Bukefalos 28 år!

Passgångare

PiperGarden

Trådstartare
Kan väl inleda med att jag inte är någon hundmänniska, men detta är något jag funderat på ett tag. Hur påverkar det hunden att den är passgångare? Hos hästar är det ju inte önskvärt med långsam pass, vad ger det för effekter hos hundar?
Något jag även funderat på är att jag ser betydligt fler av dom nu när jag flyttat in till stan än när jag bodde på landet. Kan det ha något att göra med att stadshundar går mer kopplade och då inte kan välja sitt eget tempo, vilket kanske kan göra dom mer och mer passiga?
God Jul!
 
Sv: Passgångare

Nu är jag inget bra på detta men då jag har en passgångare så tänkte jag svara endå.

Min hund (en omplacering) har med största säkerhet blivit passgångare pga att han fått dra i kopplet sina första (nästan) 2 år. I övrigt är han mkt stel i ryggen detta har jag hört kan vara en anledning till passgången eller en biverkning av den.

Under det senaste året har han dock lärt sig att inte dra i kopplet och han började trava sporadiskt för drygt ett halvår sedan. Han travar mer och mer nu mest när han följer spännande lukter eller är på något nytt intresant ställe, antagligen hjälper det att han klättrar i trappor 4 gånger om dagen... bra rygggympa... han har även börjat skritta ordentligt men det sker väldigt sällan. Favoritgångarten är ju självklart galopp...

Min gissning skulle vara att stadshundar går för mycket i koppel och framförallt NÄR de går i koppel så drar de för mycket, då blir de ju stela i hela kroppen och det blir lättare att passa än att trava.
 
Sv: Passgångare

Nja, passgång är ju många gånger ett vilotempo. Tex många vallhundar lunkar fram i passgång pga av att den gången sparar energi. Dessutom så avlägger dom ibland enorma sträckor, och då skulle ren trav trötta ut dom fortare. Sedan om husse/matte går i ett långsammare tempo än hunden så kan den slå över i pass för att anpassa farten. En del hundar har passen naturligt med. En del kan ha div problem med tex rygg eller likn.
 
Sv: Passgångare

Mina fågelhundar passar ofta, det är relativt vanligt inom gruppen.

Det är som Mynta skriver en sorts vilogång, om jag motionerar dem med lite fart så passar de aldrig, nästan aldrig heller när de söker på fält och koncentrerar sig.

//E
 
Sv: Passgångare

ok, har gått omkring och varit småsur på alla stadsmänniskor med passande hundar, men sen kom jag på att det kanske inte gör nånting i hundvärlden...?? :crazy:
samtidigt är det ju som IrishDraft skriver att djuret blir stelare i ryggen av passen, då kan det kanske leda till att det blir skadligt för dom om det är mycket? Dagens stadshundar har ju inte precis nåt behov av energisparande gångarter... ;)
 
Sv: Passgångare

Ja fast problemet är ju när dom passar oavsett tempo som min... Förutom då han får för sig att trava kortare sträckor så passar han ju vare sig jag lufsar runt eller håller högt tempo, Det är ju när dom aldrig slår över i trav som något är fel, visst att dom väljer att passa för att det är bekvämare när dom håller ett lägre tempo men gör dom det för ofta blir det ju en dålig vana. Min passar ju tex även de få gånger jag cyklat med honom... eller när han är med ut på ridturer och springer efter hästen eller när han är med mig när jag powerwalkar eller joggar... Ska han röra sig under en längre tid passar han alltid.

Och det är knappast så snyggt på lydnadsplanen heller med en hund som passar både under gå fot och språng marsch...
 
Sv: Passgångare

oj då, ja då måste det ju verkligen vara ett problem nånstans. men ni hundmänniskor säger alltså att så länge det bara är i lugnt tempo i koppel och den tar andra gångarter annars så är det lugnt? men dessa stadshundar som nästan bara är kopplade i lugnt tempo då, och nästan alltid passar, hur är det för dom? borde dom inte bli väldigt stela i kropparna, vilket borde påverka deras hälsostatus?
 
Sv: Passgångare

Nja, passgång är ju många gånger ett vilotempo. Tex många vallhundar lunkar fram i passgång pga av att den gången sparar energi. Dessutom så avlägger dom ibland enorma sträckor, och då skulle ren trav trötta ut dom fortare. Sedan om husse/matte går i ett långsammare tempo än hunden så kan den slå över i pass för att anpassa farten. En del hundar har passen naturligt med. En del kan ha div problem med tex rygg eller likn.

Det håller jag med om! Vi har pudlar för utställninge och båda våra passar gärna. Dessutom rider jag islänning och då är ju inte långsam pass speciellt önskevärt. Nu håller vi på att träna vår ungtik inför omröntgen (hon fick BC på höfterna). Då är träningsmetoderna man använder på hästarna väldigt bra för att få henne att trava ;)
Men jag kan mycket väl tänka mig att det egentligen inte är bra att gå i passgång.

/Jenny
 
Sv: Passgångare

min hund, labradortik, fyra år, går gärna i pass som mellantempo när hon är kopplad. (kanske bör lägga till att hon går på helt slakt koppel) är hon lös el leker med andra hundar så passar hon aldrig. pass för henne är väl helt enkelt det tempo som bäst matchar mina egna steg - mycket mer energisparande än att gå i rask skritt.
hon är en liten olycksfågel, i en olycka för ett par år sedan kapade hon vä lårmuskel, och hon har haft ont i ryggen av och till. kanske kan det bidra?
 
Sv: Passgångare

Min Beauceron passgångar väldigt mycket. Tydligen något som rasen gör en hel del, det verkar inte ha påverkat honom iallafall. Friröntgad fram och bak ;)
 
Sv: Passgångare

*KL*

Min lilltik passade rätt ofta när hon bara 'strosade runt'. Dvs hon passade aldrig i koppel eller när hon hade högre tempo och/eller var fokuserad på något. Men om hon skulle gå över köksgolvet bara, eller planlöst gick runt (utan att nosa) ute så passade hon gärna. I 'gåtempo' alltså, hon travade alltid rent.

Avlivades strax innan hon blev 14 år, pga akut njursvikt. Aldrig haft problem med rygg/leder/skelett, så tycks inte tagit minsta skada av passandet.
 
Sv: Passgångare

Vår jycke har börjat passa en del senaste 1-1½ året. Detta beror på en ryggskada som upptäckes då och jag är övertygad om att det hör ihop då han tidigare inte passat.
 
Sv: Passgångare

en welsh springer tik jag hade han dom ett tag förut Passade enormt mycket men det var enkelt att korrigera genom att göra "halvhalter" med henne. Tror att för hennes del hade det lite med styrkan i kroppen att göra.
 
Sv: Passgångare

Vår Beaucerontik här hemma passar när hon är ute o lunkar... så fort hon har mer fokus slår hon om till trav eller galopp... verkar va nån slöhets förflyttningsgångart för hennes del...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 171
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 255
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 698
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 563
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp