Påsktråden aka HELGTRÅD!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår precis, mitt uttal är ju craptastiskt och det gör att jag tycker att det är pinsamt att prata. Å andra sidan klankar jag aldrig ner på någon annan på grund av att personen bryter eller uttalar saker annorlunda, så varför ska jag göra det med mig själv?

Och du, vad jobbigt för just dig att tycka att det är jobbigt att prata, och inte kunna uttrycka dig som du vill. :(



Ja, det hade varit SÅ FINT! Och du får väl komma till Mallis? :D Du kan få ligga i mitten! ;)
Åh Mammas, spanjoren tyckte din engelska var superbra och använder dig alltid som exempel på svenskars förträfflighet i engelska. Så så ska du inte känna :).

Ja, det är jobbigt. Men jag tror att det är nödvändigt för som det varit fram tills nu så har jag fuskat och växlat till engelska när andra varit omkring oss. Istället nu så pratar vi bara spanska och då blir det mer naturligt, att jag faktiskt inte pratar engelska alls med honom. Så förhoppningsvis lönar det sig.

Försöker påminna mig själv om att jag bara pluggat i 2½ månad. That's it. Att inte vara så hård mot mig själv.

ÅH ligga i mitten! På Mallorca! Kan ju inte bli bättre!
 
Och alltså, att öht ha satt upp regeln "enbart spanska" är ju oerhört bra med tanke på hur lite tid du ändå pluggat. Jag menar, alla du pratar med kommer ju att vara asimpade oavsett! :)
 
Åh men vad skönt med nån som förstår! Min sambo tycker mest att jag är tokig som har så höga krav och så är han så där irriterande rationell "hur ska du lära dig om du aldrig övar?". :p Blir galen på honom fastän han har rätt!

Det är sant som du säger tror jag :). Ska verkligen tänka på det i framtiden när jag pratar :).
Jag förstår exakt. ;) Det värsta är att jag många gånger i livet lärt mig enbart genom att observera/lyssna på andra och inte behövt öva för att klara det... Vilket såklart inte gör något bättre idag. ;)

Ja, alltså, tänk på hur du själv reagerar om du träffar någon nyinflyttad svensk som kan prata svenska, oavsett hur mycket brytning eller fel det är i språket, nog blir du väl mer imponerad av det personen kan än dömer den för det den säger fel?
 
Åh Mammas, spanjoren tyckte din engelska var superbra och använder dig alltid som exempel på svenskars förträfflighet i engelska. Så så ska du inte känna :).

Ja, det är jobbigt. Men jag tror att det är nödvändigt för som det varit fram tills nu så har jag fuskat och växlat till engelska när andra varit omkring oss. Istället nu så pratar vi bara spanska och då blir det mer naturligt, att jag faktiskt inte pratar engelska alls med honom. Så förhoppningsvis lönar det sig.

Försöker påminna mig själv om att jag bara pluggat i 2½ månad. That's it. Att inte vara så hård mot mig själv.

ÅH ligga i mitten! På Mallorca! Kan ju inte bli bättre!

Ja, du har sagt det, men jag tycker ändå att jag har en del att jobba på. Jag menar, det var ju genom en tråd på buke jag öht reflekterade över att det är skillnad i uttalet på chop och shop. :D Och bored och board, min lagkompis tyckte att det var lite skumt med en webshop som hette bored. :p

Ah, jag förstår. Ja, jag tror att det kommer att bli bättre snart. Ofta krävs det ju inte så mycket för att man ska fatta att man faktiskt kan mer än man tror. :)

Men eller hur?! Har inte clearat det med Pappas än, men vad skulle han kunna ha emot det liksom? :D
 
@Hedinn Äsch, men om du klarar dig ändå är det ju strålande? :) Så har det inte varit för mig, min engelska tex har alltid varit grymt bra vad det gäller skriftligt och audio, men jag var otroligt nervös förut när jag skulle prata och tabbade mig därför pga det och sen blev jag ännu mindre sugen på att faktiskt prata. Enda sättet för mig att komma över det var att bara kasta mig in i det och tvingas prata. Nu kommer det ju lika naturligt som svenskan för mig, än mer ibland faktiskt.

Ja, du har ju rätt, helt klart.
 
@niphredil 2,5 månader och du pratar spanska dygnet runt?! Om du inte kan ge dig själv en klapp på axeln för det och vara stolt över dig själv så vet jag inte vad som krävs, det är ju asbra! :)
Haha! :D Yes, det stämmer! Tack! Vad glad jag blir :) Innan dess kunde jag typ (bokstavligt talat) fem ord eller så. Så visst är det rätt bra :) Men det blir ju mycket "en sak där man gör såhär, med handen" och så att jag viftar lite för att visa. Jag kan ju liksom inte faktiskt SÄGA allt jag vill säga. Och det gör mig förbannad. Spanjoren säger dock att jag måste ha mer tålamod, att det är bra ändå och att jag faktiskt gör mig förstådd.

Men tack, din kommentar gjorde mig väldigt glad :) :)

Ja, du har sagt det, men jag tycker ändå att jag har en del att jobba på. Jag menar, det var ju genom en tråd på buke jag öht reflekterade över att det är skillnad i uttalet på chop och shop. :D Och bored och board, min lagkompis tyckte att det var lite skumt med en webshop som hette bored. :p

Ah, jag förstår. Ja, jag tror att det kommer att bli bättre snart. Ofta krävs det ju inte så mycket för att man ska fatta att man faktiskt kan mer än man tror. :)

Men eller hur?! Har inte clearat det med Pappas än, men vad skulle han kunna ha emot det liksom? :D
Äsch, det är ju bara att öva :). Du har ju en grymt bra grund och så bra uttal på det. Jag gör också fel ibland när jag pratar, skillnaden för mig är att jag inte bryr mig så hårt längre. Så länge folk förstår är jag nöjd.

Tror inte Pappas har några problem med det men det kan ju vara snällt att dubbelkolla. Eller så kan han åka hit och jag joinar dig där borta istället? :bump:
 
@Hedinn Äsch, men om du klarar dig ändå är det ju strålande? :) Så har det inte varit för mig, min engelska tex har alltid varit grymt bra vad det gäller skriftligt och audio, men jag var otroligt nervös förut när jag skulle prata och tabbade mig därför pga det och sen blev jag ännu mindre sugen på att faktiskt prata. Enda sättet för mig att komma över det var att bara kasta mig in i det och tvingas prata. Nu kommer det ju lika naturligt som svenskan för mig, än mer ibland faktiskt.

Ja, du har ju rätt, helt klart.
Ja, med engelskan hade jag ju fördelen att jag flyttade dit i ung ålder och lärde mig då, men jag pratade definitivt bättre engelska som sexåring än vad jag gör nu, så man måste ju prata för att det ska bli eller hålla sig bra, så är det ju. :)

Jag totalt blåvägrade att prata eller skriva på engelska i början, envis liten skitunge som jag var. Jag skrev alla läxor och sånt på svenska så fick mamma översätta, tills den dagen jag ansåg att jag kunde det bra nog för att skriva själv. ;)
 
Haha vad tusan... Två personer har rekommenderat bolltråden på Facebook. Jobbigt nyfiken jag blev nu då, jag vill ju veta vilka och i vilket sammanhang!
 
@Hedinn Haha! Vilken liten skit! :D :up:

Men då är jag med, det är ju annorlunda när man faktiskt pratar det. Det är ju det som är grejen - att komma in i vanan att använda språket. Min engelska känns som svenska nu, just för att jag blivit så van vid att tala det merparten av dagen. Förhoppningsvis kommer spanskan fram mer nu när vi inte talar engelska alls. Blir ju bara med mina vänner från skolan som jag pratar engelska nu, i övrigt vill jag skala bort det.

Oh well blabla, ursäkta babblet.

Hur länge bodde du utomlands som barn?
 
@Hedinn Haha! Vilken liten skit! :D :up:

Men då är jag med, det är ju annorlunda när man faktiskt pratar det. Det är ju det som är grejen - att komma in i vanan att använda språket. Min engelska känns som svenska nu, just för att jag blivit så van vid att tala det merparten av dagen. Förhoppningsvis kommer spanskan fram mer nu när vi inte talar engelska alls. Blir ju bara med mina vänner från skolan som jag pratar engelska nu, i övrigt vill jag skala bort det.

Oh well blabla, ursäkta babblet.

Hur länge bodde du utomlands som barn?
Ja men då kommer det ju snart flyta på lika bra. :) Men som sagt, det går inte på ett ögonblick, två månader är inte alls lång tid för att lära sig ett helt nytt språk, vet du. :)

Bodde i England i knappt två år. Flyttade dit som fyraåring, hem som sexåring, så jag glömde ju bort en del svenska till slut istället och hade en syster som blev förbannad på mig för att jag pratade engelska hemma också. ;) Var dock mycket lycklig över den svenska skolan efter ett drygt år i den engelska, rena semestern, liksom! :D
 
@Hedinn Nä, två och en halv månad är inte särskilt länge. Förhoppningsvis är jag hyfsat flytande i höst :).

Åh men så spännande! Min syster har ju flyttat till Australien och hennes ungar är ju uppvuxna med både svenska och engelska. Här talade dottern dock endast svenska, men förstod engelska, och nu är det helt tvärtom - hon pratar ingen svenska alls. Och så har hon världens sötaste accent :love:. Förstår att svenska skolan måste ha varit superenkel jämförelsevis :D

har du bott i singapore också?
 
Angående envisheten var det för övrigt samma visa när jag skulle lära mig cykla... Jag vägrade sätta mig på en cykel innan jag kunde. Mina föräldrar försökte förklara för mig att det inte funkade så, utan man var tvungen att sätta sig på en cykel för att kunna lära sig, men icke. "Jag kan cykla när jag blir sex" var svaret de fick från mig. :p

Till slut gav de upp, tänkte väl att jag får se att de har rätt senare, men de fick så de teg när jag fyllde sex, satte mig på en cykel och cyklade...

Spontant känns det väl som att de grejerna inte direkt hjälpt mig att inse att det är okej att misslyckas för att kunna lära sig nåt, så jag har svårt för sånt fortfarande och förstår dig därför helt med språkosäkerheten, Niffe.
 
@Hedinn Nä, två och en halv månad är inte särskilt länge. Förhoppningsvis är jag hyfsat flytande i höst :).

Åh men så spännande! Min syster har ju flyttat till Australien och hennes ungar är ju uppvuxna med både svenska och engelska. Här talade dottern dock endast svenska, men förstod engelska, och nu är det helt tvärtom - hon pratar ingen svenska alls. Och så har hon världens sötaste accent :love:. Förstår att svenska skolan måste ha varit superenkel jämförelsevis :D

har du bott i singapore också?
Ah, ja men det är ju så härligt när de kan få fler språk gratis, som liten lär man sig ju så förbannat snabbt och enkelt, dessutom! Jag är verkligen jättelycklig över att jag fick engelskan på det sättet, även om det inte var världens charmigaste dialekt. ;) Skulle tro att australiensiskan är betydligt charmigare hos ett barn! :D

Nej, har inte bott i Singapore, eftersom jag valde att inte följa med mina föräldrar när de flyttade dit, dum som jag var. ;) Så de tre månaderna i höstas är det längsta jag spenderat där.
 
@Hedinn Ja men precis! Som barn så säger det ju bara tjoff så kan man det. Superbra ju som för dig till exempel att bo i UK då :). Attans alltså att mina föräldrar inte drog med mig till Paris eller nåt som barn och bodde där ett år :p. Australiensiskan är charmig men så jäädra svår att förstå ibland. I alla fall en fyraårings aussie accent...

Åh men så dum du var! Tänk vad coolt att kunna säga att man bott där liksom :).
Eller ja, dum och dum. Beror ju på varför du stannade hemma såklart!
 
Senast ändrad av en moderator:
Äsch, det är ju bara att öva :). Du har ju en grymt bra grund och så bra uttal på det. Jag gör också fel ibland när jag pratar, skillnaden för mig är att jag inte bryr mig så hårt längre. Så länge folk förstår är jag nöjd.

Tror inte Pappas har några problem med det men det kan ju vara snällt att dubbelkolla. Eller så kan han åka hit och jag joinar dig där borta istället? :bump:

Tack, vad fint sagt. :) Och ja, det är ju huvudsaken. :)

Jaa!! Bytt är bytt, eeeeeelller? :D
 
@Hedinn Ja men precis! Som barn så säger det ju bara tjoff så kan man det. Attans alltså att mina föräldrar inte drog med mig till Paris eller nåt som barn och bodde där ett år :p. Australiensiskan är charmig men så jäädra svår att förstå ibland. I alla fall en fyraårings aussie accent...

Åh men så dum du var! Tänk vad coolt att kunna säga att man bott där liksom :).
Eller ja, dum och dum. Beror ju på varför du stannade hemma såklart!
Jag veeeet! Det var sån där kärlek som fick mig att stanna hemma. Plus att jag var 20 år gammal, så jag kände väl att det lockade mer att bo med pojkvän än med föräldrar i det läget. ;)

I efterhand så kan jag ju absolut känna att jag borde ha passat på, men jag hade inte velat vara utan de åren här hemma i Sverige heller, så jag kan ju inte direkt ångra valet heller. :)
 
Jag veeeet! Det var sån där kärlek som fick mig att stanna hemma. Plus att jag var 20 år gammal, så jag kände väl att det lockade mer att bo med pojkvän än med föräldrar i det läget. ;)

I efterhand så kan jag ju absolut känna att jag borde ha passat på, men jag hade inte velat vara utan de åren här hemma i Sverige heller, så jag kan ju inte direkt ångra valet heller. :)
Låter klokt alltsammans. Jag förstår att du valde som du gjorde även om jag tänker "vafan! singapore!" :p.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 528
Senast: Pilot
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 665
Senast: Emtherlia
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 727
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 003
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp