoder eftersom jag tycker att dom bygger på att vinna hästens respekt genom att bygga upp fortroendet mellan häst och människa. Jag använder mig inte av Monty Roberts eftersom jag tycker att hans metoder till stor del går ut på att visa sin ranghöga position direkt för att hästen ska ha respekt för en som ranghögst. Tex igenom join-up.

Jag vill inte förkasta MRs metoder helt eftersom jag inte kan tillräckligt mycket om dom. Inte kan jag allt om PPs, men jag gillar hans seven games.
 
Sv: Parelli vs. Roberts

Det är skitenkelt! Det spelar ingen roll vem du väljer av dessa gubbar, det funkar!!!
 
Sv: Parelli vs. Roberts

Jo det tror jag också. Hämta lite där och hämta lite där.:banana:

Men t.ex. Jojoleken. Visar man inte sin ranghöga position där också? Jag menar jag har fått den uppfattningen att hästen ska flytta sig när jag ber om det för att jag är högst i rang. Precis som join-up?
Iof fungerade seven games väldigt bra mellan mig och min häst. Men på vissa av de andra hästarna i kursen behövde instruktören stå och slå på för att de skulle flytta sig. Samma sak när jag om råd vad jag skulle göra med min häst som inte gillar när man spänner sadelgjorden (hon hugger i luften mot en). Då fick hon en smäll så hela hästen stönade till och hoppade åt sidan. Jag förstår till viss del varför h*n gjorde så men det var väldigt "jag har aldrig slagit en häst" innan den praktiska delen, och om inte det där var och slå så heter jag Karl Gustav.

Nu kan det ju vara så att den här tränaren inte gör precis som PP men det är min uppfattning av PP och jag hoppas att jag kan ändra på den bilden allt eftersom jag lär mig mer. :smirk:
 
Sv: Parelli vs. Roberts

Gemini skrev:
Men på vissa av de andra hästarna i kursen behövde instruktören stå och slå på för att de skulle flytta sig. Samma sak när jag om råd vad jag skulle göra med min häst som inte gillar när man spänner sadelgjorden (hon hugger i luften mot en). Då fick hon en smäll så hela hästen stönade till och hoppade åt sidan. Jag förstår till viss del varför h*n gjorde så men det var väldigt "jag har aldrig slagit en häst" innan den praktiska delen, och om inte det där var och slå så heter jag Karl Gustav.

Nu kan det ju vara så att den här tränaren inte gör precis som PP men det är min uppfattning av PP och jag hoppas att jag kan ändra på den bilden allt eftersom jag lär mig mer. :smirk:

Kenneth har rätt det är en val sak och båda fungera men vad du väljer är hur man vill komma dit till ditt mål. Jag föredrar PP för allt är efter din säkerthet och är uppbyggt så att man kan lätt förstår och lyckas även ensamt hemmifrån. PP har ett system som MR inte har. Och de sidor som jag har läst av MR har jag (jag pratar förmig själv nu) fått intrycket att han är mer, titta vad jag kan göra och mig, mig, mig.

Om vi tar vad du skriv ovan. Är detta råd som du har fått från en tränare som följe PP så kan jag säger direkt att hon följer inte hans metoder.

Om vi kunne ta till ex. Att sadla och en hästen som din, som inte tycker om ditt när du spänna gjorden. Vad är rådet som PP ger för detta VS MR För de somstudera eller har böckerna). Så kan vi ser hur (om de är det) annorlunda.

Vi hoppa över och säger att sätta på sadeln går bra och det är bara själva spänning som är problemet.


Jag ska skriva det genom Word så att det är åtminstonde stavat rätt :o och att nu måste jag åka in till byn och handla.:cry:

Jag återkommer strax.
 
Sv: Parelli vs. Roberts

Hejsan, håller helt med föregående talare...:rofl:
Vi jobbar inom Parelli och har gjort ett bra tag. Det krävs enormt mycket kunskap för att kunna plocka ut det bästa från olika metoder, och det är det inte många som kan.
Ska du syssla med Parelli så är det BARA det du gör och inget annat, och det är då det fungerar. Eftersom hans program är så pass uttänkt och uppbyggt på ett sådant sätt som det är så är det viktigt att följa det noga för att komma vidare.
MR vet jag inte mycket om, det enda jag har hört om hans metoder är Join up. Kan ingen berätta mer? :banana:
 
Sv: Parelli vs. Roberts

Jag vet typ ingenting öht om Parelli med desto mer om Monty, jag var även på hans show förra våren, jag tycker att han är suverän:bow:
Och varför tycker jag det? Jo för att hans metoder fungerar!
Och i mina ögon ser jag inget som helst fel att vara ranghög gentemot sin egen häst, tänk om det vore tvärtom:smirk:
 

Liknande trådar

Träning Har läst lite om monty roberts metoder såsom join up. Sen satt jag och läste lite bland inläggen här och hörde en del tveksamma röster...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: kirin
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 238
Senast: Rina
·
Träning Hej har jobbat med travhästar i flera år o alltid varit intresserad av kommunikation o hantering av hästar. Har nu kommit i kontakt...
2
Svar
24
· Visningar
2 122
Senast: joneya
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp