passform på globusar..

misan

Trådstartare
har funderingar på en ev. hoppsadel till stoet, att ha de gånger jag av någon anledning inte vill använda torsionen, och behöver lite hjälp att sätta igång tankarna.
har en griffin cob dressyr i xw som hon kan ha, men den är lite låg i framvalvet och lite lite för svängd. provade globus turner snabbt på henne en gång men det var helt fel passform på den.. den hängde liksom i luften på sidorna, hon är nog mer takformad än vad den sadeln är gjord för.
så nu undrar jag om t.ex. ezperanza också skulle vara "felformad", eller om det kan vara värt att testa?
övriga tips på hoppsadlar i lagom prisklass mottages tacksamt..:D
kan HdR vara något? såna kan man ju hitta lagom dyra ibland.:angel: men visst är de ganska smala i bommen? så jag skulle behöva 32 eller 33..

Sv: passform på globusar..

Globus är för platta ryggar, så om Turner är för platt är Esperanza det med.

HDR blir nog alldeles för svängda om Griffin redan är det.

Pessoa kanske hade passat, men det blir nog svårt att hitta en som är så bred.

vad finns det mer för takformade sadlar? om vi bortser från priset en stund då..:angel:

tyvärr inga ryggbilder på henne.. och min katt tuggade av kamerasladden häromdagen :devil: så jag kan inte fixa heller just nu.

Haha ;) Visst är det underbart med djur. Jag har själv en kanin som tuggade av telefonsladden mitt i ett samtal och som gärna trycker in nosen i elkontakter och försöker dra ut mina sladdar ur kontakterna för att komma åt ;) Självmordsbenägen? Nääää....

då kanske globus skulle funka på min kuse då kanske. om de är för platta ryggar. är de tillåtet att kusen har manke också?

Ja, men fin häst har väl inte så rak rygg? Om jag kommer ihåg rätt har du en gammal M&N?
De passar normalhöga mankar, inte jättehöga eller väldigt långa mankar.

måste fråga igen om takformade modeller..
pessoa sa du, men som du också sa så har jag inte än sett någon med vid/x-vid bom än.
hur är det med m&n?
eller fb?

Är jag ute och svamlar nu eller visst hade du länk till någon sida med olika sadlar, vilka som var rak, svängda osv?
Är själv på jakt efter en hyffsat rak ,men dock inte spikrak, provar en crown just nu, men mja...

misan skrev:
pessoa sa du, men som du också sa så har jag inte än sett någon med vid/x-vid bom än.
Det finns Pessoa med Vid bom, och de är faktiskt hyfsat vida också - jag har ju en sån för tillfället. Min häst går annars med en griffin cob x-vid, som bara är aningen vidare än pessoan. ;)

Det finns en tråd på buke om det.. Men den är gammal och behöver uppdateras med fler detaljer och fler sadlar, men jag orkar faktiskt inte det.
Vill du ha hjälp så kan du maila mig bilder på din häst och lite bakgrund så kanske jag kan hjälpa dig.

Misan: FB är något takformade, M&N med.
Jag är osäker på om Pessoa ens gör sadlar i XW bom...

Caballus: bomvinkel?

Senast ändrad:

caballus skrev:
Det finns Pessoa med Vid bom, och de är faktiskt hyfsat vida också - jag har ju en sån för tillfället. Min häst går annars med en griffin cob x-vid, som bara är aningen vidare än pessoan. ;)

jaha, men då skulle nog det funka. min griffin x-vid är nästan lite vid, just nu iaf. men den skulle snart behövas stoppas om också iof..

men hur är det med pessoa då; det finns ju en del äldre för runt 5000 kr, är de likvärdiga de nyare i passformen? för en nyare variant har jag nog inte råd med.

Diabolical_Kitten skrev:
Det finns en tråd på buke om det.. Men den är gammal och behöver uppdateras med fler detaljer och fler sadlar, men jag orkar faktiskt inte det.
Vill du ha hjälp så kan du maila mig bilder på din häst och lite bakgrund så kanske jag kan hjälpa dig.

Misan: FB är något takformade, M&N med.
Jag är osäker på om Pessoa ens gör sadlar i XW bom...

Caballus: bomvinkel?

Då var jag inte helt ute och cyklade då ;)

Försökte skicka ett pm men du har nog fått så pass många pm för Buke ville inte, du hade för fullt.

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 495
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 018
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488
Utrustning Detta med sadlar gör mig fullständigt TOKIG! :confused: Det är dåligt med kompetenta människor härikring och jag väljer därför att höra... 2
Svar
33
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka