Passar sadeln?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Passar sadeln?

Det kan inte ha varit så "enkelt" att sadeln bara var lite för dåligt spänd? Upplever ibland liknande fenomen efter längre turer (ca 2-3 h) då jag glömt att spänna sadelgjorden och ridit mycket i backar/terräng på hästar med ganska rund rygg...
 
Sv: Passar sadeln?

Säkert möjligt, bara det att jag spände åt ett hål extra mot vad jag brukar eftersom hästen var lite sprallig;) Det kanske var därför? Den gjorden som sitter på sadeln nu är världelös och flexar inget alls. Lädergjord med dubbel resår är på gång...
 
Sv: Passar sadeln?

Kan det inte vara stigläderfästet som tryckt där?
 
Sv: Passar sadeln?

Med risk att jag förstör hela tråden...

Men när jag varit hos sadelutprovare och frågot om bomlösa sadlar så frågar de mig "vad är de som fördelar trycket i en sadel?" å det är ju självklart bomen men det finns ju ingen bom i bomlösa och när man står upp i fältsitts så hamnar allt tryck på en punkt. men de sa att de passar bra på hästar som är superrunda. men asså jag blir så fundersam.. jag vet inte. själv har jag bomsadlar som är utprovade och stoppade efter honom och ja jag vet inte vad är bäst igentligen?
 
Sv: Passar sadeln?

Jo, självklart har en bomlös sämre tryckfördelningsförmåga än en bomsadel. Men en bomsadel har betydligt sämre följsamhet än en bomlös. Sen känns det så för mig i alla fall att i en bomlös är det bekvämare att rida med lite längre läder och inte stå så mkt i fältsits som man kanske gör i en bomsadel. Det kanske blir annorlunda då? Kom man inte fram till att barbackaridning var ofarligt? För isf borde ju en bomlös vara ofarlig eftersom den trots allt fördelar trycket till viss del. Men som sagt, jag tänker låta hästarna och min egen känsla avgöra vad jag tycker om bomlösa sadlar. Åtminstone de sadlarna jag har varit i kontakt med, dvs Freeform och ST Espaniola. Jag känner sex hästar hittils som trivs jättefint med sina bomlösa och inte har några ryggproblem alls. Säger ingenting om andra bomlösa, för de vet jag inget om. Du förstör inte tråden! Allt annat än "bomlöst är skit, alla hästar med bomlöst kommer dö" är välkommet ;)


Stallkatten: Jag vet inte riktigt, men det är möjligt. Men hur fixar jag det?! :confused:
 
Sv: Passar sadeln?

Jag rider i en bomsadel med flexibel bom.
Och tycker att jag lyckas att kombinera det bästa av två världar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 191
Senast: MonteRose
·
Utrustning Vet egentligen inte riktigt var jag ska lägga mitt inlägg, här eller på hästvård, men jag gör ett försök här eftersom det rör sig om...
Svar
15
· Visningar
2 456
Utrustning Min häst verkar vara känslig för när sadeln passar eller inte. Ett av sätten det visar sig på är att han kan få två små svullnader på...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 604
Senast: Maran
·
Utrustning Ena medryttarhästen går med en Freeform sadel och den passar i den mån att hon har inte ont nånstans och hon bygger muskler. I början...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp