Jag skulle precis rekommendera att hålla gräsytan klippt vid häcken så håller sig nog parksliden i skinnet där.
Men klipper man den med gräsklippare så sprider den sig mera 😱
Vi var på väg att köpa ett hus i höstas, men backade då vi förstod att det var parkslide som växte där (hade ingen aning om hur det såg ut innan, tänkte att det var väl bara något sly).
Men husägaren hade kört över den med gräsklipparen och den hade spridit ut sig rejält och även kastat sig iväg några meter.
 
Jag har ett större bestånd parkslide på mark som gränsar till min ( det är kommunens). Jag tog för några år sedan ett krafttag och klippte ner allt, la i säckar och körde till återvinning ( brännbart). Sedan la jag markduk på de ställen där det var mest och runt om har jag plockat skotten när de kommit upp. Det verkar fungera bra för varje år blir området mindre och mindre.
 
Det tror jag inte kan ske, eftersom de inte kan frösprida sig. Parksliden vi ser i Sverige skall vara en klon som inte kan fröföröka sig, den sprids bara genom rotskott eller att någon gräver upp den och flyttar. Då tror jag inte den kan klassas som invasiv.

För övrigt kunde man ta kål på parkslide genom flera behandlingar med round-up men nu har ju myndigheterna förbjudit det medlet för privatpersoner...
Det krävs inte fröspridning för att bli klassad som invasiv art, bara att arten kan sprida sig och konkurrera ut annan flora/fauna. Och parkslide kan sprida sig utan problem: så lite som 0,7 mm rot kan gro i ny mark, och dessa små bitar sprids friskt med bland annat kompostjord och jordmassor som används vid bygg.
 
När vi flyttade in o vårt hus för 11år sedan så var det parkslide på grannens mark som gick in på vår mark. Grannen hade inget intresse att ta hand om problemet så vi kom fram till att vill jag inte ha det får jag sköta röjandet på både min och hans sida. Helt ok för mig, Sedan dess har jag bara klipt ner och ryckt skott. Uppskattar att vårt bestånd var 4x4 m vid inflytt nu är jag nere på 2x2 och enorm mycket mindre skott. Så vem vet om 11år kanske jag är av med eländet.

Men mitt tipps är att prata med din granne, vill de inte göra det själv, kanske du kan få gå in och rycka skotten
 
Jag har fått in parkslide i trädgården. :nailbiting:

Källan är grannens helt oansade häck, där ett relativt stort bestånd frodas.

I min fina rabatt sticker det upp nya skott av skiten, och jag vet inte vad jag ska göra.
Grannen är ny och har inte flyttat in än. Ska givetvis informera dem om vad jag upptäckt, när jag ser dem, men jag vet inte alls om de är intresserade av trädgård och var de ställer sig i frågan.

Vad ska jag göra?
Bara ta bort de skott jag ser?
Gräva ner markduk (fast jag har förstått att rötter kan gå meter ner i jorden), och bekämpa "mina" skott?
Erbjuda mig att hjälpa till att ta bort grannens bestånd (om de inte är överentusiastiska)?
Skita i det?
'
Hjälp!

Visa bifogad fil 90623
Anmäl på https://rapportera.artfakta.se/eftersokta/ias/skapa och kontakta kommunen. Kanske har kommunen en arbetsrutin kring invasiva arter eller annat de kan göra/stötta med.
 
Var och kollade på ett litet gulligt hus åt sonen för några år sedan. Tyckte det var en aning knepig växt som var överallt i trädgården, vid husväggen och i skogen runt tomten. Insåg att det var parkslide. Fy tusan för den stackare som inte visste och köpte detta invaderade spökhus. Jag frågade mäklaren och jo han höll ju med om att det var parkslide.
 
Jag har fått in parkslide i trädgården. :nailbiting:

Källan är grannens helt oansade häck, där ett relativt stort bestånd frodas.

I min fina rabatt sticker det upp nya skott av skiten, och jag vet inte vad jag ska göra.
Grannen är ny och har inte flyttat in än. Ska givetvis informera dem om vad jag upptäckt, när jag ser dem, men jag vet inte alls om de är intresserade av trädgård och var de ställer sig i frågan.

Vad ska jag göra?
Bara ta bort de skott jag ser?
Gräva ner markduk (fast jag har förstått att rötter kan gå meter ner i jorden), och bekämpa "mina" skott?
Erbjuda mig att hjälpa till att ta bort grannens bestånd (om de inte är överentusiastiska)?
Skita i det?
'
Hjälp!

Visa bifogad fil 90623

Jag säger som andra - klipp bort alla skott du hittar på din sida. En kolonigranne hade ett bestånd med parkslide på sin lott, typ 2 meter från min. Den började sprida sig in på den smala grusgången mellan och jag plockad envetet bort på alla små skott som kom upp. Till slut ”gav den upp” alla försök att etablera sig åt det hållet.

Den stora risken för dig är nog när/om den nya grannen börjar bekämpa sitt bestånd.
 
Jag har fått in parkslide i trädgården. :nailbiting:

Källan är grannens helt oansade häck, där ett relativt stort bestånd frodas.

I min fina rabatt sticker det upp nya skott av skiten, och jag vet inte vad jag ska göra.
Grannen är ny och har inte flyttat in än. Ska givetvis informera dem om vad jag upptäckt, när jag ser dem, men jag vet inte alls om de är intresserade av trädgård och var de ställer sig i frågan.

Vad ska jag göra?
Bara ta bort de skott jag ser?
Gräva ner markduk (fast jag har förstått att rötter kan gå meter ner i jorden), och bekämpa "mina" skott?
Erbjuda mig att hjälpa till att ta bort grannens bestånd (om de inte är överentusiastiska)?
Skita i det?
'
Hjälp!

Visa bifogad fil 90623
Jag skulle nog våga gissa på ta bort skotten, men inte gräva upp något.

(Hörde om någon som ansåg att han lyckats bli av med parkslide med getter eller får eller ngt som åt upp allting som stack upp. Ngnstans i Skåne försöker de med grisar men vet inte om de fått resultat ännu (de gräver ju så då kanske den blir sur).
 
Kokande vatten upprepade gånger ska ta livet av rötter och de rötter som kryper vidare, vilket dom gör om man bara klipper ner dom.
 
Kokande vatten upprepade gånger ska ta livet av rötter och de rötter som kryper vidare, vilket dom gör om man bara klipper ner dom.
Jag upplever inte att de sprider sig alls, trots att de klipps åtskilliga gånger under säsongen. Att klippa ned handlar ju om att långsamt svälta ut växten, om man istället angriper roten så finns risken att den börjar sprida sig. Det kunde man tex tydligt se under den torra sommaren för några år sedan att asparna/popplarna blev väldigt stressade och började skjuta enorma mängder rotskott överallt i alla gräsmattor.
 
Jag upplever inte att de sprider sig alls, trots att de klipps åtskilliga gånger under säsongen. Att klippa ned handlar ju om att långsamt svälta ut växten, om man istället angriper roten så finns risken att den börjar sprida sig. Det kunde man tex tydligt se under den torra sommaren för några år sedan att asparna/popplarna blev väldigt stressade och började skjuta enorma mängder rotskott överallt i alla gräsmattor.

Helt enig!
 
Det är nog så att den uppför sig olika beroende på hur växtförhållandena är och hur väletablerad och välmående den är.
 
Då är det nog så även om parkslide experten på radion var av en annan åsikt. Har inga problem själv med parkslide
Nu vet inte jag vad parkslideexperten varför expert, men eftersom jag jobbar med park så följer jag den forskning och de olika tester olika kommuner utför och det enda man kan komma fram till att ingen har hittat en metod ännu, men alla är ense om att störa rotsystemet så lite som möjligt för att inte riskera spridning. Man kan absolut hälla kokande vatten på växten men det får exakt samma effekt som att klippa av den dvs ovanjordiska delar dör.
 
För över 20 år sedan (1990-talet) hyrde vi ett sommartorp i Sörmland, där det fanns ett bestånd med Parkslide.

Parkslide var då mer eller mindre okänt, men vi ville inte ha "den där ruggen" ( 4-5 kvm) på den platsen.

Vi behandlade "ruggen" på samma sätt som man brukar bekämpa rotogräs, alltså med nerklippning flera gånger per år. Vi använde motorgräsklippare med mulcher, och lät klippet ligga på platsen. Mulcher = det blir mos av klippet.

Gradvis så minskade ruggen, alltså färre skott, och fem-sju år senare, när vi flyttade därifrån, så hade vi varit fria från parkslide några år. Ingen spridning skedde till andra ställen.

Men det handlar om att hänga i, och klippa ofta så att man utarmar rötterna.


Runt det här reportaget blir jag lite konfys. Man ser ganska lite av hur grunden och innergolvet till huset är utformad, men jag misstänker att det finns både dräneringsproblem (fuktigt grund), och en del andra problem runt husets grund, förutom förekomst av Parkslide, på basis av det lilla man ser. På bilderna ser man "bleka skott" som tar sig in (skott som vuxit utan direkt solljus), vilket tyder på att en sälgbuske, en slingerväxt eller annan envis växt som gärna skickar upp skott genom en krypgrund eller ett vekt innergolv med dåliga genomföringar och fuktig miljö lika gärna skulle kunnat slå till.

Jag har sett sådant flera gånger. Alltså diverse växter som tar in i "dåliga grunder".

Att bli av med en envis Sälgbuske, Hybridvallört, Rosenvial eller annan perenn växt som tar sig under en grund är inte helt lätt det heller. T.ex. sälgens rotsystem kan vara extremt vittförgrenat, och även bitar av stammen kan sätta nya rötter och växa vidare. Bra dränering (=i det närmaste snustorrt) är ett måste. Och så det vanliga rådet: Inga rabatter/planteringar för nära husvägg.

Parkslide är, baserat på min erfarenhet, ett irriterande rotogräs, som likt Lupiner, Hybridvallört, Knölklocka, Kirskål, Kardborre, Örnbräken m.fl. är skitjobbiga att bli av med, när de är på "fel ställe".

Här har vi problem med Hybridvallört, som försöker "spränga" sig fram genom ett hörn på ena logens grundmur. Minsta rotdel ger upphov till nya plantor....Det är bara att klippa, klippa och klippa...

Att man i det fuktiga Storbritannien inte kan försäkra hus där det växer Parkslide må så vara. Här har vi i stora delar av landet ett annat klimat och använder annan husbyggnadsteknik.

Ryktena om hur besvärlig den är, är nog delvis ett "Internetfenomen", där man låser på engelskspråkiga internetsidor, och så uppstår en enorm ryktesspridning.

Märkligt nog uppstår inte samma ryktesspridning runt Lupiner, som är extremt skadliga för den biologiska mångfalden.

När Parkslide dyker upp på kommunal mark, t.ex. p.g.a. att någon dumpat klipp utanför den egna trädgården, och det blir kommunens problem, då är bekämpningen svårare än i trädgården.
Kommunen saknar i regel möjligheten att klippa (på ett icke spridande sätt) var 3-4-vecka under växtsäsongen, det är då Glyfosat, täckning och makadam dyker upp.
 
För över 20 år sedan (1990-talet) hyrde vi ett sommartorp i Sörmland, där det fanns ett bestånd med Parkslide.

Parkslide var då mer eller mindre okänt, men vi ville inte ha "den där ruggen" ( 4-5 kvm) på den platsen.

Vi behandlade "ruggen" på samma sätt som man brukar bekämpa rotogräs, alltså med nerklippning flera gånger per år. Vi använde motorgräsklippare med mulcher, och lät klippet ligga på platsen. Mulcher = det blir mos av klippet.

Gradvis så minskade ruggen, alltså färre skott, och fem-sju år senare, när vi flyttade därifrån, så hade vi varit fria från parkslide några år. Ingen spridning skedde till andra ställen.

Men det handlar om att hänga i, och klippa ofta så att man utarmar rötterna.



Runt det här reportaget blir jag lite konfys. Man ser ganska lite av hur grunden och innergolvet till huset är utformad, men jag misstänker att det finns både dräneringsproblem (fuktigt grund), och en del andra problem runt husets grund, förutom förekomst av Parkslide, på basis av det lilla man ser. På bilderna ser man "bleka skott" som tar sig in (skott som vuxit utan direkt solljus), vilket tyder på att en sälgbuske, en slingerväxt eller annan envis växt som gärna skickar upp skott genom en krypgrund eller ett vekt innergolv med dåliga genomföringar och fuktig miljö lika gärna skulle kunnat slå till.

Jag har sett sådant flera gånger. Alltså diverse växter som tar in i "dåliga grunder".

Att bli av med en envis Sälgbuske, Hybridvallört, Rosenvial eller annan perenn växt som tar sig under en grund är inte helt lätt det heller. T.ex. sälgens rotsystem kan vara extremt vittförgrenat, och även bitar av stammen kan sätta nya rötter och växa vidare. Bra dränering (=i det närmaste snustorrt) är ett måste. Och så det vanliga rådet: Inga rabatter/planteringar för nära husvägg.

Parkslide är, baserat på min erfarenhet, ett irriterande rotogräs, som likt Lupiner, Hybridvallört, Knölklocka, Kirskål, Kardborre, Örnbräken m.fl. är skitjobbiga att bli av med, när de är på "fel ställe".

Här har vi problem med Hybridvallört, som försöker "spränga" sig fram genom ett hörn på ena logens grundmur. Minsta rotdel ger upphov till nya plantor....Det är bara att klippa, klippa och klippa...

Att man i det fuktiga Storbritannien inte kan försäkra hus där det växer Parkslide må så vara. Här har vi i stora delar av landet ett annat klimat och använder annan husbyggnadsteknik.

Ryktena om hur besvärlig den är, är nog delvis ett "Internetfenomen", där man låser på engelskspråkiga internetsidor, och så uppstår en enorm ryktesspridning.

Märkligt nog uppstår inte samma ryktesspridning runt Lupiner, som är extremt skadliga för den biologiska mångfalden.

När Parkslide dyker upp på kommunal mark, t.ex. p.g.a. att någon dumpat klipp utanför den egna trädgården, och det blir kommunens problem, då är bekämpningen svårare än i trädgården.
Kommunen saknar i regel möjligheten att klippa (på ett icke spridande sätt) var 3-4-vecka under växtsäsongen, det är då Glyfosat, täckning och makadam dyker upp.
Man kan inte belåna hus i UK heller pga parkslide. Den är extremt invasiv och växer igenom nästan vad som helst, det är inte en skröna. Vill man få bort den bör man anlita experter på området.

En annan äckelinvasiv växt är murgröna. Det talar man väldigt lite om under tiden som den sprider sig hur som helst och kväver andra växter, förstör fasader och tvingar sig igenom eventuella håligheter 🥴
 
Man kan inte belåna hus i UK heller pga parkslide. Den är extremt invasiv och växer igenom nästan vad som helst, det är inte en skröna. Vill man få bort den bör man anlita experter på området.

En annan äckelinvasiv växt är murgröna. Det talar man väldigt lite om under tiden som den sprider sig hur som helst och kväver andra växter, förstör fasader och tvingar sig igenom eventuella håligheter 🥴
Nej.

Det är en skröna, att parkslide skulle växa igenom allt.

Och det behövs inga experter för att bli av med den. Däremot så finns det folk som vill tjäna pengar på andra personers oro.

Oron för Parkslide är mångt och mycket ett sociala medier fenomen.

Huruvida man kan belåna hus med parkslide i trädgården eller ej UK, vet jag inte. Har du en vederhäftig källa på hur det ligger till?

BTW, att en växt har ett otrevligt och jobbigt sätt att växa på, är svår att kontrollera och rensa bort, betyder inte att den är en invasiv art.

Murgröna är en naturlig art i Sverige, den är ungfär lika invasiv som maskros, sälg eller asp.

Från Wikipedia:

En invasiv art är en art som introducerats till områden utanför sitt ursprungliga utbredningsområde, som sprider sig av egen kraft, som skadar ekosystemet som de introducerats till, hotar den biologiska mångfalden, har negativa effekter på jordbruk och dylikt, åstadkommer ekonomisk skada, eller påverkar hälsan negativt hos djur, natur och människor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Invasiv_art
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
309
Senast: Hellhound
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 664
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp