passar dvärgpinscher mig?

Smurfoff

Trådstartare
ska köpa en valp till sommaren :) rasen jag har fastnat för är dvärgpinscher.
har läst en del om dom att de är en tuff hund i liten förpackning. kommer socialträna den mycket som valp, träffa nya folk, hundar osv, ska få vara med i princip allt. kan de bli en trygg individ då? vet att rasen är reserverad mot främlingar men om man träffar mycket folk som valp och gör en positiv upplevelse att träffa nya folk, kan den bli mindre skygg då?

tror ni den passar mig?

* vill träna agility och lydnad
* ska kunna bo i lägenhet
* ska vara relativt lätt att ensamträna (kommer dock ha en hundkompis boende hos sig)
* ska kunna vistas bland folk utan att vara aggressiv (tex. kunna ta med sig den på mässor osv med mycket folk på)
* Ska funka ihop med andra hundar, inte atackera.
* Kunna vara lös utan att sticka iväg

vet att de flesta är träningssaker , något man tränar hunden till. men vad tror ni , tror ni de är en ras för mig? har haft hund hela livet så kan en hel del. är även väldigt hundintreserad har massvis med böcker osv om beteende.

ska hälsa på en kennel snart och kolla hur hundarna är in real life, har nämligen aldrig träffat en dvärgpinscher, jo sett dom men aldrig hälsat på en
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Eftersom jag är inne på min 4:e dp just nu, och jag inte kan tänka mig någon annan ras, så tror jag du vet min åsikt.

Men en dvärgpinscher är normalt inte skygg. Det är öppna glada hundar om mentaliteten är OK. Ingen av mina hundar har någonsin morrat åt någon människa. Jag vet inte hur många utställningsdomare och andra som har fått en "heltvätt" i ansiktet av mina hundar. Den jag har nu hälsar gärna på folk med rollator eller permobil, barn i alla åldrar. En av dem var Lydnadschampion och tävlade agility, en annan hade jag aldrig koppel på. De brukar för det mesta bli vad man gör dem till.

Det gäller att man är konsekvent från början. Att man börjar träna t ex inkallning redan från början. Men sådant tror jag du vet eftersom det har funnits hund i familjen alltid. Och det mesta du nämner är sådant man tränar sig fram till på ett sådant sätt att hunden tycker det är roligare att göra det matte vill än att hitta på dumheter.

Det är en utställning i Malmö i mars. Det är aldrig fel att se hur hundarna beter sig i den typen av miljö. Utställningen är i Mässhallarna. Åk så att du är där när bedömningen av rasen startar, så får du se så många som möjligt.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Det är dock milsvidd skillnad på att vara reserverad och skygg. En reserverad hund är helt enkelt oengagerad i främlingar, men inte osäker på något vis.

Men i övrigt tror jag absolut att en pinne kan passa dig, uppdatera om hur det gick efter ditt besök hos uppfödaren. :)
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Jag skulle vilja tillägga att om man nu får en reserverad hund (ingen aning om hur vanligt det är hos dp) så är det inte så enkelt som att låta den hälsa och göra det kul, eftersom hunden just inte tycker att det är kul. Människor tenderar också att "hjälpa för mycket" i den situationen, och det ska sittas på knä och sträckas ut händer, och trängas in i hörn och tas ögonkontakt tills man blir en strikt matte och säger ifrån ordentligt.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Jag vet inte just något om dvärgpinscher, däremot har jag erfarenhet av att leva med skygg hund, och jag råder dej att vara noga med val av uppfödare.

Att leva med en hund som inte har något intresse av nya människor är helt okej.
Att leva med en hund som är rädd för människor är INTE kul.
Det är inte värt det, jag lovar dej.
Min har alltid varit reserverad, när han var unghund kunde man tydligt se att han stördes av att ha nya människor i sin närhet. Nu har han blivit såpass stabil att han tycker att det är helt okej, så länge dom inte tränger sig på honom. Hans integritetszon är stor... Hos veterinären och på utställning går det däremot alltid bra, det är som att han förstår att han har en "uppgift" vid såna tillfällen.

Jag hoppas verkligen att det går bra med din valp,
men som sagt.
Var JÄTTEnoga, du ska leva med din hund i många år framöver!
 
Senast ändrad:
Sv: passar dvärgpinscher mig?

tillgänglighet är mycket mera en medfödd bit än det är en inlärd. välj valp från en uppfödare som avlar på tillgängliga hundar så minskar risken för att du får en som är rädd för folk.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

knapp


Min erfarenhet av pinnar är att de inte alltid är så lätta att ensamträna. Och det är faktiskt lite rasbundet tycker jag, vissa raser verkar helt enkelt ogilla ensamhet mer och dp:s är ju ofta riktiga mattegrisar.

Annars älskar jag dem :love: Bättre av-knapp än JRTs tycker jag.. även om de har helt obegripligt mkt energi ibland :eek::D
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Så länge man inser att man skaffar sig en väldigt aktiv hund så ska det nog gå bra. Som dom andra redan poängterat så kolla mentaliteten noga. Sitter själv med en skygg DP som både morrar och biter när hon känner sig trängd och det är inte roligt.
Men bortsett från den biten så är det ju världens härligaste ras. Min DP har massa motor och rejäl turbo och ingenting görs halvdant - någonsin. Fantastiskt kul på träning men kan ge vissa problem i vardagen när man inte alltid lyckas kanalisera all energi åt rätt håll.

Men som sagt, en underbar ras att arbeta med som orkar precis hur mycket som helst.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

men är de inte lättare att ensamträna en valp om man har en annan hund som sällskap?
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

men är de inte lättare att ensamträna en valp om man har en annan hund som sällskap?

Då får man nog definiera "ensamträning." Den blir inte ensam om den har hundsällskap, men det blir tomt på människor. Även om man har en annan hund är det väl värt att lära dem vara ensamma utan hundsällskap också.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

men blir inte en hund vad man gör den till? beror väll mycket på uppfostran, socialträningen hur hunden blir som individ?
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Ensamhetsträning tar tid och en hund bör lära sig tryggheten i att vara helt ensam också..

Nej en hund blir inte till 100% vad du gör den till, arv och gener spelar en otroligt stor roll också..
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

men blir inte en hund vad man gör den till? beror väll mycket på uppfostran, socialträningen hur hunden blir som individ?

Nej, definitivt inte. Som jag skrev vet jag inget om hur det är med reservationer inom just DP, men vill man ha en hund som ska kunna vara med överallt, hälsas på av alla, upplevas som behaglig jämt, så gör man bäst i att välja en ras/linje som inte har reservationer.
Det är inte "bara" att vara snäll mot dom och ge dom godis så har de överkommit sin reservation eller eventuella rädsla.

De som har reserverade hundar har heller inte varit dumma mot dem och därmed "gjort hunden till vad den är" utan den är så TROTS snälla människor med godis i fickorna. Du kan socialträna en reserverad hund utav bara faen, och har du tur blir den hygglig, men det är inte säkert.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Vad har det med saken att göra egentligen ?

Jag förstår inte riktigt, hundens arv och gener återspeglar år av avel och inte bara respektive förälder :)

Du frågade om inte hunden blir vad man gör den till och jag dementerade det med att hunden inte alls blir enbart vad man gör den till..
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

* vill träna agility och lydnad Jag både tränar och tävlar båda grenarna med min dp
* ska kunna bo i lägenhet Det gör jag och min dp
* ska vara relativt lätt att ensamträna (kommer dock ha en hundkompis boende hos sig) Lätt vill jag nog inte säga, det tar tid och man måste låta det ta tid
* ska kunna vistas bland folk utan att vara aggressiv (tex. kunna ta med sig den på mässor osv med mycket folk på) Det beror på hur folket beter sig....
* Ska funka ihop med andra hundar, inte atackera. Min dp vill bara leka med alla andra hundar, tyvärr förstår hon inte att alla hundar inte vill leka med henne samt att många andra hundar uppfattar dpn som kaxig pga dess svanshållning vilket gör att de kan få ett argt bemötande från den andra hunden. Attackerar gör hon inte.
* Kunna vara lös utan att sticka iväg Det kräver massor med träning men jag brukar ha min dp lös på promenader men jag kallar alltid in henne när det kommer en mötande hund


Min hund är social men osäker vilket gör att hon hälsar själv och hoppar upp i knät på folk som inte böjer sig ner över henne snabbt eller drar henne till sig i halsbandet, då stretar hon emot. Annars blir hon alltid glad och vill hälsa när vi möter någon, speciellt de vi känner blir hon överlycklig av att se.

En dp kräver en hel del arbete och en konsekvent uppfostran och hunden mognar ganska sent. Min clown är 2,5 år och har mognat en del på den tiden men hon har nog en del kvar.

Dp har en helt otrolig energi och snabbhet men det kräver att man kanaliserar energin på rätt saker som aningsfull skriver.

Var ska du kika på valp? PM:a om du inte vill svara här.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

men blir inte en hund vad man gör den till? beror väll mycket på uppfostran, socialträningen hur hunden blir som individ?

Som andra redan har skrivit, så nej, en hund blir inte enbart vad man gör den till. Som exempel kan jag ta mina två (som dessutom är besläktade då det är far och son..), min ena är något reserverad och den andra älskar alla människor ifrån första stund. Trots att dom båda har fått samma uppfostran och socialträning.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

förstår ju att inte allt beror på socialträning men de e ju en bit på vägen :) ska träffa föräldrarna och så sen träffa valparna såklart,tar ju inte en valp som verkar skygg eller så utan den som e mest framåt :)
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Dom flesta valpar ger iofs intrycket av att vara sociala, mer eller mindre....
reservation/rädsla brukar oftast kunna visa sig först vid könsmognaden.
En seriös uppfödare låter sällan valpköparna välja valp själv.
 
Sv: passar dvärgpinscher mig?

Alltså vill du ha en framåt hund som älskar människor så välj en ras som har mer sådant i sig från början.

En pinscher ska vara reserverad ( vilket inte betyder skygg )
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 912
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 369
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp