Patellaupphakning

Anastacia

Trådstartare
Hur påverkas en häst av hakningar?
Har en underbar häst på foder som inte har visat något knappt alls hos mig, ägaren säger dock att hästen har de här problemen.
Nu har de funderat på att sälja hästen och vill att jag ger ett prisförslag, men vet dels inte om jag vågar eller hur mycket hakningen kan dra ner på priset.
Vad är hakningarna egentligen?
Kan det påverka negativt i tex hoppning?
Kan man avla på en häst med hakningar?

Sv: Patellaupphakning

Jag skulle inte satsa på en häst med patella. Jag har ju ingen större erfarenhet men vet att det kan hända lite titt som tätt.
Och det är ju ganska jobbigt för hästen oxå. Tror inte att det finns något heller att göra åt patella.
Själv har jag gått omkull med en häst som hade patella pga att den fick det precis i en övergång och kunde inte sätta under sig. det var lite halt oxå och vi for i backen.

Patellaupphakning KAN ärvas ner så att avla är inget bra. Har haft ett sto som fick upphakningar som åring, sedan såg jag inget och sålde som fyraåring. Tydligen återkom de och ny ägare tog föl och denna fick också hakningar. Den jag sålde var efter en hingst jag senare fick veta hade lämnat mycket patellaupphakningar.

Hakningen i sig tycker jag inte är så stora problem. Långsam uppbyggnad av styrka i hästen i bakpartiet med långa skrittpass, sega långa backar (när den är stark nog) och sedan se till att hålla hästen stark är det ultimata. Inte alla hästar blir bra av styrketräning utan behöver behandlas. Min dåvarande åring behandlades med b-vit injektioner. Har haft en till efter det som inte behandlades alls mer än med sjukgymnastik som ovan. Har hört om hästar som opererats.

Hade bland annat tänkt att köra den här hästen, det kanske inte är så lämpligt då?
Vill köra och ta föl framöver, då är hon kanske inte hästen för mig trots allt då, fast annars är hon verkligen min drömhäst *suckar*...
Det kan göra en hel del på priset då också alltså (ja jag VET man får inte diskutera priser på hästar)..

Såvitt jag förstår är patellaupphakning ngt. som är hyfsat lätt att åtgärda med op. Om hästen blir tävlingsbar inom tex. svår hoppning efteråt vet jag dock inte. Men som hobbyhäst borde den kunna funka OK.:) Vet ridskoleponnyer som opererats med bra resultat!

Tyvärr har jag ingen koll på vad det kostar. Har du nån bra klinik i närheten, så ring och kolla. Skulle inte tro att det är så jättedyrt eftersom man kostade på en ridskoleponny operation. Nu lät jag elak utan att mena det, men ofta så säljer man ponnyn isf. att lägga pengar på op ( när det gäler ridskoleponny)

Det beror ju på hur illa det är.

Jag har ett sto som jag tog föl på. När stoet stod oriden p g a fölet kom det fram patellaupphakning, vilket jag inte haft en aning om att hon hade. Så länge hon är igång hakar hon aldrig.

Fölet fick också patellaupphakning, men det har också försvunnit när hon blev större och började tränas.

Så om det är en mild patellaupphakning kan hästen fungera utmärkt.

Är det illa, så att op är aktuellt skulle inte jag köpa hästen. (Varför köpa sig problem - de kommer ändå ...)

Och jag skulle inte avla på en häst med patella (om man nu vet om det ...:angel:)

Hur gammal är hästen?
Som sagt så kan problemet försvinna med uppträning av musklerna runt om. Dessutom kan hästen växa ifrån problemet.
Mitt russ har/hade lätt patellaupphakning som yngre. Nu när han är 9 år och mer vältränad märks inga symptom alls. Men hans upphakningar skedde från början endast när han stått stilla länge, t.ex. stått inne över natten. Kanske kan tillägga att den här hästen nu inte bara är hobbyhäst utan tävlar ponnytrav(=hård träning) utan problem.
Om denna häst har så pass allvarliga symptom att hon behöver op så skulle jag nog inte köpa henne. Och inte avla.

Jag tävlar nat dressyr med min ponny som har mild variant av patellaupphakning. Enda gången de syntes var när hon var yngre och gick på lång tygel i nedförsbackar. Numera syns det bara någon gång ibland. Viktigt är att hästen skos rätt, inte blir för lång i tån, får en väl balanserad foderstat. Då syns inget på min, inte ens när hon haft viloperioder. Annars är som sagt styrkan viktigt, tränar man upp styrkan i baken brukar det inte vara några problem. Vad gäller hoppning kan jag säga att min ponny har en mycket bra hopteknik och inte störts utav hakningar, men hon är bara tävlad tom LB.

Har man en häst som hakar fast och inte kommer loss är det värre. då bör man överväga operation. Ingreppet är relativt enkelt, kovalicenstiden är på 2 veckor, tror jag, innan man får börja sätta igång igen. Jag vet en ponny som är opererad och den går också nationell dressyr idag.

Patella är ärftligt och därför bör man tänka till innan man avlar på en sådan häst, tycker jag. Men har hästen mycket fina andra kvaliteér och aldrig störts av hakningarna tycker inte jag att det är fel. Man avlar ju på ston med dålig hållbarhet till höger och vänster, och då skulle jag mycket hellre ha ett föl efter ett patella-sto. Men det är ju min åsikt.

Hon är 10 år, jag har bara sett det en gång på henne, när vi skulle gå ur stallet så verkade det som att det hakade till en gång, hade inte ägarna sagt att hon hade det hade jag nog inte ens reagerat på det.
Hon har iof inte gått speciellt hårt än så länge hos mig av olika anledningar men är regelbundet motionerad, har haft henne i ett år utan att märka av något annat, så det är ingen allvarlig hakning hon har.

Är det en så pass lätt hakning hon har så skulle jag inte operera, känns lite överflödigt om hon i stort sett inte har några problem alls. Och jag skulle inte vara orolig när det gäller köp heller, om det inte är en avelshäst du vill ha.

Håller med gotlandstoken. Ta ett snack med en veterinär eller någon som kan physioterapi på häst och be om träningschema för att lägga upp något vettigt som bygger upp styrkan i knät och hela bakdelen.

Har en hingst med upphakning, jag tog kontakt med vetrinär och han sa att han inte vill operera han då han var så ung( 2 år) då detta problem tydligen kunde växa bort.
Att det skulle vara ärftligt sa han inte men det har jag inte hört innan men man ska ju alltid vara öppen och lyssna alltid kul att lära sej något nytt ju.
Min hingst är ok idag och har ikke visat några symtom på länge nu, men allt kan ju hända.

Nej, man kan ju faktiskt köpa föl också, man behöver ju inte göra dem själv :laugh:!

hade ett föl inhyrt i vårt stall som fick kraftiga patellaupphakningar. Veterinären sa att det som sagt går att operera om det inte växer bort eller går att åtgärda med b-vitamin och träning. En nackdel med operationen sägs vara att det tar bort hästens förmåga att låsa bakbenet och därmed kan hästen inte längre stå och sova. Har dock inte personligen någon erfarenhet av det så jag vet inte om det är ett problem eller inte.

hade ett föl inhyrt i vårt stall som fick kraftiga patellaupphakningar. Veterinären sa att det som sagt går att operera om det inte växer bort eller går att åtgärda med b-vitamin och träning. En nackdel med operationen sägs vara att det tar bort hästens förmåga att låsa bakbenet och därmed kan hästen inte längre stå och sova. Har dock inte personligen någon erfarenhet av det så jag vet inte om det är ett problem eller inte.

Har erfarenhet av detta. Haft en b-ponny som är "opererad" dvs. man gör ett enkelt snitt. Görs hemma. Boxvila i ca. 1 v. Sen fungerar hästen som vanligt, helt utan besvär. Denna ponny tävlas och är jätteduktig!

Har även en b-ponny nu som har problemet. Har funderat på "op" men avstått. Besvären på dem båda har varit så "små", det kan märkas på morgnarna i boxen då de är lite stela. Inget märks vid ridning el. i rörelse.

Kan tillägga att dessa båda är helsyskon och att mamman som föl visade lite samma symtom som sedan växte bort...

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 509
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 447
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 938
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur