Passkostnad - säljare eller köpare?

Mli

Trådstartare
Om man köper en häst där det står i avtalet att alla papper för pass är inskickade, vem tycker ni ska betala för passet sen när det väl ska hämtas ut?
Det är ju ingen större kostnad men ändå rent principiellt..

Personligen tycker jag ju självklart att det är säljaren - det är denne som ordnade med pass - dvs beställde varan. Köparen ska inte belastas med en kostnad som säljaren ej har räknat med i försäljningspriset.

Om ägarbytet hade gått igenom innan passet är utställt så faktureras köparen automatiskt. Om säljaren står kvar (dvs ingen har gjort ägarbyte ännu) så får säljaren den kostnaden. Jämför med veterinärräkningar där det alltid är beställaren som får betala, inte nuvarande ägare.

Era tankar runt detta?
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

jag tycker också att det är säljaren som ska stå för det, eller att säljaren drar av det från vad hästen kostar, så kan köparen själv hämta ut det.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Säljaren. Så har det varit både när jag köpt och sålt häst.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Juridiskt så är det ägaren till hästen som ska stå för kostnaden. Så då får man kanske som köpare se till att få summan för passkostnaden avdragen i priset vid köpet om man vill göra ägarbyta innan passet är klart. Annars väntar man tills att passet kommer och gör upp affären när det är klart.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

I detta fallet gjordes affären upp för ett halvår sedan. Det skickades in en kopia på avtalet som underlag för ägarbyte hos asrp men det har tydligen inte registrerats/fallit mellan stolarna/inte kommit fram. Säljaren fick idag en avi där passet har kommit i hennes namn.

Mitt dilemma är om jag ska sätta in pengar till säljaren så hon kan hämta ut passet + lita på att hon skickar det till mig. Om jag inte gör det ligger ju passet kvar hos henne i typ två månader på posten och sen skickas till mig när jag gör ett ägarbyte - dvs jag kommer inte ifrån kostnaden. Om jag får passet då skickat till mig ett par månader senare så kan jag ju kräva henne på de 500kr det kostar, men ärligt - hur många hade betalat det när man vet att det inte blir nån rättsak av det hela?

Jag har ingen nytta som helst av passet, så för min del kan det lika gärna ligga kvar hos avelsföreningen..
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Vad menar du med att du inte har någon nytta av passet? Passet ska ju alltid följa hästen och det är ju i passet man för in uppgifter om vaccinationer och liknande.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Säljaren ska ha allt sånt fixat! Tycker jag känns självklart. Får man sälja passlös häst?
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Ponnyn är snart 18 bast och kommer inte att hamna utanför min ägo eller gård. Ingen veterinär vägrar att behandla utan pass, han ska aldrig ut på tävlingsbanor eller till livsmedelsproduktion.

Vilken mer nytta kan man ha av ett pass? Därför så bryr jag mig inte om jag har ett pass eller.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Får och får... vem kontrollerar alla köpeavtal? Även fast man inte får det så är det ju ingen kännbar konsekvens om man trots lagen skiter i passet..
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Jag tycker säljaren. Om nu säljaren inte vill/orkar/kan, anser jag att denne drar av den där femhundringen eller vad det kan röra sig om på köpeskillingen.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

När jag köpte minh äst utan pass påstod säljaren att papper var inskickade, men när jag ringde registraturen hittade de ingenting. Säljaren var också noga med att skriva att alla passkostnader skulle tillfalla mig, och så blev det. Pg. strul med hingstägaren gick hela kalaser med registrering, pass och godkännande från hingstägaren på 5000 spänn. Dock köpte jag en unghäst, men i ditt fall... jag förstår om du inte bryr dig nämnvärt om passet. Tänk bara på att en del veterinärkliniker gärna vill se det, och jag vet inte om det kanske blir ett måste för slakt och vetvård tills lut.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Blir lite svårt att dra av eftersom betalningen skedde för över ett halvår sedan.

Jag har pratat med avelsföreningen och om jag skickar in ägarbyte så skickas passet till mig när det kommer i retur från säljaren. Om hon hämtar ut det och kastar det i soptunnan får jag dock betala för ett borttappat pass, dvs ca 900 istället för 500kr. Så vad jag än gör så blir det lite osäkert.

Jag tror faktiskt att sätter in pengar på hennes konto så får hon hämta ut och skicka det till mig, hon verkade ju vara en trevlig person för ett halvår sedan iallafall.. Hon måste ju ha gått back på ponnyn ändå. Hon köpte den för 5000kr, chipmärkt och gjort hela passbaletten vilket inte är så billigt för en ponny som dessutom fick tandkollas för ålder. Sen säljer hon till mig för 3500kr ett par månader senare. Jag har inte hjärta att se henne gå mer back. (speciellt inte eftersom det från början är min ponny, jag sålde den för 5000kr till säljarens säljare ett par månader innan hon köpte den.) Och utrustningen som var med när jag sålde den fick jag tillbaka, dock var allt utom sadeln utbytt mot nya grejer. + ett par extra grimmor. Visserligen var ponnyn i bedrövligt skick, men det tog bara nån vecka här innan han var sitt vanliga jag igen, kanske något trevligare.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

I de fall jag sålt föl/unghästar utan pass har jag gjort klart alla papper för passet, som jag sedan överlämnar till köparen vid leverans. Köparen får då välja själv om dom vill skicka in det direkt eller vänta. Jag har alltid klargjort att själva registreringskostnaden kommer att ligga på köparen, och har beaktat detta i priset som då blivit lägre.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Eftersom det e lag på att hästarna ska ha pass, så tycker jag faktiskt att det e säljaren. Är inte passet klart vid affären ska man dra av det på priset.
Jag tog min häst på foder ett halvår innan lagen. när jag sen skulle köpa honom var det 3 månader efter lagen börjat gälla och säljaren försökte slippa undan, men jag menade på att hon haft hästen i sin ägo när lagen trätt igenom.
Det var egentligen inte pengarna i sig utan att hon dessutom försökte höja priset en tusenlapp + passkostnaden.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Av våra 4 (senaste) hästar vi köpt så hade endast en av dom pass vi köp.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Jag trodde det var olagligt att sälja häst utan pass :confused:

För mig är det en självklarhet att säljaren betalar för passet, alternativt att det dras av på priset.
 
Sv: Passkostnad - säljare eller köpare?

Jag tycker det är självklart att säljaren ska betala passet.
Det ska ju lixom vara fixat för läääääänge sedan (förutom på nyfödda ;) ) så det är ju den ägarens skyldighet att fixa det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
2 960
Senast: Bregen
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp