Bukefalos 28 år!

Pastermix???

Eftersom jag drar momsen så blir det ca 116 kr / säcken. För tillfället går min häst på 1 kg kraffoder om dagen (Pasture mix )
Vi har ett bra hö så han behöver inte mer. Har fodrat annat kraftfoder innan och behövde ge betydligt mer för att hålla hästarnas hull. Så jag är nöjd med detta. Tränas ca 5 dagar i veckan och är pigg och glad. Vad mer kan jag begära ?? :)
 
Det finns tyvärr ännu dyrare muslifoder. Dynavenas kostade 11:- kg förra sommaren när jag kollade. Och dagsrekommendationen var 2-3 kg om jag minns rätt. Köpte inte det fodret.
 
Svårt när stallet tar eget hö.

Hade jag KÖPT hö hade jag inte använt vårat utan köpt från en leverantör jag gillar sedan tidigare. Och fått ett hö som hade täckt ponnyns behov utan kraftfoder.

Men nu så går det inte att välja.
 
Stallet tar eget hö och de som har tagit in och sått åt stallägaren kan INTE veta vad de håller på med. Vi har fått slänga 2/3, det är väldigt konstiga sorter i osv.

Jo jag vill ha låga värden men hög smrp/MJ kvot pga hon behöver runt 7 för att se bra ut i kroppen.

Och jag kan ju inte köpa eget eftersom att det är svårt att förbjuda henne att äta annat än det jag köper :crazy: ;)
 
Nej jag har inte provat en högre giva. Tycker inte att det är någon idé när hon inte tål en hand havre ens.
Ja, jag vet har också läst här att dom KAN tåla mer. Men vem vill chansa?! Inte jag och inte min medryttare heller.
Finns ingen anledning att göra det när det finns annat som jag vet att dom tål.
 
Jag har använt Dodson&Horrell foder tidigare och var jättenöjd i början men efter något år tyckte jag att min häst blev på tok för fet trots en liten giva. Det är också alldeles för dyrt! För mig alltså... Jag bytte till ett annat mueslifoder som jag är rätt nöjd med men ibland måste man kanske skifta foder efterhand som hästen växer och träningen förändras. Jag tittar mycket på hur han ser ut och hur han verkar må.

Vad det gäller pasturemixen så vet jag att en hel del hästar inte gillar myntasmaken som är ganska påtaglig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: lillan222
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 463
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 490
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp