Låter bekant. Men här där jag ser växten är det intill vägarna, så då hade man behövt inhägna först.

Å andra sidan går det ju knappt att få bort den genom att beta av/klippa eftersom rotsystemet är så djupt och så intensivt att de bara dyker upp igen så fort man slutar beta/slå av. Jag tror kemisk bekämpning är det enda som hjälper, hemskt nog.....
Jo men som tex din svärmors hus? och om det fanns någon som ville ha lite yta för får i närheten. Det är ju ganska liten insats för just henne i så fall. Denna gubbe hade hägnat in och släppt får på hela ytan o lite till ett par år eller ngt, fåren var väldigt uthålliga på att äta allt som stack upp.
(var nyfiken för vi har lite på landet, men det är så trängt av att huset byggdes om nu så det är bara några ynkliga stjälkar vid entrén kvar som snäpps av lite nu och då. Den var planterad för fin ngn gång för länge sedan.)

Grisexperimenten började nog i våras så de vet ännu inte om det som kommer ut i andra änden av grisarna är dött eller extra livskraftigt :rofl: åt allting gjorde de tydligen i alla fall. Det var på ett naturreservat i Skåne, SR hade reportage.
 
Senast ändrad:
Hittade lite länkar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-ar-bjorns-vapen-mot-parkslide
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sa-gick-grisarnas-kamp-mot-parksliden
(vad jag inte riktigt greppat ur den grejen är varför de inte kan släppa grisarna ett år till :) men det är kanske för lite mat för dem eller för dyrt att hyra dem. Dvs det försvann nästan helt, men kommer upp lite som de måste plocka för hand och de menar att om det kommer upp så mycket att de inte hinner plocka helt för hand så har projektet totalt misslyckats.)

Hetvatten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/partille-kommuns-metod-mot-besvarliga-vaxten
 
Min svärmors underbara hus (en gammal kvarn med vattenfall, sjö och massor med mark där hennes hästar går/gått) är helt infesterat av Parkslide/Japanese knotweed. Värdet på fastigheten borde vara hur många miljoner som helst, men kraschar helt pga knotweeden. Man försökte lite valhänt att få bort den medan vi bodde där, men nu är hon ensam änka i huset och har typ gett upp. Det är en hel skog av knotweed.

Här hos oss i Skåne har det börjat dyka upp dungar av knotweed här och där och de växer för varje år. Man tycks inte ta det på allvar här - än....
Huset vi just sålde har tydligen Japanese knotweed i trädgården vilket vi fick veta samma vecka vi officiellt flyttade ut. Tur för oss var vi inte "landholders" men de som är det kommer få ta smällen å rensa upp eländet.. 😵
 
Nej, det är inte vad de säger? Bara för att de i dagsläget inte rekommenderar någon specifik åtgärd betyder det inte att de rekommenderar att inte göra något.
Fast om man gör fel, blir det etter värre. I England är det strängeligen förbjudet att t.ex. gräva upp växterna och dumpa dem nånstans. Allt måste brännas. Minsta lilla rotbit blir början till en ny invasion. I Sverige är det ju (pga klimatet?) inte lika allvarligt ännu, och kanske de inte sprider sig lika snabbt här?
 
Fast om man gör fel, blir det etter värre. I England är det strängeligen förbjudet att t.ex. gräva upp växterna och dumpa dem nånstans. Allt måste brännas. Minsta lilla rotbit blir början till en ny invasion. I Sverige är det ju (pga klimatet?) inte lika allvarligt ännu, och kanske de inte sprider sig lika snabbt här?
Vet inte riktigt vad i detta som är ett svar på vad jag skrev? Men jo, den sprider sig väldigt fort med jordmassor åtminstone i södra Sverige.
 
Jo men som tex din svärmors hus? och om det fanns någon som ville ha lite yta för får i närheten. Det är ju ganska liten insats för just henne i så fall. Denna gubbe hade hägnat in och släppt får på hela ytan o lite till ett par år eller ngt, fåren var väldigt uthålliga på att äta allt som stack upp.
(var nyfiken för vi har lite på landet, men det är så trängt av att huset byggdes om nu så det är bara några ynkliga stjälkar vid entrén kvar som snäpps av lite nu och då. Den var planterad för fin ngn gång för länge sedan.)

Grisexperimenten började nog i våras så de vet ännu inte om det som kommer ut i andra änden av grisarna är dött eller extra livskraftigt :rofl: åt allting gjorde de tydligen i alla fall. Det var på ett naturreservat i Skåne, SR hade reportage.
Fast hos svärmor (i södra England) rör det sig om enorma ytor. På båda sidor av huset. Hästarna åt rätt mycket men nu har hon bara en häst kvar och den gör ingen åverkan på växtligheten.... Hon har tre enorma hästhagar i kuperad terräng och jag vet faktiskt inte hur hon ska bära sig åt. Mycket växer dessutom intill ett vattendrag och kan man använda Roundup så nära rinnande vatten? Jag vet faktiskt inte...
 
Vet inte riktigt vad i detta som är ett svar på vad jag skrev? Men jo, den sprider sig väldigt fort med jordmassor åtminstone i södra Sverige.
Jag menade bara att ibland är det bättre att göra ingenting, tills man får experthjälp, än att t.ex. börja gräva och slänga i komposten. :)Vi kan t.ex. ta vårt trädgårdsavfall till sopstationen och skulle man dumpa parkslide där kunde det bli ett elände. Folk härikring har dessutom den lilla (o)vanan att köra ut sitt trädgårdsvfall i skogen och dumpa det där.....
 
Jag menade bara att ibland är det bättre att göra ingenting, tills man får experthjälp, än att t.ex. börja gräva och slänga i komposten. :)Vi kan t.ex. ta vårt trädgårdsavfall till sopstationen och skulle man dumpa parkslide där kunde det bli ett elände. Folk härikring har dessutom den lilla (o)vanan att köra ut sitt trädgårdsvfall i skogen och dumpa det där.....
Absolut, det håller jag med om!
 
Fast hos svärmor (i södra England) rör det sig om enorma ytor. På båda sidor av huset. Hästarna åt rätt mycket men nu har hon bara en häst kvar och den gör ingen åverkan på växtligheten.... Hon har tre enorma hästhagar i kuperad terräng och jag vet faktiskt inte hur hon ska bära sig åt. Mycket växer dessutom intill ett vattendrag och kan man använda Roundup så nära rinnande vatten? Jag vet faktiskt inte...
Ja jo alltså det var nästan så jag uppfattade det och det var därför jag tänkte på får. (låta ogräset vara och hoppas att det sitter lugnt är kanske förbi).

Men det är nog för att jag fått intrycket av att folk med får gärna sätter upp stängsel någonstans och släpper fåren och sedan tar hand om djuren helt själva, nöjda över att kunna sprida dem över en markbit. Den fördomen i sig har jag fått från att vår äng på landet blivit med får helt utan någon som helst insats från vår sida utom ett, sure, visst får ni ha får där om ni vill, varpå stängel ploppade upp och får traskade in.
Samma sak när vi hade häst i hagen ovanför huset för länge sedan. Visst ha häst där om ni vill.

Alternativet få betalt för att få marken betad är kanske lättare att hitta hyresgäst, men innebär antagligen jobb.
(erkänner att detta var helt fördomsfullt och enbart baserat på egen mycket smal erfarenhet).
 
Fast om man gör fel, blir det etter värre. I England är det strängeligen förbjudet att t.ex. gräva upp växterna och dumpa dem nånstans. Allt måste brännas. Minsta lilla rotbit blir början till en ny invasion. I Sverige är det ju (pga klimatet?) inte lika allvarligt ännu, och kanske de inte sprider sig lika snabbt här?
Det är samma i Sverige; allt ska förpackas korrekt och sedan eldas upp korrekt. Och minsta lilla bit måste med. Det är därför folk i allmänhet rekommenderas att inte röra parksliden, för att de inte är tillräckligt noggranna.

Parksallaten är i nästan samma klass. Minsta lilla rotbit kan förstöra en hel trädgård.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
309
Senast: Hellhound
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 664
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp