patetisk tråd

osaker83

Trådstartare
Nu skriver jag en sånhär anonym relationstråd för jag behöver verkligen andra människors syn på saken...

Jag har en kille sedan 3 år. Vi är båda i 30årsåldern och bor tillsammans. Jag älskar honom, han älskar mig men det har sedan starten funnits vissa inslag av svartsjuka från min sida. Vi har väldigt olika sätt att se på saker och det har gjort att vi krockat. Jag har upplevt honom som flörtig när han själv säger att han bara är social och trevlig och det är sådan han är.

Nu har jag igen blivit osäker och har ångest över att han skapat någon slags vänskapsrelation med en kvinna som han träffade på en utbildning med jobbet för knappt ett år sedan. De bor i olika städer och har inte träffats mer än på utbildningarna men smsar varandra, först bara ibland vad jag förstått det som och mest om utbildningarna men nu senaste månaden/månaderna har det blivit mer och mer, jag har sett hennes namn dyka upp säkert 10 gånger, olika tider på dygnet och när jag frågar honom om de fått så bra kontakt säger han att de pratar allmänt om hur läget är, resor, mat osv och att det absolut inte är något jag ska oroa mig över, Hon har sambo och barn och ingen av dem är intresserade på något annat vis än vänskapligt.

Det jag undrar är, varför känner han behov av att bli vän med en ny kvinna som bor 10 mil ifrån?
Är det inte väldigt onödigt och vad får han ut av det?
Jag går till mig själv och känner att nej, jag hade inte utvecklat en sån vänskapsrelation med en ny man som han inte alls känner. Vad skulle jag få ut av det? I ärlighetens namn hade jag tyckt att det kändes fel mot min sambo och jag hade absolut kunnat prata lite om utbildningen men inte flera gånger i veckan om allt och ingenting och bli nära vänner. Det skulle kännas fel.

Men vi är så olika där, min sambo har alltid i sitt liv haft vänner av båda könen och han säger sig uppskatta att ha kvinnor runt sig som vänner. Jag har aldrig haft nära killkompisar på det sättet och har jag haft det har det alltid lett till intresse från någons håll, därför blir jag osäker.

Jag tycker det konstiga är att han liksom inte nämnt henne alls förutom när jag sett hennes namn dyka upp på mobilen, han pratar inte om henne över huvud taget fast de nu har kontakt flera gånger i veckan. Jag frågade vad de pratar om och då sa han samma sak som för några veckor sedan när jag såg samma namn dyka upp av en händelse (det är inte så att jag stalkar hans mobil utan när den ligger framme och jag är nära), mat och resa. Jag har anmärkt på tiden, 10-11 på kvällen och han säger att om hon skickar ett sms på morgonen svarar han kanske på eftermiddagen, och så svarar hon igen på kvällen. typ så.

Hon är inte attraktiv i mina ögon och han säger själv att han inte tycker hon är snygg men trevlig.

Jag har problem med tillit på grund av mitt bagage och det vet han om, det har varit ett problem för oss länge. Men jag tycker att detta är så onödigt och det känns fel i magen. Och han tycker att det är onödigt av mig att bli orolig...
Hur hade ni tänkt om ni var i min situation?
 
Helt ärligt så tror jag att detta ligger på dig att lösa. Att begränsa din partner på grund av din svartsjuka är inte okej.
Även om du inte ser någon poäng med vänner av motsatt kön som bor långt borta så gör ju uppenbarligen han det.
Ta hjälp av någon och jobba med dig själv och din svartsjuka istället för att begränsa din partner :up:
 
Det kan ju bara han svara på. Så fråga honom tills hans svar gör dig nöjd. Blir du aldrig nöjd så ligger nog problemet hos din egen osäkerhet och svartsjuka.

Nej frågan är om jag skulle bli nöjd oavsett svar. Jag kan ju bara hoppas på att han är ärlig mot mig om det skulle vara något mer. Jag har så svårt att lita på någon alls, till och med min sambo som jag älskar djupt och jag vet att han älskar mig. Jag går i terapi men min terapeut tycker inte att hans beteende varit speciellt bra alltid och förstår absolut att jag reagerat på vissa saker. Han har aldrig varit otrogen men våra gränser är olika för vad som är okej och inte i hur man bemöter det andra könet. Vi kanske borde gå ihop för att förstå varandra bättre eller något... För vi älskar varandra och vill ha en framtid ihop, planerar familj och hus och ett långt liv. Ändå kommer sånt här upp med några månaders mellanrum och det är klart att det sliter. Han är aldrig svartsjuk på mig och säger att han gärna ser att jag har manliga vänner, så det är ju jag.
 
Helt ärligt så tror jag att detta ligger på dig att lösa. Att begränsa din partner på grund av din svartsjuka är inte okej.
Även om du inte ser någon poäng med vänner av motsatt kön som bor långt borta så gör ju uppenbarligen han det.
Ta hjälp av någon och jobba med dig själv och din svartsjuka istället för att begränsa din partner :up:

Jag gör det sedan en tid och det har hjälpt mig att må bättre och således förbättrat vår relation men min terapeut har inte alltid tyckt att problemet ligger hos mig heller. Han har varit "klantig" ibland och jag har begränsat honom endel så det ligger nog på oss båda, tror jag... Men det är ju bara jag som upplever problem, inte han. Han tycker bara att det är jobbigt när jag blir ledsen och förstår inte varför. Eller så förstår han när vi pratat varför jag blir det ur mitt perspektiv men han håller inte med mig.
 
Jag tycker det konstiga är att han liksom inte nämnt henne alls förutom när jag sett hennes namn dyka upp på mobilen, han pratar inte om henne över huvud taget fast de nu har kontakt flera gånger i veckan.

Med tanke på vad du skriver här tycker jag inte det är konstigt alls, tycker verkligen du det egentligen? Han är rimligen fullt medveten om vad reaktionen kommer att bli från din sida... Han har att välja på att inte ha kontakt med henne, att ha kontakt men inte självmant ta upp det med dig, eller att ha kontakt och mer eller mindre maximera konflikten mellan er... Att välja mittenalternativet skulle jag nog tro är det allra vanligaste. Han vill inte låta dig diktera vilka vänner han får ha (rimligt, tycker jag), han vill inte ha bråk (inte nödvändigtvis den mest konstruktiva vägen, men mänskligt), så han gör som han vill och redovisar det inte.
 
Jag har problem med tillit på grund av mitt bagage och det vet han om, det har varit ett problem för oss länge. Men jag tycker att detta är så onödigt och det känns fel i magen. Och han tycker att det är onödigt av mig att bli orolig...
Hur hade ni tänkt om ni var i min situation?

Om ditt bagage är ett problem för er så finns det nog bara två lösningar: han begränsar sitt umgänge av hänsyn till dig - eller du försöker komma tillrätta med ditt bagage.

Alternativ 2 tror jag är det klart bästa för er båda.
 
Hade det varit någon skillnad om det varit en man?

Jag har ett helt gäng med manliga vänner, visa väldigt nära och andra mera ytliga.
Min bff är man är vi skickar typ hundra sms om dagen till varandra.
En annan nära manlig vän går jag promenader och fikar med utöver flitig sms kontakt.

Jag hade ärligt talat fått spunk om min sambo stört sig på det.
Jag pratade sällan om mina vänner med honom, varken de kvinnliga eller de manliga. Varför skulle jag göra det?
Inte mer än på måndag går jag och Johan på bio så det vet att jag inte är hemma.
 
Om ditt bagage är ett problem för er så finns det nog bara två lösningar: han begränsar sitt umgänge av hänsyn till dig - eller du försöker komma tillrätta med ditt bagage.

Alternativ 2 tror jag är det klart bästa för er båda.

Jag försöker komma till rätta med mitt bagage. Det skulle ju såklart underlätta för oss tillsammans och inte minst för mig ensam. Jag går i terapi och har gjort det i nästan ett år och det har hjälpt mycket men i slutändan vet jag inte om det handlar om att vi har olika åsikter om vad som är rätt och fel i en relation eller att jag är osäker. Min terapeut tycker som sagt att jag i flera fall haft rimliga reaktioner (medan jag sitter hos henne och ifrågasätter mig själv) men håller med om att det inte är bra att begränsa någon annan. Det har jag gjort i vår relation och min sambo har anpassat sitt liv efter mina önskemål en hel del. Han levde vilt ungkarlsliv innan med mycket tjejer, fester och lättare droger och tog inte ansvar för något typ. Jag har gjort den klassiska kvinnogrejer och "styrt upp honom" med följd att han känt sig styrd och begränsad samtidigt som han säger att han inte vill leva det liv han gjorde innan utan vill utvecklas och leva ett tryggare och lugnare liv och det med mig...
Men det har blivit obalans, jag har tagit en föräldraroll och känner att jag styr skeppet av ansvar som jag vill att vi ska dela och han känner väl att det är väldigt svårt att göra rätt, typ. Om jag ska hårddra det. Och jag är livrädd att det ska förstöra för oss samtidigt som jag inte vet hur vi ska ta oss ur det. Vi VILL leva med varandra båda två.

Jag har ett stort katastroftänkande och försöker alltid lista ut det värsta som kan hända i min hjärna för att vara beredd och försvara mig själv för det och jag antar att han får lida för det även om det inte är min mening. Frågan är om jag någonsin kommer kunna radera det... Rädslan att bli sårad. Rädslan över att det aldrig finns några garantier.
 
Men det har blivit obalans, jag har tagit en föräldraroll och känner att jag styr skeppet av ansvar som jag vill att vi ska dela och han känner väl att det är väldigt svårt att göra rätt, typ. Om jag ska hårddra det.
Det där är väldigt klarsynt av dig. Och det är bra att du verkar känna att det inte är en bra lösning.

Sedan, det där med terapeuten är klurigt. Om hon säger att du haft rimliga reaktioner så är det nog till nytta för dig - men samtidigt förändrar det ju inte relationen mellan dig och sambon. Han kan knappast ändra sig utifrån vad din terapeut säger.

Så - parterapi verkar nog inte så himla dumt. Du vill inte styra honom men gör det ändå, och han vill inte känna sig styrd - ni har alltså båda något att vinna på att gå i terapi tillsammans.
 
Jag har ett stort katastroftänkande och försöker alltid lista ut det värsta som kan hända i min hjärna för att vara beredd och försvara mig själv för det och jag antar att han får lida för det även om det inte är min mening. Frågan är om jag någonsin kommer kunna radera det... Rädslan att bli sårad. Rädslan över att det aldrig finns några garantier.
Det DÄR måste du jobba med.
Jag hade blivit tokig av en partner som inte kunde se att jag hade vänner av motsatt kön som stod mig nära.

Ingen människa äger den andre.

Din partner är tillsammans med dig för att han VILL det. Inte för att du kontrollerar honom.
Om han är med andra så är det inget du kan göra något åt. Det är helt och hållet hans beslut.
 
Jag kan tycka att det är lite "omoget" att hålla på och Sms a flera ggr./dag med sin "kompis" när en är över 30 oavsett om kompisen är motsatt kön eller ej.
(det är väl mest 14-åringar som håller på så. (och nykära)
Om min sambo höll på skicka sms till en kompis flera ggr/dag. Då hade jag undrat va 17 han sysslade med.

Jag tycker inte heller att din sambo är riktigt juste som håller på med sånt han vet att du mår dåligt av.
När är det okey att såra den en älskar?
 
Jag kan tycka att det är lite "omoget" att hålla på och Sms a flera ggr./dag med sin "kompis" när en är över 30 oavsett om kompisen är motsatt kön eller ej.
(det är väl mest 14-åringar som håller på så. (och nykära)
Om min sambo höll på skicka sms till en kompis flera ggr/dag. Då hade jag undrat va 17 han sysslade med.

Jag tycker inte heller att din sambo är riktigt juste som håller på med sånt han vet att du mår dåligt av.
När är det okey att såra den en älskar?

Hahaha!
Varför är det omoget?
Vi har massor att skriva om. Nu senast har vi avhandlat vidrigheten med gröna kulor, viktiga grejer :D

När är det okej att styra den man älskar och bestämma vem den ska höras med om umgås med?
 
Hahaha!
Varför är det omoget?
Vi har massor att skriva om. Nu senast har vi avhandlat vidrigheten med gröna kulor, viktiga grejer :D

När är det okej att styra den man älskar och bestämma vem den ska höras med om umgås med?

Säger som du! Jag och bägge mina bästa vänner (en av kvinnligt kön och en av manligt :p ) hörs av hur mycket som helst dagligen, både via messenger, telefon och ibland sms.

Och omoget... jag är snart 34, min tjejkompis är snart 35 och min killkompis är snart 43 :D
 
Hade det varit någon skillnad om det varit en man?

Jag har ett helt gäng med manliga vänner, visa väldigt nära och andra mera ytliga.
Min bff är man är vi skickar typ hundra sms om dagen till varandra.
En annan nära manlig vän går jag promenader och fikar med utöver flitig sms kontakt.

Jag hade ärligt talat fått spunk om min sambo stört sig på det.
Jag pratade sällan om mina vänner med honom, varken de kvinnliga eller de manliga. Varför skulle jag göra det?
Inte mer än på måndag går jag och Johan på bio så det vet att jag inte är hemma.


Ja gud ja!
Hade det varit en man hade det inte funnits några som helst invändningar. Det är osäkerheten i och med att det är en kvinna som kommit in efter mig och att de har en vänskapsrelation som jag inte är det minsta delaktig i eller har någon koll på. Jag har alltså ett kontrollbehov och en fantasi som inte vet gränser och skapar möjliga scenarion i mitt huvud hela tiden. Kan inte slappna av och är väl cynisk pga hur många historier jag hör om folk som flörtar och träffar andra på sidan av och att jag själv har väldigt jobbiga erfarenheter. Jag litar på min kille till den grad att jag inte tror att han skulle kyssa eller ligga med någon annan men jag vet att vi har olika syn på vad som är vänskapligt med det motsatta könet och därför är jag orolig för att deras smsande innehåller saker som jag inte tycker är okej...

Jag vet att rådet alltid blir att jobba med sin egen osäkerhet och sluta vara paranoid men jag kan inte låta bli att påverkas av alla de historier som ständigt dyker upp med otrohet etc. Man kan väl aldrig veta någonting eller försäkra sig om någonting antar jag. Grejen är ju att JAG vet att jag kan vara helt trogen och uppriktig och jag skulle verkligen vilja ha samma villkor tillbaka. Det verkar omöjligt att veta... sorgligt kanske att jag ser så svart på världen och andra människor. Till och med de jag verkligen älskar. Eller bara realistiskt. Men tråkigt. Är det värt att våga tro på kärleken då och satsa hela sitt hjärta om man kan bli sårad precis när som helst?


Det DÄR måste du jobba med.
Jag hade blivit tokig av en partner som inte kunde se att jag hade vänner av motsatt kön som stod mig nära.

Ingen människa äger den andre.

Din partner är tillsammans med dig för att han VILL det. Inte för att du kontrollerar honom.
Om han är med andra så är det inget du kan göra något åt. Det är helt och hållet hans beslut.

Om han vill vara med andra har du helt rätt i att jag inte kan göra någonting åt det. Men jag skulle gärna vilja veta att jag får reda på det isåfall och inte blir helt grundlurad. Jag har blivit det förut, och även om jag vet att det inte är min nuvarande sambos fel så vet han ju om hur jag haft det...


Jag vet att han älskar mig. Jag vet att jag älskar honom. Ändå är det jobbigt...
 
Hahaha!
Varför är det omoget?
Vi har massor att skriva om. Nu senast har vi avhandlat vidrigheten med gröna kulor, viktiga grejer :D

När är det okej att styra den man älskar och bestämma vem den ska höras med om umgås med?
Visst är det fjortis beteende att hålla på och messar en kompis flera ggr/dag:eek:
Om min sambo hade gjort det då hade jag sett honom som en fjant :p

Om ts sambo vet hur jobbigt ts tycker det är?
Då borde han sätta ts välmående i första hand.
(om dom där smsen inte ät totalt livsviktiga.
 
Jag kan tycka att det är lite "omoget" att hålla på och Sms a flera ggr./dag med sin "kompis" när en är över 30 oavsett om kompisen är motsatt kön eller ej.
(det är väl mest 14-åringar som håller på så. (och nykära)
Om min sambo höll på skicka sms till en kompis flera ggr/dag. Då hade jag undrat va 17 han sysslade med.

Jag tycker inte heller att din sambo är riktigt juste som håller på med sånt han vet att du mår dåligt av.
När är det okey att såra den en älskar?
Är det att såra någon att ha en vänskapsrelation med någon när man har en partner menar du?
Om min sambo skulle bli sårad av att jag har vänner så anser jag nog att problemet ligger hos honom.
 
Fö så smsar jag och min sambo varandra när vi jobbar/är ifrån varandra flera ggr om dagen, vi smsar också mkt med våra vänner, jag i synnerhet.
(Sambo sen 10 år och 37 år gammal)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 216
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 614
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp