Bukefalos 28 år!

Pedofil efter avtjänat straff

Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Du kan inte begära utdrag ur någons belastningsregister. Du kan begära ut en dom, och det får inte den dömde veta.

Aha! Då kan man t.ex. få reda på hur många domar en person dragit på sig under x antal år, samt vad brotten gällde?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Ja, jag tror att den dömde (om denne vill?) kan se vem som begärt utdrag ur hans/hennes brottsregister. Tror jag. Är det då en person man på inga villkor vill ha kontakt med, känns det inte så trevligt.

Det här är, i mitt fall, en lång historia som jag av samma skäl :cautious: inte vill dra här.

Men handlar det om en offentlig handling man kan bläddra i på nätet, är det en annan sak.

Du kan ju kontakta tingsrätten som dömde personen om att få ut dennes dom, du ska ju inte snoka i personens hela brottsregister, det är ju inte alls samma sak. Lämnar du in en önskan till tingsrätten i ex Lund där en person du känner är dömd så får du ju bara just den domen och ingen annan. Det är ju offentlig handling.

Jag tror inte den dömde får veta att du velat ha ut dennes dom från rätten.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Alltså du kan ju läsa hela domen, men du måste nog veta vilken tingsrätt/hovrätt målet varit uppe i. Jag ringde till en tingsrätt och hade personnumret på den tilltalade, då fick jag domen direkt.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Mao inte som när ett företag gör en kreditprövning? :D Då får man post med meddelandet att xx minsann tittat i ens privata ekonomi. :nailbiting:
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Den som utnyttjar ett barn sexuellt är väl en pedofil, liksom den som våldtar folk är våldtäksmän?

Pedofili är väl en läggning och inte en diagnos och vård anser jag en sådan person ska ha hellre än fängelse för att den ska lära sig att inte gå tillbaka till att förgripa sig på barn. Och det tycker jag ska gälla alla.

Gränsdragningen för vem man låser in är väl hur grovt brottet är, jag har ingen möjlighet att besluta om olika längd för olika personer, det gör man på en rättegång.

Det går så fort i denna värld. Numera betalar en man; kvinnor och män i andra länder att utföra sexuella handlingar med barn, detta dokumenteras till köparen. Familjerna är desperata och förmodligen kanske också helt förstörda sedan tidigare. Detta utnyttjar män i väst...
Förmodligen kommer det detta fenomen att komma även till vår skyddade värld. Så jag tror faktiskt att av alla de övergrepp som sker på barn så är inte alla pedofiler. Men flertalet av dem är natuligtvis det, alltså pedofiler. Och egentligen är det väl den typen av pedofili som vi talar om här?
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Men om man inte utnyttjar barn sexuellt så finns det ju inget problem att ta i tu med? Pedofili är ju en läggning vilket inte kan behandlas.[/QUOTE]

Fast är det fastställt?

Så det är ok att fantisera om barn, titta på barn? Det behövs inga åtgärder då? Och man är de facto pedofil om man tänder sexuellt på minderåriga? Oavsett?
Min poäng är att jag tror inte det är så enkelt att avgöra....

Du kan inte döma en person innan han begått ett brott, så hur tycker du att vi ska lösa det? Är det ens något att lösa?

I mina ögon är man pedofil om man tänder på barn.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Det går så fort i denna värld. Numera betalar en man; kvinnor och män i andra länder att utföra sexuella handlingar med barn, detta dokumenteras till köparen. Familjerna är desperata och förmodligen kanske också helt förstörda sedan tidigare. Detta utnyttjar män i väst...
Förmodligen kommer det detta fenomen att komma även till vår skyddade värld. Så jag tror faktiskt att av alla de övergrepp som sker på barn så är inte alla pedofiler. Men flertalet av dem är natuligtvis det, alltså pedofiler. Och egentligen är det väl den typen av pedofili som vi talar om här?

Jag pratar om de män som faktiskt blir dömda som pedofiler, som en gång eller flera gånger utsatt ett eller flera barn för övergrepp.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

KL

Ett uthängningssystem kanske minskar risken för övergrepp, men det ger ju absolut inga garantier. Det kanske finns en känd pedofil i området, men det kanske finns 20 pedofiler som inte är kända. Om allt fokus läggs på att hålla ungarna borta från den kända pedofilen kanske man glömmer bort de där okända, som kan vara var som helst.

Har inga barn och har inte läst tråden, så det här kanske redan har kommit upp.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

kl

Intressant att de flesta tror att pedofili enbart utförs av män.

Jaa! Så är det alltid! Jag skrev en gång en tråd som handlade om en kvinna som begått övergrepp, fast jag skrev aldrig könet. Hälften av alla som svarade skrev "han".
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Frågan är om straff hjälper? Det kanske krävs behandling?

Jag pluggar kriminologi, och om det är något man får lära sig på den utbildningen så är det att straff inte hjälper; det kan tom vara kontraproduktivt.

Man måste behandla. Man kan tycka vad man vill om pedofiler och hårda straff, men om vi vill kunna släppa ut dem i samhället igen och undvika kollektiv inkapacitering måste de behandlas så att de är "bra" innan de kommer ut. Och vi måste forska mer för att få fram bättre behandlingar.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

kl

Intressant att de flesta tror att pedofili enbart utförs av män.

Nej det utförs inte av män men den största andelen pedofiler är män, vilket gör att jag förenklar det och skriver han istället för henne eller honom eller hen. Svårare än så är det inte.
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Du kan inte döma en person innan han begått ett brott, så hur tycker du att vi ska lösa det? Är det ens något att lösa?

I mina ögon är man pedofil om man tänder på barn.

Fast som i så många andra sexbrott är väl inte själva tändning det primära i många fall.

Jag för min del tycker ju att det är en vansinnig tur att du, jag, kreti och pleti inte bestämmer diagnoser, straff osv

Men vi kan ju alltid hänga ut folk lite godtyckligt på nätet
 
Sv: Pedofil efter avtjänat straff

Fast som i så många andra sexbrott är väl inte själva tändning det primära i många fall.

Jag för min del tycker ju att det är en vansinnig tur att du, jag, kreti och pleti inte bestämmer diagnoser, straff osv

Men vi kan ju alltid hänga ut folk lite godtyckligt på nätet

Tala om för mig var jag skrivit att det är ok att hänga ut dem på nätet?
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 803
Senast: Habina
·
Samhälle Om man blivit dömd för ett brott, avtjänat straff och lever ett "normalt" liv utan inslag av brottslighet, ska man då anses ha sonat...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 694
Senast: Millicent
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Ramona
·
Samhälle Jag har precis lyssnat på en dokumentär från P2 som jag rekommenderar; https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1229657 Dokumentären...
Svar
13
· Visningar
2 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp