Bukefalos 28 år!

Passivitetsträna ytterdörren/gäster

paradiset

Trådstartare
Jag har ju diskuterat detta många ggr, vetat hur jag ska träna men inte kunnat genomföra det. Så köpte vi en trådlös ringklocka med melodier. Först reagerade han inte alls på melodin tills han kopplade ihop att vi får gäster/någon kommer hem trots att dörren inte låter som vanligt. Men trots allt var han till en början betydligt mer sansad, jag kände det som om en del av stressen som kopplats ihop med själva ringklockeljudet försvann.
I samband med detta började vi träna att han ska ta och så småningom aktivt själv leta efter ett ben, och ha detta i munnen. Detta fungerar redan i 50 % av fallen. Men hjälper bara mot hoppande och löjligt fjäskande,han blir lugnare och viftar med hela rumpan och går sedan och tuggar på sitt ben i sin plats i soffan men det hjälper inte mot gapandet på dörren som kommer innan han ser vem det är som kommer.

Men enbart detta räcker inte då han snabbt lär sig nya melodier och bygger upp ny stress. Så idag laddade jag med kattmat och korv och började passivitetsträna honom ordentligt. Tanken var att bombardera honom med intryck och att han ska lära sig/ inte orka något annat än fokusera på mig och godiset. Lite likt med hur han funkar på agilityn om man kan använda hans stress till positiv fokus. Han ska tänka KORV eller KÖTTBULLE när det ringer på dörren. Kan han springa till köket så fort det prasslar eller han märker att jag förbereder kattmat så SKA detta gå att lära!! Jag önskar att han ska hämta ett ben och sedan när han lugnat sig och gästerna satt sig, få sin belöning. Frågan är om han kan förstå och hur jag ska lära in den här kedjan?? Kan jag börja med att få honom att koppla ihop ljudet med godis trots att jag vill att han ska ta ett ben i munnen först när gäster ringer på? Eller måste jag aktivt träna in det genom ett "hämta benet" kommando, som lärs in separat och när han hämtat det får godis?
ELLER, kan man ha två beteenden som är godkända som han får välja mellan? Dvs antingen hittar han ett ben snabbt eller vi har ett nära som vi stoppar in i hans mun och när gästerna satt sig belönas han. Om inget ben finns att tillgå ska han ändå tigga godis genom att erbjuda ett passivt beteende som sitt eller ligg? Eller blir det för svårt?
Att lära honom riktig passivitet vid ytterdörren kommer aldrig gå med den här individen förrän han är över 10 år typ...så jag satsar på inlärd aktiv passivitet. Det vill säga att jag är nöjd om han andas hälften så snabbt, tänker positivt och är tyst och inte hoppar eller slickar händer.

Jag spelade iallafall upp melodie efter melodie ( finns ca 20 ) och på de två vi använt och haft som dörrklocka reagerade han massor på. Nu till själva problemet. Vet ni hur snabb reaktionsförmåga man måste ha för att hinna klicka och belöna vår hund innan han öppnar munnen :eek:
Jag är inte snabb i tanken annars och verkligen inte idag efter en sömnbristhelg med sjukt barn och idag blev jag sjuk! Men tillslut började jag lära mig vilka låtar som kommer efter varann, snabbspolade igenom och ökade hela tiden kraven. Först matade jag godis för varje låt. Sedan för de han reagerade på. Sedan skulle han ligga i mitt knä ( ja överkroppen ) sedan krävde jag ögonkontakt som skulle vara allt längre. De jobbiga låtarna lyssnade vi på hela. Sedan började vi med att sonen i vilken låt som helst gick och öppnade och stängde ytterdörren vilket han reagerade på jättemycket i början. När barnen tröttnade på att hjälpa till fortsatte jag med att gå bort från soffan ut till hallen och att jag gick till ytterdörren och belöna att han spontant satt sig och så öppnade jag dörren som det naturligvis inte var någon där. Sedan slutade vi innan hans stackars hjärna kokade över :angel::devil:

Imorgon ska jag träna mera, nu är jag sporrad! Jag har inte haft någon som har orkat sålänge som haqde behövts ( ca 30-60 min ) att stå och ringa på ytterdörren och dessutom hitta en tidpunkt då hans gapande inte skulle störa någon...

Jag märkte några ggr under träningens gång att han tror verkligen att han SKA skälla!! Ngnstans på vägen har han fått för sig att det är det vi VILL och det är väl därför han är tyst när han är ensam hemma om ngn knackar/ringer på. Så nu blir det stänga order här hemma att vara KNÄPPTYSTA när det ringer på dörren spec om hunden gapar för att inte belöna detta och snabbt tysta honom med ett ben ocvh berömma tystnaden.

Nå vad tror,finns det en chans att lyckas med den här vrålande stressapan :idea:
 
Sv: Passivitetsträna ytterdörren/gäster

En tanke som slår mig är att jag inte hade velat att hunden gick upp i aktivitet i de där situationerna.
 
Sv: Passivitetsträna ytterdörren/gäster

Jag förstår precis vad du menar. Men här måste jag ge upp. Jag får helt enkelt kompromissa och ge hunden en alternativ uppgift som sänker hans aktivitet. Men att kräva att han ska ligga plats stressar honom enormt så hela han vibrerar då och bara laddar för att explodera när han får gå upp. ( det var likadant i början med hundmöten då han lade sig ner ) Så han måste få göra ett överslagsbeteende istället. T ex kliar han sig ofta som överslagsbeteende när vi klickertränar trix och han blir frustrerad. Han är hemskt lik en bekants flatte som dock är typ 8 år idag. Hon har fortfarande inte lyckats vid dörren så som hon önskar men hunden har lärt sig att hämta föremål, ibland hela filten från bädden och han kan då hantera sin/glädje/hyperaktivitet/ osäkerhet. Det är samma för min hund.

Jag tänker också att det är mycket lättare att lära hunden ett beteende som han redan från första dagen vi fick hem honom har erbjudit själv. Han apporterade då skor och gör det ännu. Det enda problemet med det var sand i sängen då han släppte dem där. Nu har vi bytt sovrum så det problemet är löst. Dock har vi upptäckt ben är bättre för de är lätta och nätta så han orkar bära omkring på dem. För så fort han släpper föremålet är han tillbaka och flamsar runt. Stänga in, avgränsa, platsa osv fungerar alltså inte hans frustration behöver kanaliseras ut på något sätt.
 
Sv: Passivitetsträna ytterdörren/gäster

Du tror inte du bygger på mer förväntningar i din "kompromiss"?

Tydligen är platsande inte aktivitetssänkande för din hund, men det finns ju som tur är flera andra sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Passivitetsträna ytterdörren/gäster

Jag är absolut inte säker på om jag tänker rätt. Förväntan kan vara jobbigt och det är därför jag tvekat till att ta tag i det. Men något måste jag göra. Men har du några tips så hör jag gärna det var därför jag skrev inlägget för att bolla tankar och ideer! :idea:

Det fungerade iallafall med godis för att han skulle sluta bry sig om ljuden. Men detta då utan att ngn faktiskt kom. Dock är det bra om han slutar fokusera på dörrljud överlag då han fortfarande gapar när grannen ovanför dansar på dansmattan och andra knackande ljud och när sonen ibland stövlar rätt in genom olåst ytterdörr eller om den råkar vara olåst och ngn springer i trapphuset kan han rusa ( ofta gapandes ) och öppna ytterdörren för att sedan kvickt ila därifrån. Toppen vakthund men jag vill tyvärr inte ha en vakthund i hyreshus. Vissa dagar känns det som han gapar för allt hela dagarna. Han vill liksom berätta allt för mig och söker stöd hos mig. Men kan han inte söka stöd TYST???
 
Sv: Passivitetsträna ytterdörren/gäster

Skriver från mobil så d blir förmodligen massa stavfel. Har iaf en liknande hund hemma som vi sökt hjälp av tränare för. Fått rådet att låta ngn annan exv grannen plinga på dörren o gå därifrån. Vi ska då makligt o nonchalant tids nog gå mot dorren o öppna. Det ska va skittrist att d ringer ngn på dorren. När du öppnar är d ju dessutom ingen där. Spelar ingen roll om hunden fortfarande skäller när du oppnar, hela grejen går ut på att hunden slutar ha en massa förväntningar i samband m dorrklockan. Vi plingar själva när ngn av oss exv går ut m sopor. Inte optimalt men d är ju inte alltid lätt att hitta folk till o plinga på. Har inte gjort d tillräckligt än f o säga om d funkar eller ej. Tror på idén. Men sen kommer ju nästa grej ändå att hetsa över. NGN KOMMER IN. Men om steg ett funkar har man ju iaf en sportslig chans att ha lite kontroll.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 073
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 827
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp