passform på grimmor...

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har en ponny (shetland) som jag hittills misslyckats med att hitta en grimma som PASSAR på. :crazy:
Han har ett kort huvud med relativt smal nos och rejäla ganascher...
Av de grimmor jag testat så har de för långa "sidstycken" kombinerat med för kort käkrem, ofta i kombination med att grimman är stor runt nosen.
Mindre går ju inte att köpa (har stl P till honom) för det får han inte alls plats i. Och större grimmor blir ju ännu längre sidstycken på. :crazy:
Följden blir alltså att om jag hissar upp grimman tillräckligt högt, så går inte käkremmen att knäppa utan "strypningsrisk". Och sätter jag grimman längre ner så halkar nosremmen ner nedanför nosen när han leker med sin kompis (som naturligtvis envisas med att bita i nosremmen :crazy:), så att grimman hänger runt halsen... :crazy:

Nån som vet nån grimma, textil eller läder, som skulle kunna passa en sån här huvudform?
Eller är det bara att gå direkt till sadelmakaren och måttbeställa?
 
Kan du få tag på en liten Hamilton-grimma, de med lavendelfärgad (ljuslila) storleksmarkering, så tror jag att du ska kunna bli nöjd. De är ordentligt ställbara i både nos och nacke, rätt korta sidstycken, och lagom käkrem. Jag har såna grimmor både till Berra och Kriktor och är väldigt nöjd. Däremot vet jag inte riktigt var man kan köpa dem, men de finns säkert på ebay om inte annat!
 
Skulle du kunna mäta ungefär hur långa de olika delarna ska vara. Jag har en grimma i stallet som jag undrar om den inte skulle kunna passa. Lädergrimma, fullt ställbar överallt (utom sidostyckena). Är en föl/shetlandsgrimma, men rätt stor för det. Dock är den väldigt reglerbar runt nosen och dessutom både käkrem och nackrem. Och jag TROR den har tillräckligt korta sidorstycken, men kan du mäta så är det ju lätt kollat =)
 
Tyvärr tror jag satt en föl/shetlandsgrimma är för liten...
Han har absolut inget "tungt" huvud, men ganska rejält i betydelsen, kraftigt. Och storlek shetland är det bara hälften av mina shettisar som kommer i, resten måste ha stl ponny...

*hoppas på fler tips*
(kanske mer lättåtkomligt än den svea tipsade om, som verkar vara svår att hitta??)
 
Grejen är att den här är STOR jämfört med andra föl/shetlandsgrimmor. Och iom att den dels är det och dels så ställbar så tänkte jag den kunde funka.

Jag har ju haft den till fölis. Först hade hon en FÖLgrimma och när hon växte ur den skulle hon få den här. Hoho säger jag ju bara, passade inte för fem öre, alldeles för stor.

Hon har nu en grimma i storlek Shetland som passar perfekt på yttersta hålet i nackstycket. Dock är den där föl/shettisgrimman okej nu, men det finns MYCKET kvar att ställa ut på den.

Därför jag kom och tänka på den, jag misstänker faktiskt att den går att ställa ut till Ponny, och vissa ställen än mer.

men som sagt, jag mäter om du vill och den är betydligt större än den (enda) shetlandsgrimma jag har som jämförelse, men går att ställa ner till shetland som minst.
 
Håller med att det är svårt att hitta. Barnen fick en Willab grimma i julklapp. Rena katastrofen i passform. Inte ens i ponnystl räckte den under hakan. Den bästa vi har är en jättebillig från Hööks köpt i höstas stl ponny. Den är randig i olika grå färger med en lite udda karbinhake som är guldfärgad. Fanns nog i fler färger om jag inte minns fel. Priset låg nog under 50-lappen. Du kan ju kolla om den kanske kan finnas kvar.
 
Jadu, OM jag visste vad det skulle vara förmått för att fungera..
Jag har nu försökt modifiera de grimmor jag HAR för att se hur en passande grimma ska se ut, men hur jag än gjort hittills så har det inte fungerat. För grimman måste ju vara tillräckligt stor för att räcka runt nosen, även om man kan hissa upp den högt. han måste ju kunna gapa...
Och när grimman ÄR nog stor så blir nosremmen för lång ändå... :crazy:
*suck*
Och inte kan jag ha honom utan grimma heller, för då tror han hatt han är en vildhäst = går inte att fånga... :crazy:
 
Skulle man kunna få se en bild på pållen?? Jar har inga problem alls att hitta grimmor. Den ena har oftast ponny, men kan ha vissa shettisgrimmor och den andra tvärt om.. Din ponny måste ju ha ett superkort huvud och asstora ganacher. Vad har du testat för grimmor?? Vilka märken?
 
oj vad jag känner igen ditt problem :) min lilla shettiskille har oxå det där korta -men ack så breda huvud. shettis strl. är bara att glömma till grimmor/huvudlag! jag brukar se till att grimmor jag köper har många spännen .. risk för att de blir lite klumpiga med det går ju klippa av och snygga till lite, men man får en som passar iaf. :bump:
 
Jodu, han HAR ett väldigt krot och kraftigt huvud, med rejäla ganascher kombinerat med en relativt smal nos.
Har inga riktigt bra kort där detta framgår dock...

Alla de andra shettisarna går det utmärkt att hitta grimmor till, det är bara den här som är krånglig. :crazy:
Grimman behöver sitta HÖGT upp för att inte nosremmen ska kunna glida över nosen, när han leker med sin kompis (som envisas med att bita och dra just i nosremmen :crazy: hade det inte varit för DET så hade problemet int efunnits, för grimmorna sitter PÅ honom så länge han inte busar...). Samtidigt måste grimman ha tillräckligt vid nosrem för att han ska kunna öppna munnen och äta. Och det krävs korta sidstycken och väl avkortad nackrem + lååång käkrem för att få detta att gå ihop.

Nä, jag får nog inse att det inte finns några åsna grimmor helt enkelt.
 
Jag hade liknande problem när jag hade en minihingst för många år sedan. Skaffade helt enkelt en grimma, ställbar över nosen och som passade överallt utom käkremmen som var på tok för kort. Den klippte jag bort och lät skomakaren nita dit en ny längre i läder för några tior.
 
Jag har EXAKT samma problem med min....mina är grimmor får åxå vara i stl. ponny..å sen med nosrem som går att justera :smirk: men hagkompisen drar mer än gärna i nosremmen så grimman ALLTID hänger runt halsen ;)..LÖSNING...vi får väl ta och sy våra egna grimmor... :crazy: :D
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 589
Utrustning Ni som har lite bättre koll än mig, kan ni ge lite input. Känns som storleken blir knasig, att hästen är "för kort" mellan käkrem och...
Svar
15
· Visningar
4 206
Senast: akleja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 191
Senast: Liten
·
Utrustning (tror att jag har lagt tråden rätt, annars får någon vara snäll och flytta på den.^^) hej! har problem att hitta en grimma som passar...
Svar
11
· Visningar
1 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp