Patella igen

Retzina

Trådstartare
Ni som har eller har haft hästar med patellaupphakning kanske kan svara på följande frågor:
När ni har hästen i full kondition hakar den fortfarande då? Hur lång tid behövde ni träna innan ni märkte en minskning i hakandet (förstår att det beror på hur mycket hästen hakar från början osv)? Ni som har opererat: Hur lång konvalescens? Lyckades operationen? Kostnad? Täcker försäkringen patellaoperation?
 
De första fågorna kan jag inte svara på eftersom mitt sto fick opereras och min valack ännu inte är i "toptrim" (3-åring).

Operationen gick på ungefär 8000:- med undersökningar och röntgen, först ville inte försäkringsbolaget bekosta opertionen men efter ett tag så gav det med sig (ville väl inte att jag skulle skäma ut dem i deeras monter på en mässa.. :devil:), men kolla med ditt försäkringsbolag, vissa har reservation för just detta, iblanad på alla raser, ibland på bara shetlandsponnier-.

Man opererar ett ben i teget med ca 14 dagar mellan.
Boxvila ca 1 vecka efter sista benet operades, sedan börja gå i ca 2 veckor därefter skritta i 3 veckor och sedan sätta igång lungt.
Operationen lyckades, inga men eller upphakningar efter detta.

Just nu har jag fått rådet att ge ett B-vitamin som heter B-Benerva till valacken, innan jag bärjade så var han inne i en period med extrema hakningar, men detta minskades med 95% på två dagar.. :eek: så det rekomenderar jag även om du provat många B-vitaminer innan, finns att köpa på apoteket.

Något mer jag kan svara på??
 
Tack för svaret. Skall prova med B-Benerva. Har precis köpt en häst som har patella. Hon är dock inte riden så mycket så vi får se om det går bort med lite träning. Tycker dock att hon hakar ngt mer nu än när hon kom för ungefär en vecka sedan. Har börjat att sätta igång henne lite försiktigt. Är det vanligt att det går i "perioder"?
 
Jag tycker att de har gått i perioder, iböand mer och ibland mindre.

Hur gammal är hästen, och har den stått inne mycket den sista veckan?

Visste du om att hon hate patellaupphakning när du köpte henne?
 
De flesta hästar med patella blir bättre av att tränas och vara mycket ute i hagen.Klättring och B-vitamin är oxå bra.
om hästen fastnar i ett steg kan du pröva att backa några steg.
Mona
 
Patella har ALLA hästar, det är en enorm skillnad från patella coh patellaupphakning.
 
har en shettis som har patella...
när man rider honom så försvinner det, han har inte fått det på hela den här vintern.
förra vinterna hade han det (då var han inte inriden)...
Hakandet försvann på en gång när jag började rida honom! :):

Den sista kan jag inte svara på eftersom han inte har opererats men jag tror att försäkringen täcker operationen...
 
????igen.....boxvila?? Nej, det är "livsfarligt" skritt dan efter sen fortsätt i 3 dgr trava i 6 dgr och sen (för travare iallafall) ett lätt "jobb" typ 40 fart) in för nästa ben (skall ALLTID ta bägge)
att ställa en häst ibox pga en patella operation gör man inte för att det kan då lätt bli ärrbildning på operations snittet...och det är om inte ännu värre än upphakningarna..
 
Min fick b-vit sprutor (till vilken verklig nytta vet jag inte). Sedan tränade vi klättring och bakdelsstärkande i ca ett halvår varvat med lättare varierad träning. Han var inte mycket riden när vi köpte honom. Sedan ett år tillbaka hakar han inte alls. Skos rel ofta med korta tår.
 
Min fick patellaupphakning under vilan efter inridningen. Dock var det av den lättare sorten (har sett värre fall). Hon hakade tillbaka på en gång. Veterinären sa att det var vanligt på unghästar vid vila efter intensiv träning och att i mitt fall skulle det troligen växa bort. Hon sa oxå att en stor dos b-vitamin kunde hjälpa + lösdrift. Nu vet jag inte vilket av dessa två som hjälpte, kanske kombinationen. Men jag tror att lösdriften har hjälpt mest. Sedan hon ställdes ut på lösdriften (1½ månad sedan) har hon inte haft några fler upphakningar fast att hon fortfarande vilar.
 
Första gången kollade jag igenom henne också och de tog nog lite extra röntgenbilder, men andra gången när jag var nere så tog de ca 3000:- för ett ben och kollade inget annat, bara ingreppet utfördes.

Är glad att försäkringen tog det hela efter lite bråkande.
 
Min 5 åring har hakat sig, men nu när hon rids regelbundet och har börjat bygga muskler syns det nästan aldrig, möjligen om hon stått i flera dagar och inte varit ute i hagen full tid pga tex dåligt väder. Nu för tiden är väl inte operation det första en veterinär rekomenderar. Dom flesta växer ifrån det när dom blir äldre och färdigvuxna. Vet många hästar på MSV nivå som haft upphakning som unga.
 
Tack för alla svar! Jag visste om att hästen hade patellaupphakning, men eftersom prognosen är relativt god och hästen inte kostade så mycket så tog jag en chansning. Hon är inte riden mer än inridningen i somras samt några veckor i höstas. Hon hakar inte så mycket att man är tvungen att backa henne utan man ser att hon "lyfter" lite extra i hagen ibland. Fem år gammal är hon. Hörde med Ulltuna och de tog 2000 kr för en operation men vet inte om det enbart var operationen eller om fler avgifter tillkommer. Men nu skall vi först sätta igång henne och se om det blir bättre!
 
Jag hade en vbl. val som fick patellaupphakningar, han var 12 år när jag köpte honom. Så länge han reds regelbundet och under vintrarna hade minst 4 st brodd så klarade vi oss undan allt för mkt upphakningar. De gånger som han verkligen fick upphakningar så satt det verkligen fast...kom varken bakåt eller framåt det var bara att försöka få lös det :crazy:
 
har en pålle på ridskolan som har patella upphakningar.. men han fungerar jätte bra iaf.. är en rätt så gammal gubbe.. men ja red honom i torsdags å visst i början när man joggar igång honom så känns de lite men sen blir han varm å då blir han jätte mjuk å smidig å ja alldeles för elastisk blev han i torsdas å började studsa omkring som en lite 3 åring :D
 
Har själv erfarenhet av Patellaupphakningar på mitt halvblod. Blev ordinerad vila tills det "akuta" skedet var över och därefter arbeta upp muskulaturen med långa skrittpass i början. Gärna i motlut och så småningom långa lugna galopper (gärna motlut) samt körning. Körde in henne och tränade enligt anvisning. I början endast raka spår. Hon blev helfräsch och klarar nu sådant som var omöjligt förut. T ex förvända galopper och små volter och mer samling. Märks ingenting när hon är i full träning. Är dock noga med LÅNG framskrittning innan arbete. Så mitt problem gick att arbeta bort. Det gör kanske inte alla/Tekla
 
Hej!
Glömde B-vitaminerna som var viktiga. Är mycket noga med att hon ständigt står på B-vitamin och slarvar heller aldrig med selentilskottet. Lycka till/Tekla
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 128
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp