Bukefalos 28 år!

partikelfilter Peugeot diesel?

tanten

Trådstartare
Nu i karantänen har jag inte kört speciellt mycket bil. varit in till stan en mil bort nån enstaka gång för att handla.
Nu när jag tankade så fick jag en varningslampa direkt när jag vred om nyckeln. Partikelfilter riskerar att ...

När jag läser så sägs det att man måste köra bilen längre sträckor för att partikelfiltret inte ska klägga igen. Vad tror ni - kan bilen laga sig själv genom att jag kör långt? Eller är det byte av filtret som gäller nu?

Det är en peugeot 2010 modell 308.
 
Ja, det brukar ordna sig om du kör några mil. Då blåser du ur partikelfiltret. Det har hänt mig ett par gånger och varningslampan slocknar alltid efter en lite längre tur.
 
Jag kör mycket och har fått byta ett par gånger, bilen har gått ner på reducerad effekt och motorn kan skadas vad jag vet.
 
Min bil dog igår pga något med partikelfiltret... Något behövde fyllas på, osäker på vad. Jag gjorde inte det, och nu är den helt död och behöver byta motor helt. Jag hade dock kört ett tag med detta. Men hade nog kollat upp på verkstad!
 
Nu i karantänen har jag inte kört speciellt mycket bil. varit in till stan en mil bort nån enstaka gång för att handla.
Nu när jag tankade så fick jag en varningslampa direkt när jag vred om nyckeln. Partikelfilter riskerar att ...

När jag läser så sägs det att man måste köra bilen längre sträckor för att partikelfiltret inte ska klägga igen. Vad tror ni - kan bilen laga sig själv genom att jag kör långt? Eller är det byte av filtret som gäller nu?

Det är en peugeot 2010 modell 308.
Det beror helt på vad du har för filter. Det finns självrengörande, min bil har det tex. Många har så att man behöver fylla på någon vätska, samt även byta partikelfilter med jämna mellanrum, det kan även finnas inställningar som begränsar bilen om man inte byter när man ska. Så det beror helt på vad som sitter i din bil. Ring din märkesverkstad och fråga!
 
Det beror helt på vad du har för filter. Det finns självrengörande, min bil har det tex. Många har så att man behöver fylla på någon vätska, samt även byta partikelfilter med jämna mellanrum, det kan även finnas inställningar som begränsar bilen om man inte byter när man ska. Så det beror helt på vad som sitter i din bil. Ring din märkesverkstad och fråga!
Ahaa, visste inte att det fanns olika filter! Då har jag lärt mig nåt nytt. Mitt är uppenbarligen självrengörande; kör Saab -11.
 
Ahaa, visste inte att det fanns olika filter! Då har jag lärt mig nåt nytt. Mitt är uppenbarligen självrengörande; kör Saab -11.
Man behöver veta mer om den individuella bilen för att veta vilket man har :D märke och årtal säger ingenting egentligen. Det handlar om vilka tillval man gjorde när bilen var ny. Min bil är väldigt ensam om att ha självrengörande partikelfilter i sin åldersgrupp. Gissningsvis var inte det filtret jag har godkänt i Sverige då bilen tillverkades. Så den exporterades till Holland och direkt tillbaks till Sverige :p
Väldigt glad för det eftersom partikelfilter är otroligt dyrt!
 
Med den indikationen borde det vara självrengörande. Konsultera instruktionsboken, där står hur du ska köra.

Dock så tillräckligt igenkleggat så kommer inte självrengöring klara av det. Men försök, det kostar oftast skjortan att byta det.

Om den inte riktigt vill så kör på en växel för låg, så varven blir höga och så kör en längre sträcka I jämn hastighet på höga varv.
 
Om det är ett självrengörande filter och du har manuell låda eller en automat där du kan gå över till manuell växling så växla ned när du kör så att du får upp motorn i ca 2500 rpm och håll den där medan du kör. Det är inte hastigheten du kör som är det viktiga, vanlig landsväg med 70 km/h funkar bra. Många moderna bilar med automatlåda har alldeles för snål gång normalt för att det ska byggas upp tillräckligt med värme i motorn för att filtret ska bränna av tillräckligt bra under normal körning.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: aiquen
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 915
Samhälle Om 2 år tänkte jag (om jag har råd) byta ut min nuvarande gamla diesel-saab. Jag är jättenöjd med den, men nu kör jag mer korta sträckor...
2
Svar
28
· Visningar
2 076
Senast: Philosophia
·
Äldre Jag ska byta bil inom kort. Jag vet redan vilken typ av bil jag vill ha. Problemet är att jag inte kan bestämma mig för om jag ska köpa...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 782
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp