Pass utan papper?

gadriel

Trådstartare
Jag ska köpa en häst som tyvärr inte har några papper (priset är också därefter).

Det finsn egentligen papper på henne men förra ägaren "hittar" dom inte, ev går det att tjata mer för att de ska komam fram men man fåpr väl räkna med att de inte gör det.

Hon är en fjording med full stam men går det att regga henne som det även om pappren inte finns eller ska man regga som korsningsponny. Förra ägaren kan väl förhoppningsvis mor och far till henne i huvudet kan man ju hoppas om det nu hjälper något.

Hur går man till väga och vad brukar det kosta ungefär?

För mig är det inte hela världen om hon inte blir reggad som fjording eftersom jag inte planerat att avla på henne men det vore roligt eftersom hon är musblack och det finsn så jättemånga sådana.

Tack på förhand!
 
Sv: Pass utan papper?

Om du har stammen måste du väl kunna blodtypa, DNA-testa den och få belägg för stammen.
 
Sv: Pass utan papper?

en kompis skaffade pass till sin fjording utan papper för ett tag sen, han blev en svensk ridponny. Det står på svensk ridponnys hemsida hur mkt et kostar för hästar utan papper :)
 
Sv: Pass utan papper?

Bison skrev:
en kompis skaffade pass till sin fjording utan papper för ett tag sen, han blev en svensk ridponny. Det står på svensk ridponnys hemsida hur mkt et kostar för hästar utan papper :)
Knappast registrerad SOM Svensk Ridponny, men i deras register. Det är stor skillnad. Raskod 99 är bara korsningsponny. För att vara Svensk Ridponny ska ponnyn ha full stam i 3 led (godkända raser) och får då raskod 43.
 
Sv: Pass utan papper?

roslagen skrev:
Om du har stammen måste du väl kunna blodtypa, DNA-testa den och få belägg för stammen.

Det känns ju som att det skulle gå iaf. Jag har mailat ansvarig på fjordhästföreningen nu så får vi se vad hon svarar.
 
Sv: Pass utan papper?

Vilken oansvarig hästägare.

Är du säker på att hästen verkligen är hennes och att den inte är stulen? Utan papper på hästen så kan man ju inte bevisa att man är ägare på hästen om inte har kvar köpekontraktet och däri borde reg nummer stå och om så är fallet kan du begära om nya handlingar från rätt avelsförbund. Så kan man iallafall göra på halvblod.
 
Sv: Pass utan papper?

om hon inte "hittar" papperen skulle jag bli väldigt misstänksam. är du helt 100 på att hon inte döljer eller fifflar med nåt?
 
Sv: Pass utan papper?

Jfrelin skrev:
Vilken oansvarig hästägare.

Är du säker på att hästen verkligen är hennes och att den inte är stulen? Utan papper på hästen så kan man ju inte bevisa att man är ägare på hästen om inte har kvar köpekontraktet och däri borde reg nummer stå och om så är fallet kan du begära om nya handlingar från rätt avelsförbund. Så kan man iallafall göra på halvblod.

De som har henne nu har lånat henne i sin dotters ridskoleverksamhet i 5 år och precis nyligt "köpt ut" henne då ridskoleverksamheten las ner för ett tag sen och de ville behålla henne för eget bruk. När de köpte ut henne hittade inte förra ägaren pappren efter de 5 åren de har haft henne.

Det vore ganska otaktiskt att ha en häst på ridskola och köra runt med henne inne i stan med bröllop och på invigningar om hon är stulen. Så nej, det tror jag inte och min magkänsla vad gäller folk brukar stämma och jag har mkt svårt att tro att de här skulle göra ngt sådant. De hade tillräckligt med hästar från sin egna uppfödning av en helt annan ras att få sålda som de får bra mkt mer betalt för.
Detta var den enda hästen på gården som inte var deras egen uppfödning.
 
Sv: Pass utan papper?

Den är säkerligen inte stulen men bra att du kollat upp bakgrund ändå. Det borde alla göra som köper hästar utan papper.

Kolla om de vet reg numret på henne och i sådana fall borde du kunna beställa nya papper på henne från Fjordhäst föreningen, eller vad de nu heter.
Om du t.ex. vill ta föl på henne sen så kan den ju inte reggas som fjording och det skulle ju vara väldigt synd om det finns full stam på henne.

Har du fått något svar från rasföreningen?
 
Sv: Pass utan papper?

Jag hade för några år sedan en "hemmaprodukt" med riktigt bra hoppstam. givetvis fanns där inga språngsedlar eller liknande.
Det kostade mig ca 5000:- bara i DNA analyser(det är dock några år sedan).
Eftersom det var en valack jag ahde så hade jag hellre låtit honom stå med stam okänd, man in hans fall var ju stammen så bra att det var lönt att DNa testa, pga hans framtida försäljningspris.

Kolla upp sådant innan- det kan bli en mkt dyr historia!

En annan sak- det är faktiskt OLAGLIGT i dagens Sverige att sälja en häst utan handlingar...

Lycka till...
 
Sv: Pass utan papper?

Jfrelin skrev:
Den är säkerligen inte stulen men bra att du kollat upp bakgrund ändå. Det borde alla göra som köper hästar utan papper.

Kolla om de vet reg numret på henne och i sådana fall borde du kunna beställa nya papper på henne från Fjordhäst föreningen, eller vad de nu heter.
Om du t.ex. vill ta föl på henne sen så kan den ju inte reggas som fjording och det skulle ju vara väldigt synd om det finns full stam på henne.

Har du fått något svar från rasföreningen?

Ska kolla med nuvarande ägare om de har ngt nummer på henne och om de vet föräldrarna.

Jag har fått svar från föreingen och jag kan antingen regga henne med stam om föräldrarna finns i livet, då behövs prov på 2-3 hästar á 500-600 kr/st.

Men jag får ocksä regga henne som fjording utan stam!

Jag vet inte än vilket jag ska göra, jag har itne köpt henen som avelshäst men det kan ju ändå hända att jag tar ngt föl ändå men frågan är om jag måste ha stammen på papper eller om jag ska nöja mej med att få henen reggad som fjording. Är ju egentligen roligare att lägga de 1500 extra på utrustning till henne.
 
Sv: Pass utan papper?

ancan skrev:
Jag hade för några år sedan en "hemmaprodukt" med riktigt bra hoppstam. givetvis fanns där inga språngsedlar eller liknande.
Det kostade mig ca 5000:- bara i DNA analyser(det är dock några år sedan).
Eftersom det var en valack jag ahde så hade jag hellre låtit honom stå med stam okänd, man in hans fall var ju stammen så bra att det var lönt att DNa testa, pga hans framtida försäljningspris.

Kolla upp sådant innan- det kan bli en mkt dyr historia!

En annan sak- det är faktiskt OLAGLIGT i dagens Sverige att sälja en häst utan handlingar...

Lycka till...

Som jag skrev i svaret ovan så skulel inte DNA-analysen bli lika dyr i detta fallet men pengar blir det ju ändå, nu är ju iof preiset på henen betydligt lägre än om hon haft papper så det är ine så farligt ändå, är bara en fråga om det spelar så stor roll.

Visste jag inte men det är en bra regel.
 
Sv: Pass utan papper?

Jag skulle göra allt för att kunna regga henne som renrasig. Hon kan få någon skada så hon ej blir ridbar och då kan hon ju kanske passa i avel istället ju.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 585
Senast: 360
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 633
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50%...
2
Svar
26
· Visningar
2 534
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp