Passar inte sadeln min ponny?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rosie82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 846
R

Rosie82

Har en körponny på 13 år som jag lånat ut till en tjej under 1 år för att ponnyn ska ridas lite...är själv alldeles för lång. Jag köpte en stübben rex med normal bomvidd (30), satt inte alls bra, gled åt alla håll. Köpte sen en till stübben rex fast med vid bom. Tyckte den låg jättebra. Men nu är det så att det har blivit en massa vita hårstrån på ryggen just där sadeln ligger. Tilläggas kan att ponnyn är fux men har några vita hårstrån här och där (fadern brun, modern kritvit/skimmel). Kan ponnyn ha fått de vita hårstråna för att hon blivit äldre eller är det sadeln som ligger och trycker?

Sv: Passar inte sadeln min ponny?

Har du möjlighet att ta kort på hur ponnyn ser ut dels från sidan och dels "uppifrån"...med och utan sadel....det är lättare då att se...

Be ryttaren att rida med ett vitt schabrak eller bara en bit av ett vitt lakan under sadeln. Gärna med en häst som är lite dammig så att det blir tydliga märken. Det syns då tydligt om sadeln ligger jämnt överallt.
Blir hästen så klämd av sadeln att det blir vita märken så kommer den nästan garanterat att reagera om du känner igenom ryggen ordentligt.

palle skrev:
Har du möjlighet att ta kort på hur ponnyn ser ut dels från sidan och dels "uppifrån"...med och utan sadel....det är lättare då att se...
Ponnyn är utlånad på foder men jag har inte långt dit så jag kan försöka fixa kort den här veckan.

Angel skrev:
Be ryttaren att rida med ett vitt schabrak eller bara en bit av ett vitt lakan under sadeln. Gärna med en häst som är lite dammig så att det blir tydliga märken. Det syns då tydligt om sadeln ligger jämnt överallt.
Blir hästen så klämd av sadeln att det blir vita märken så kommer den nästan garanterat att reagera om du känner igenom ryggen ordentligt.
Det där med vitt lakan visste jag inte om...men det lär jag nog prova.
Det äe en tjej i stallet som håller på att utbilda sej till massör, hon lär nog märka direkt om sadeln klämmer om hon känner på ponnyns rygg. Skulle nog inte skada att åka till en sadelmakare heller...

Liknande trådar

Western Här har vi en till som kanske gör en "från engelsk ridning till western", men vissa av er har kanske redan lagt märke till det.. Hur...
Svar
14
· Visningar
2 875
Senast: MittNyaJag
·
H
Utrustning Jag har en häst som har hög, men rätt så bred manke, rätt stora bogar och är överbyggd samtidigt som ryggen är rak. Och ja - den är... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 145
Senast: hopp_o_galopp
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 241
Senast: ancan
·
Dressyr Letar fortfarande dressyrsadel till min Islandshäst. Det mesta glider fram på honom då han är lite smal över bogarna och behöver bredda... 2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka