Påtalar ni fel på fakturor?

Inser att jag kanske är lite skadad av en gammal seminarieuppgift i redovisning (fakturering) :p
Är dock lite förvånad över inställningen "jag tittar bara på totalsumman och betalar". Att man inte hittar småfel, fine. Men typ om säg momsen skulle saknas är ju priset 25% fel, eller om man råkar dubbeldebitera är priset det dubbla. Det borde man väl lägga märke till? Eller? :p
Eller så är det bara jag som ibland får fakturor med felaktiga belopp?

Jag har jobbat på ett företag med inflöde på 1,2 fakturor per år. En handfull har formfel per vecka. Säg 10-15 max. Övrigt är ”fel”, dvs referenser mm, fakturan är korrekt.
 
Nä, inte om man får typ en faktura från Telia eller Klarna med färdiga mallar, det är när man inte får det som felen dyker upp... :angel:
Alltså, det är inte jätteofta jag hittar fel heller. Det mesta betalar jag inte per faktura, men av sig 10 betalade fakturor är det väl minst 2 som har något fel. Då som sagt inte typ Telia o.dyl. De har jag aldrig sett fel på!

2 av 10. Det är rätt magiskt mycket.
 
Det händer dock att jag som privatperson och kund betalar fel. Jag har flera gånger råkat betala två gånger till Klarna, men då kommer pengarna bara tillbaka, utan att jag ens har upptäckt mitt misstag.

Och så visade det sig att jag betalat 300 kronor för lite i stallhyra de senaste tio månaderna. Stallägaren påpekade det vänligt häromdagen, så då skickade jag bara de 3000 det blev, så var det bra med det.
 
Påtalar om det är något större fel, orkar inte sitta i någon telefonkö för 10kr hit eller dit. Många gånger kollar jag bara totalsumman och verkar den stämma betalar jag och är nöjd. Har klagat tex när tv-bolaget jag hade debiterade en extra månad trots uppsagt och avslutat abonnemang. Eller om man ändrat något i en tjänst och de registrerar fel, då blir ju felet återkommande varje månad. Jag attesterar fakturor för min förening också och under två år har en varit felaktig. Jag tror jag ligger på ungefär liknande privat och det handlar alltid om feldebitering
 
Det händer dock att jag som privatperson och kund betalar fel. Jag har flera gånger råkat betala två gånger till Klarna, men då kommer pengarna bara tillbaka, utan att jag ens har upptäckt mitt misstag.

Och så visade det sig att jag betalat 300 kronor för lite i stallhyra de senaste tio månaderna. Stallägaren påpekade det vänligt häromdagen, så då skickade jag bara de 3000 det blev, så var det bra med det.
Det är ändå fint av stallägaren att inte säga något på tio månader, om hen nu upptäckt det tidigare :D
 
Jag kontrollerar alltid fakturor, tycker det är intressant att se hur mycket tex olika reservdelar kostar, hur mycket timpeng mm. Kanske värt att jämföra med annan verkstad/leverantör/eller vad det nu handlar om.

Skulle något vara fel så skulle jag säga till.

När det gäller kvitton i affären så kontrollerar jag om det inte skulle stämma överens med min överslagsräkning.

Det går absolut inte att lita på att alla rabatter mm är rätt inmatat i systemet därför krävs den extra kollen tycker jag.
 
Du menar att det är fel på 20% av alla räkningar du får? Nä vet du vad...

Vilken typ av företag är det som gör dessa fel?

Inte riktigt kanske, men åtminstone 15% skulle jag säga. Men då är det fakturor som inte är färdiga mallar, så det är ju mer förståeligt. :)
Ska också tilläggas att jag trots allt får en del fakturor per år, så de felaktiga är typ 7-8-9 stycken av totalt några tiotals på ett år. Jag ser inte det som jättealarmerande faktiskt. :)
 
så de felaktiga är typ 7-8-9 stycken av totalt några tiotals på ett år. Jag ser inte det som jättealarmerande faktiskt. :)

För mig låter det som en helt obegriplig katastrof!? :eek:
Jag fakturerar en hel del (mindre nu när jag fått Klarnaavtal tack och lov), och herregud om jag gjorde den andelen fel - jag skulle ju för fanken fått lägga ner verksamheten, det funkar ju inte!
 
Satt och betalade ett antal fakturor som kommit senaste veckan nu. Kom att tänka på det här; Påtalar ni fel på fakturor? Nu menar jag som privatpersoner alltså. Säg att ni ser att momsen saknas, att summan inte stämmer, det blivit dubbeldebiterat etc. etc.

För mig är det självklart att påtala fel. Inte bara då det gäller saker som skulle bli dyrare för mig, som dubbeldebitering, utan även när jag egentligen skulle tjäna på det, som t.ex. när momsen saknas eller summan blivit för låg.
Jag gör det för att rätt ska vara rätt. Är det någon som avrundat 1 krona fel kanske jag inte säger det, men diffar det mer än typ 10 kr mot vad det skulle vara, känns det moraliskt fel att inte påtala det. Företaget ska ju få rätt betalt för sin produkt eller tjänst!

Hur tänker ni kring det? Och varför då? :)
Sålänge det inte är en konstig summa eller så så reagerar jag nog inte riktigt eller ev så tänker jag att jag kanske sett fel från början. Dock så bör man kanske faktiskt påtala fel på 10 kr då företaget tjänar otroligt mycket på att debitera för mycket om dom gör det med alla med hopp om att ingen reagerar.
 
Stämmer summan med det jag ska betala så kontrollerar jag inte fakturan som privatperson.
Skulle det konstigheter så påtalar jag det.
 
Inte riktigt kanske, men åtminstone 15% skulle jag säga. Men då är det fakturor som inte är färdiga mallar, så det är ju mer förståeligt. :)
Ska också tilläggas att jag trots allt får en del fakturor per år, så de felaktiga är typ 7-8-9 stycken av totalt några tiotals på ett år. Jag ser inte det som jättealarmerande faktiskt. :)
Jag tycker att det är alarmerande! Om de fakturor jag själv skickar vore felaktiga så ofta, skulle jag ta hjälp av någon firma för ändamålet. Om de fakturor jag betalade var fel så ofta, skulle jag handla med andra företag istället.
 
Inte riktigt kanske, men åtminstone 15% skulle jag säga. Men då är det fakturor som inte är färdiga mallar, så det är ju mer förståeligt. :)
Ska också tilläggas att jag trots allt får en del fakturor per år, så de felaktiga är typ 7-8-9 stycken av totalt några tiotals på ett år. Jag ser inte det som jättealarmerande faktiskt. :)
Jag tror vi allihop får ”en del” fakturor per år så det är du knappast ensam om. Däremot verkar du väldigt unik i det här problemet.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 217
Senast: Imna
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 677
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Skola & Jobb En kompis bad mig om en åsikt gällande en skoluppgift. "Är det någonsin moraliskt accepterat att köpa sexuella tjänster? Om vi till...
14 15 16
Svar
303
· Visningar
14 850
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp