patetisk tråd

Man ska inte kompromissa med sig själv. Om han är en person som skickar kram och puss till sina vänner så ska han givetvis fortsätta med det oavsett vad TS tycker eller känner. Det är ju den personen hon träffade och förälskade sig i. Vem blir han om hon börjar begränsa honom. Det är inte alls ok att lägga över sina egna svartsjukeproblem på sin partner. Antingen litar man på sin partner (eller arbetar med sig själv för att göra det) eller så avslutar man relationen. Man kan inte förändra sin partner så den ska agera efter ett specifikt mönster för att kontrollera sin egen svartsjuka. Det är inte ok!

Acceptera din partner som den är eller låt partnern finna någon annan som accepterar hen som hen är.

Verför är det en så stor grej att skriva puss?
 
Det undrar jag också. Jag hade inte brytt mig alls om min man avslutade sina meddelanden med puss. Det är hans ensak vad han skriver i sina meddelanden.

Men det handlar ju inte om dig och vad du tycker är ok. Det handlar om vad varje enskild männsika tycker är ok i sin relation.
Uppernbarligen är det en stor grej för Ts. Det skulle det vara för mig också. Och det är helt ok.
Vi kan inte stoppa vara pojkvänner från att skriva sånt men vi kan fråga om de kan sluta eftersom vi ogillar det starkt, eftersom det är en sån liten sak borde det vara lätt. Vi ber inte att pojkvännen ska sluta prata med någon bara lägga ner flirtandet då vi inte tycker det är ok. Vi ber heller inte att han ska bli en helt annan person eller ge upp sitt bästa livsnöje. Endast att tänka lite på att det kan tolkas som flirt och att det sårar flickvännen. Sen är det deras val om de vill lyssna eller fortsätta och det får vi respektera och antingen lära oss leva med eller bryta.

Bara för att något är ok i din relation betyder inte det att samma sak är ok för någon annan, vi är alla olika.

Sen tror jag man tar det väldigt annorlunda beroende på hur länge man varit tillsammans.
 
Men TS kille har ju sagt att det inte var en flirt, utan en omtankes-grej. Om hon inte kan lita på att det stämmer så är förhållandet ganska illa ute redan. Det är absolut inte okej att försöka styra hur ens partner kommunicerar med sina vänner för att man själv är osäker.

Jag skulle själv slå bakut om min partner tyckte att jag borde sluta skriva hjärt-emojis till mina vänner för att hen tycker att det är flirtigt. Då har man en extremt låg gräns för vad som är flirtande, och det känns väldigt b att lasta sin partner för det.
 
Endast att tänka lite på att det kan tolkas som flirt och att det sårar flickvännen.

Jag flirtar med andra, både män och kvinnor. Ibland är det inte mer än en snabb ordväxling i kassan på Ica, och ibland är det en god vän. Flirt för mig är en trevlig grej som förgyller vardagen och ger mig bekräftelse. Det behöver inte leda någonstans om jag inte vill, och det påverkar inte mitt förhållande negativt, snarare tvärtom! Jag unnar förstås min partner att flirta med andra, oavsett om jag är med eller inte.
 
Jag flirtar med andra, både män och kvinnor. Ibland är det inte mer än en snabb ordväxling i kassan på Ica, och ibland är det en god vän. Flirt för mig är en trevlig grej som förgyller vardagen och ger mig bekräftelse. Det behöver inte leda någonstans om jag inte vill, och det påverkar inte mitt förhållande negativt, snarare tvärtom! Jag unnar förstås min partner att flirta med andra, oavsett om jag är med eller inte.

Det är jättebra att ni funnit ett sätt som fungerar för er men det funkar inte för alla.

Jag skulle aldrig komma på tanken att flirta, jag kan vara trevlig och skoja utan att behöva flirta, eftersom jag har en pojkvän finns inte det behovet hos mig.
Jag och han pratar mycket och han känner likadant, och jag har även tagit upp den här tråden med honom, och vi tycker båda att om vi börjar flirta med andra så har något gått riktigt fel i vår relation och vi måste jobba på den eller överge den.
Men bara för att det här funkar för oss säger jag inte att någon annans sätt är fel:)
 
Det är jättebra att ni funnit ett sätt som fungerar för er men det funkar inte för alla.

Jag skulle aldrig komma på tanken att flirta, jag kan vara trevlig och skoja utan att behöva flirta, eftersom jag har en pojkvän finns inte det behovet hos mig.
Jag och han pratar mycket och han känner likadant, och jag har även tagit upp den här tråden med honom, och vi tycker båda att om vi börjar flirta med andra så har något gått riktigt fel i vår relation och vi måste jobba på den eller överge den.
Men bara för att det här funkar för oss säger jag inte att någon annans sätt är fel:)


Hur mycket ska man begränsa sig för sin partners välbefinnande?
 
Hur mycket ska man begränsa sig för sin partners välbefinnande?

Som Lampan sa.

Men i det här fallet verkar det inte vara så stora saker det hadlar om.
Men som sagt alla relationer är olika, vad som är ok med en partner kan vara helt fel med en annan, det måste man respektera.

Det enda man kan göra är att tala om vad man tycker är jobbigt i den relationen sen är det partnern som bestämmer om hen låter bli eller fortsätter, det får man också respektera.
 
Har du läst hela tråden? Det handlar inte om en specifik smiley...

Nej, jag har inte läst hela tråden...med tanke på att det går att hitta andra inlägg av mig tidigare i tråden. ;)

TS mår inte bra i sitt förhållande. Det har vi nog alla greppat. Då är ju frågan varför? TS beskriver att hon är svartsjuk. Det är enligt mig o många andra ett big-no-no i ett förhållande. TS har också terapi där jag har ifrågasatt om de diskuterar tankebanor o hur det är lämpligt att tänka. Katastroftankar kanske inte är så bra. Den diskussionen sker inte, enligt TS.
Att vara svartsjuk, lägga sig i hur sin partner agerar mot andra...well...det är att underminera hela förhållandet och ett bra steg på att förskjuta sin partner. Jag tror ingen av oss människor gillar att bli kontrollerade o misstänkliggjorda. Svartsjuka o kontroller är också grunden i misshandelsförhållanden. O det har vi väl läst alldeles för många trådar här på buke om det ämnet?
Jag håller med @monster1 - acceptera din partner som den är eller låt partnern finna någon annan.
 
Nej, jag har inte läst hela tråden...med tanke på att det går att hitta andra inlägg av mig tidigare i tråden. ;)

TS mår inte bra i sitt förhållande. Det har vi nog alla greppat. Då är ju frågan varför? TS beskriver att hon är svartsjuk. Det är enligt mig o många andra ett big-no-no i ett förhållande. TS har också terapi där jag har ifrågasatt om de diskuterar tankebanor o hur det är lämpligt att tänka. Katastroftankar kanske inte är så bra. Den diskussionen sker inte, enligt TS.
Att vara svartsjuk, lägga sig i hur sin partner agerar mot andra...well...det är att underminera hela förhållandet och ett bra steg på att förskjuta sin partner. Jag tror ingen av oss människor gillar att bli kontrollerade o misstänkliggjorda. Svartsjuka o kontroller är också grunden i misshandelsförhållanden. O det har vi väl läst alldeles för många trådar här på buke om det ämnet?
Jag håller med @monster1 - acceptera din partner som den är eller låt partnern finna någon annan.

Så man ska alltså enligt dig inte ändra sig öht när man går in i ett förhållande? Allt ska vara samma som när du var ensam?

Det funkar inte. Man delar livet med någon ens egna känslor är lika viktiga som partners därför måste man finna en kompromiss som båda blir nöjda med.
Säkert funkar vissa relationer så att man bara kör på sitt egna race och sen får den andra vara nöjd med det eller lämna, men det antalet är nog litet.

Har du aldrig ändrat dig i ett förhållande?
Även småsaker som fredag är taco dag men partnern gillar inte det och vill hellre ha pizza något du också gillar, men ist kör du bara på att Nej fredag är taco dag ta det eller stick. Det är väl ingen hälsosam relation?
 
Så man ska alltså enligt dig inte ändra sig öht när man går in i ett förhållande? Allt ska vara samma som när du var ensam?

Det funkar inte. Man delar livet med någon ens egna känslor är lika viktiga som partners därför måste man finna en kompromiss som båda blir nöjda med.
Säkert funkar vissa relationer så att man bara kör på sitt egna race och sen får den andra vara nöjd med det eller lämna, men det antalet är nog litet.

Har du aldrig ändrat dig i ett förhållande?
Även småsaker som fredag är taco dag men partnern gillar inte det och vill hellre ha pizza något du också gillar, men ist kör du bara på att Nej fredag är taco dag ta det eller stick. Det är väl ingen hälsosam relation?
Eller så hittar man en partner som också tycker att fredag är en taco-dag om det nu är viktigt. Det är väl det som är grunden i det hela, att TS och hennes partner kanske inte är så komplatibla om TS måste gå in och styra hur partnern ska skriva till sina kompisar för att må bra i sin relation, troligen på bekostnad av sin partners mående. Du verkar ju å andra sidan ha hittat en partner som känner lika som du och då är det ju inga problem om hur någon uttrycker sig i relation med andra eftersom ni är överens om hur man bör och inte bör göra i er relation.
 
Jag undrar vad är det för mening att satsa på en kärleksrelation (med allt vad det innebär.)
om en inte är redo att satsa helhjärtat?
Då kan en ju lika gärna ha tillfälliga kontakter och ta dagen som den kommer. Det är ju så mycket enklare, att inte involvera sig öht
Jag tar nog dagen som den kommer tillsammans med min partner och jag har levt monogamt med vederbörande i över 20 år men jag han är inte den enda, utan jag har många människor som går och kommer i mitt liv. Det betyder inte att jag tar mina relationer med en klackspark, utan snarare att jag försöker ta livet som en klackspark eftersom det är nog jävligt ändå och sen dör man, förstår du skillnaden?
 
Så man ska alltså enligt dig inte ändra sig öht när man går in i ett förhållande? Allt ska vara samma som när du var ensam?

Det funkar inte. Man delar livet med någon ens egna känslor är lika viktiga som partners därför måste man finna en kompromiss som båda blir nöjda med.
Säkert funkar vissa relationer så att man bara kör på sitt egna race och sen får den andra vara nöjd med det eller lämna, men det antalet är nog litet.

Har du aldrig ändrat dig i ett förhållande?
Även småsaker som fredag är taco dag men partnern gillar inte det och vill hellre ha pizza något du också gillar, men ist kör du bara på att Nej fredag är taco dag ta det eller stick. Det är väl ingen hälsosam relation?

Eller så träffa man en partner med samma inställning och grundsyn som en själv så behövs det inte kompromisas hit och dit.
Det är mycket enklare faktiskt.
 
Eller så hittar man en partner som också tycker att fredag är en taco-dag om det nu är viktigt. Det är väl det som är grunden i det hela, att TS och hennes partner kanske inte är så komplatibla om TS måste gå in och styra hur partnern ska skriva till sina kompisar för att må bra i sin relation, troligen på bekostnad av sin partners mående. Du verkar ju å andra sidan ha hittat en partner som känner lika som du och då är det ju inga problem om hur någon uttrycker sig i relation med andra eftersom ni är överens om hur man bör och inte bör göra i er relation.

Eller så kan man ändra tacodagen, är dit jag vill komma. Jag vet ingen som inte skulle ändra lite på sig för att ha en bra realtion med sin partner.

Bara för att man inte är överens om en sak i ett förhållande betyder inte det att det är en dålig relation, folk kan ändra på sig.
Att be någon inte skicka emjois är inte att hota hans existens det är bara en fråga han kan ställa sig som han vill till. Det är inga stora grejer som att 'nej du får inte prata med hen'.
Men säger han att nej jag vill inte ändra mig får man ju ta det därifrån, är jag ok med detta eller kommer det skada mitt välmående eller så får man bryta om det inte känns bra.
 
Eller så träffa man en partner med samma inställning och grundsyn som en själv så behövs det inte kompromisas hit och dit.
Det är mycket enklare faktiskt.

Det skulle väl vara drömmen, men det finns ingen som tycker exakt som du om allt. Man kommer alltid tycka olika om något.

Kompromissar inte du om någonting i din relation?
 
Jag tänker nog att om man satsar helhjärtat vad det nu innebär, så känns relationer mer som nyttomaximering, om jag satsar si och så mycket t ex investerar tid på dig så vill jag i gengäld få ut såhär mycket bekräftelse eller vad det nu kan vara man är ute efter. Jag vill inte ha mina relationer på det viset.
 
Det skulle väl vara drömmen, men det finns ingen som tycker exakt som du om allt. Man kommer alltid tycka olika om något.

Kompromissar inte du om någonting i din relation?

Fast att tycka olika är inte riktigt samma sak som att styra den andras handlande a la jag vill inte att du gör si, jag vill inte att du gör så.
Om jag ser till mitt ex så hade vi tex olika musiksmak, han lyssnade på sin musik i sin bil, jag på min musik i min bil. Åkte vi tillsammans valde vi en ljudbok som båda ville höra. Ville vi äta olika grejer gjorde jag min mat och han sin mat. Ingen bigie med något faktiskt.
Jag skulle aldrig komma på tanken att ha åsikter vem han umgås med och vad han skriver till sina vänner.
 
Eller så kan man ändra tacodagen, är dit jag vill komma. Jag vet ingen som inte skulle ändra lite på sig för att ha en bra realtion med sin partner.

Bara för att man inte är överens om en sak i ett förhållande betyder inte det att det är en dålig relation, folk kan ändra på sig.
Att be någon inte skicka emjois är inte att hota hans existens det är bara en fråga han kan ställa sig som han vill till. Det är inga stora grejer som att 'nej du får inte prata med hen'.
Men säger han att nej jag vill inte ändra mig får man ju ta det därifrån, är jag ok med detta eller kommer det skada mitt välmående eller så får man bryta om det inte känns bra.
Fast om man inte vill ändra sig? Om man faktiskt tycker att det är en för stor uppoffring att ändra sig? Även om du må tycka att det är en liten grej att inte skicka smileys, skriva på ett visst sätt eller inte ha så frekvent kontakt med någon, så känner inte alla likadant. Jag har varit lite grann i TS partners kläder, och även om det är små saker jag skulle ändra som kändes ok i stunden kände jag mig väldigt låst för jag fick fundera jämt om min partner skulle ta illa upp om jag gjorde si eller så. Och även i situationer jag trodde mig gå fri, så hade han hittat på egna scenarion som inte hade någon förankring i verkligheten. Det blir sällan frid och fröjd för att personen slutar skicka vissa smileys, då blir det något annat som ligger i fokus för svartsjukan istället. Skulle jag hamna i en sån situation igen skulle jag inte ge vika utan min partner måste acceptera att jag är som jag är.
 
Fast att tycka olika är inte riktigt samma sak som att styra den andras handlande a la jag vill inte att du gör si, jag vill inte att du gör så.
Om jag ser till mitt ex så hade vi tex olika musiksmak, han lyssnade på sin musik i sin bil, jag på min musik i min bil. Åkte vi tillsammans valde vi en ljudbok som båda ville höra. Ville vi äta olika grejer gjorde jag min mat och han sin mat. Ingen bigie med något faktiskt.
Jag skulle aldrig komma på tanken att ha åsikter vem han umgås med och vad han skriver till sina vänner.

Men igen, det är ju du, inte Ts och inte mig. Jag och min gör likadant med tex mat och musik oftast, fast jag kan stå ut med hans musik om jag vet att han verkligen vill lyssna på den just då, helt ok.
Jag kan gå på en resturang jag inte gillar så mycket bara för att jag vet att han tycker det är så gott och roligt när vi går dit.

Men det blir inte samma sak för mig som att flirta med någon, hände det oss skulle jag ta otroligt illa vid mig. Vad ger hon som inte jag gör osv.
Jag skulle be honom sluta då det får mig att må dåligt, han bestämmer ju själv, det enda jag kan göra är att fråga honom. Vill han fortsätta får jag fråga mig själv om jag vill vara i den relationen då flirta är en stor sak för mig eller om jag vill lämna. Helt ok, hans liv är hans.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 216
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp