Vi kör knytkalas så jag fixar räkcheesecake och någon form av efterrätt. Brosan skulle ha med sig janssons frestelse, pappa gravlax och någon röra av något slag, mamma fixar ägghalvor med troligtvis skagen eller liknande på, lite köttbullar (till barnen i huvudsak), sill och lite småplock sådär. :)
Det är vad som är planerat men sedan tillkommer säkert något mer
 
Jag brukar baka den här tårtan varje år, fast i år är vi bortbjudna på påsken så den får hoppa över ett år.
1980250_10152104247717483_5789262082505734063_o.jpg

Hur gör man den? :d

Det blir grillad fisk och kött med vänner när altanen tinat fram. Påskmust och godis givetvis!
 
Det blir lite sill, ägg, köttbullar osv dvs julmat men ingen skinka. Sen gör jag min räkcheesecake som är det godaste. Smågodis och påskmust lär väl slinka ned också.
 
Min mor planerar att baka äppelpaj :d
Utöver det så kommer jag äta lite vad som helst bara det inte är ägg inblandat.
 
Bara lite :D

Jag tror också jag kommer få tag på finfina skaldjur, men några rökta återstår och se

Man ska ju inte skryta men jag och särbon tycker att de rökta räkor man köper i affären är för hårt rökta med fel sorts ved. Det var det som gav oss idén att testa själva och de blir godare.

Plus att det blir vansinnigt mycket billigare, överrökta räkor i affären är löjligt dyra.
 
Man ska ju inte skryta men jag och särbon tycker att de rökta räkor man köper i affären är för hårt rökta med fel sorts ved. Det var det som gav oss idén att testa själva och de blir godare.

Plus att det blir vansinnigt mycket billigare, överrökta räkor i affären är löjligt dyra.
På mitt gamla jobb hade de bra rökta, men där är det verkligen svindyrt och stängt för säsongen så känns lite kört :p
 
Mammas ägg och troligen någon av tupparna, annars blir det rökt vilt i vanlig ordning, grönsaker, fisk, potatis och alldeles för mycket godis
 
Påskafton lutar det åt varmrökt lax (mitt kusinbarns favorit), lökpaj med sardeller, någon sorts räksallad med sjögräs om jag hittar vettiga räkor och någon grönsakssallad med grönt och gult. Får kolla vad som finns när det gäller salladen. Ser diffust mango, lök och gröna sojabönor för min inre blick. Saffransglass och hallonsås till dessert.
 
Hur gör man den? :d

Inuti gör jag olika varje år, men man gör ett hål i den översta tårtbottnen för att få till boet, sedan täcker man alltihop med chokladmousse (eller kräm), sparar mer mousse som man sedan spritsar ut som kvistar över allt innan chokladäggen och fågeln sätts på plats :)

Man kan så klart vara ambitiös och ta en leksaksfågel eller nåt mer realistiskt, men jag valde att rita en och fästa på en tandpetare :)
 
På fredag blir det ärtsoppa och pannkakor hos pappa som alltid och på lördag blir det påskbord hos faster med sil, köttbullar, korv, ägg mm.
 
Det blir lamm någon dag. troligtvis långkokt i lergrytan i ugnen. Mynta och potatis. Sallad och sist men inte minst rödvin
 

Liknande trådar

Mat Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra? Själv har jag...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 632
Mat Vi är några barndomskamrater som ska ses i GBG för att gå ut och äta och prata ikapp oss om vad som hänt i livet sen sist sas. Bodde i...
Svar
6
· Visningar
335
Kropp & Själ Eftersom en del av oss kommer vara ensamma över julhelgen (självvalt och inte) eller inte tänker fira tänkte jag att vi kunde ha en tråd...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 556
Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp