Passa in wintec?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare incognito
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 5 115
Sv: Passa in wintec?

Det var det jag tänkte, blev lite lätt ivirg med att ta in hästarna fårn hagen och kika medans barnen lekte i trädgården. Jag ska försöka hinna ta nya kort om det går ikväll, annars fixar jag det i morgon.Hoppas jag lyckas denna gång.

har jag fotat rätt denna gången eller är det fortfarande för högt upp? Räknas hans rygg som rak?

Sorry för trådkapning,dumt att starta en ny tråd om samma ämne.

Unghästen
dec061.jpg

dec053.jpg

dec051.jpg

dec048.jpg

Senast ändrad av en moderator:

kl

Är det verkligen måsta på att järnet ligger emot längs med hela manken??

Min häst är mankeslös och det finns inte en chans att wintecs järn skulle ligga tätt emot mitt över manken. Om de gjorde det så skulle de nedre ändarna av järnen stå rakt ut..:)

Nej men det måste ändå komma ner en bit.

CindyLou Skulle bredda det vita järnet något så tror jag det blir bra :)

Nu blev det mer rätt. På gränsen för långt bak istället. Det vita järnet och ngn/ngr cm framåt, du ska inte ha smalare järn i iaf.

Plymen. Nej, det behöver inte ligga helt slätt mot kroppen, utifrån min erfarenhet så blir det bäst om det är lite mellanrum. Har man så att den ligger helt an och kanske att otrspestarna släpper lite från hästen så är risken stor att när man sedan sadlar och får tyngd i sadeln att den lägger sig i framlut och det är ju inte heller trevligt för hästen samt att man sitter väldigt illa i sadeln då.

Så man måste testa sig fram för att hitta rätt läge.

Lägger till lite förklaring :)

Ortspetsarna i de flesta nyare sadlar är flexibla så en wintec som ligger helt perfekt utan ryttare kommer att ligga i framvikt med ryttare. Sadeln töjs alltså något, men vissa hästar behöver detta för de blir vidare när de börjar röra på sig.

Nu blev det mer rätt. På gränsen för långt bak istället. Det vita järnet och ngn/ngr cm framåt, du ska inte ha smalare järn i iaf.

Okej vad bra, jag ska sätta i det vita järnet och prova sadeln så får vi om den ligger bättre.

(jag som hade det blåa järnet i för jag tyckte han var så smal och han bara är tre år:o)

Då jag är väldigt osäker på hur järnet ska sitta så lägger jag in flera bilder på det 8-åriga stoet. Är det vita järnet för smalt?
Sadeln jag har är en Wintec Isabell och är inte det största järnet till den det vita? Hur räknas hennes rygg? normal?
dec060.jpg

dec017.jpg

dec032.jpg

dec034.jpg

dec037.jpg

dec042.jpg

Eftersom järnet här ligger för långt fram och på det smalaste stället så kommer vitt att bli för smalt.
Där behövs ett bredare, antingen ha tur och hitta ett löst ljuslila eller banka ut ett järn man redan har.

Eftersom järnet här ligger för långt fram och på det smalaste stället så kommer vitt att bli för smalt.
Där behövs ett bredare, antingen ha tur och hitta ett löst ljuslila eller banka ut ett järn man redan har.

Om man tar det vita järnet längre bak så syns det att det verkligen är jättemycket för smalt! Det vita jag har behöver jag ju till unghästen så jag får nog leta efter ett ljuslila då. Passar föresten ett ljuslila i Isabellen?

Alt. är ju att köpa ett vitt till och dra ut det. Det är svårt att hitta ljuslila, med tur hittar man dem oftast på tyska ebay.

Järnen passar, men man ska inte pga garantin sägs det. Men jag och fler har använt bredare järn i sadlarna under lång tid utan problem. Nu har jag visserligen två uppsättningar av olika lila järn så att jag kan ha lika järn i mina sadlar, men hade jag inte lyckats hitta så skulle jag fortsatt att banka ut för att få rätt vidd.
Alt. inte ha nåt järn i alls, det går det med.

Läste just om att järnen till Wintec 500 Wide CAIR att
Ingen av dessa kan användas i de andra Wintec och Bates modellerna.
Det är alltså ingen fara? Jag tycker det är svårt och trångt redan att få i det vita järnet. Himla tråkigt detta, hade gärna sett att stoet kunde ha dressyrsadeln då hon från början är en dressyrhäst. Har inte råd att köpa annan sadel i dagsläget då jag precis blivit av med jobbet pga varsel. Får väl kanske rida barbacka eller med westernsadel så länge . Kan ju dock prova det ljuslila om jag nu hittar ett dock,finns det att köpa nya?

Ja så står det. Men jag vill påstå att det är ingen fara. Å det är ibland svårt att få i dem men det är ju svårt att få i ett vitt järn i en 500 serie också om sadeln är ny och inte tänjd.

Nya lösa lila järn finns inte att köpa eftersom de bara ska användas i WW, men ibland har man tur och hittar lösa. Jag hittade mitt ena i tyskland och mina andra i en affär, hade blivit över av nån anledning.
Men jag ser det som så att det är inte värre att töja en IW/B utåt några grader än det är att sätta in ett rött järn i en WW och töja ner den så pass mycket.
Så jag tror det mest är försäljningstaktik. Sen går det ju till en viss gräns naturligtvis med allt, men där får sunda förnuftet råda tycker jag.

Tack för dina kloka ord! Värdersätter din erfarenhet högt!:love::bow:

otrspestarna släpper lite från hästen så är risken stor att när man sedan sadlar och får tyngd i sadeln att den lägger sig i framlut och det är ju inte heller trevligt för hästen samt att man sitter väldigt illa i sadeln då.

Tror att just det händer med min sadel när jag har den på maran. Känns alltid som jag sitter i "nedförsbacke" då. Väldigt obehagligt. Och så gör det att sadeln som förövrigt är ganska stel också står rakt ut ner till så jag kommer inte åt att skänkla.

Tror inte jag fick något svar så jag testar igen!:laugh:

Någon som vet ungefär hur många grader bredaste WW-järnet är?

Tack!:bow:

Hur många grader är t.ex en Globus 38?

Ungefär samma, kanske att globusen är något smalare.
Fast globusen är på ett annat sätt, jag vet inte hur jag ska förklara men koppjärnet är annorlunda vinklat.
Jag har en Globus gloi 38 till min häst och wintecwide´s vidaste järn var för smalt medans globusen är lagom att hon kan bredda sig i.
Globusen passar ju bättre på raka ryggar vilket wintecen inte gör, den passar på böjdare ryggar när järnet är så brett.

På den här sidan hittade jag att Globusen är lite olika vida beroende på modell http://www.stalleldshestra.nu/
Sidan fungerar inte men jag klistrar in
Märke: Modell: Typ Färg: Storlek stämplad Storlek mätt Bomvidd Bomvinkel Stoppning
Globus Clic D Brun 17 17 34 108 syntet
Globus Clic D Svart 17½ 17 34 115 syntet
Globus Loke GP Svart 17 17 36 115 syntet

Hoppas du förstår hur det är menat att läsa, det blev lite konstigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 476
Senast: Ace
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)... 2
Svar
27
· Visningar
4 649
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 858
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 676
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka