Parkour-hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 917
Sv: Parkour-hund

Allting inom hundsporten kan ju bli farligt om man inte lär hunden hur den ska kontrollera sin kropp. Dom lär ju inte bara skickat upp hunden på ett hustak och sagt "hoppa Fido!".

Jag ser framför mig parkour-tränade polishundar:eek:

Ingen konst för en Malinois ;)

KL

Detta var mycket intressant och jag tror alldeles bestämt att detta kommer vara (och ge) Coy så otroligt mycket på så många sätt. Synd bara att det inte är i närheten sådan miljö här hemma, men vi får ut och reka i city :D

Tycker nog det går på ett ut. Mallarna rände mest omkring tyckte jag, plus att det såg mycket farligare ut att med flit hänga hunden över en så hög höjd.

Visst, mallarna gör säkert stor nytta som polishundar, men amstaffen var helt klart mer imponerande på mig då en amstaff inte alls har samma förutsättningar som en vig malle

Skulle man undvika allt som kunde vara skadligt för hunden så skulle man inte kunna göra någonting med sin hund.

Fast det finns en skillnad på att avsiktligen utsätta hundar för uppenbar fara och att saker råkar bli farligt i "rätt"(fel?) kombination. Det är uppenbart farligt att låta din hund klättra på 2-3m höga murar och detta bör undvikas för att skadorna kan bli stora om något händer.

Det är inte helt ovanligt att sökhundarna (vanligt brukssök) springer på hala klipphällar som är 2-3m höga i betydligt högre fart än vad denna amstaff gjorde. Det är en situation som skulle kunna undvikas, men ändå utsätter vi hundarna för det för att vi tycker att dom ska klara det (och tänk nu på att det bara är tävlingssök, vi gör det inte för att rädda liv).

Jag tycker heller inte det är ok. Djur är inte våra leksaker och ska inte utsättas för faror bara för vårat nöjes skull.

Jag håller inte med, jag är grymt mycket mer imponerad av hunden TS länkade till, en otrolig smidhet och ett otroligt mod, med den kroppen! Och det är ju just det, att det är modet som imponerar (tycker jag). Det mallarna gör i den videon hade ju tex en Jack russel lätt tagit sig an lika bra, och då är de knappt en fjärdedel så stora. DET är imponerande :D

(Sedan kan jag hålla med om att skaderisken verkar lite väl hög i bägge filmerna, men hundarna ser onekligen ut att ha kul)

För att vara modig krävs först rädsla (enligt mina ramar då) och jag kunde inte se att hunden var rädd alls (men du kanske såg något jag inte såg. Jag kikade inte så noga efter just rädslan hos hunden ;)). Jag blir nog mer impad av mallarna eftersom dom ger ett mycket "snyggare" intryck. Dom gör det dom är skapta för med sådan glans att jag tappar andan lite och blir stolt (och taggad!) över min egen piraya. Det Amstaffen gjorde var förbaskat duktigt, men inte särskillt "snyggt".

(Jag kan fö erkänna att jag garanterat är lite partisk eftersom det är just mallar i Ravens länk :angel:)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 921
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 904
Senast: Migo
·
Övr. Hund En diskussion på facebook idag blev att handla om det här med att låta hunden leka med pinnar, att kasta pinnar osv. Nu vill jag veta... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 139
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma