Pekingese!

Bukefalos 30 år!

Tibetansk spaniel kan ju också ha hemsk andning, en klasskamrat jag hade hade en tibbe (som hon hade med sig på skolan). Hunden snarkade när den sov, snarkade när den var vaken, den gick nog inte en meter i sitt vuxna liv utan att annonsera sin ankomst med ett snörvlande/väsande läte. Den var hyfsat platt i ansiktet men det är väl även 'what goes on behind the scenes' i ansiktsanatomin som spelar roll.

Jag har lagt märke till att det finns en modern variant av pekingese (den renrasiga?) som har plattare ansikte och mer päls och en gammal typ.
Den gamla typen ser sundare ut. Men frågan är var får man tag på sådana?

Jag har lagt märke till att det finns en modern variant av pekingese (den renrasiga?) som har plattare ansikte och mer päls och en gammal typ.
Det är inte Tibetansk spaniel du tänker på?
Har bara sett en typ av Pekingese men de ser ju väldigt olika ut beroende på hur pälsen hålls (nerklippt, utväxt nerklippt, långhårig utställningspäls etc).

Det är inte Tibetansk spaniel du tänker på?
Har bara sett en typ av Pekingese men de ser ju väldigt olika ut beroende på hur pälsen hålls (nerklippt, utväxt nerklippt, långhårig utställningspäls etc).
Nej faktiskt inte. Det är en ganska tydlig skillnad i typ. De syns ofta på blocket men ej i utställningsringen :confused:

På1990-talet bodde jag i närheten av en man som visade pekingneser. Han såg ut som en karaktär ur Apkungen när han kom glidande på ett moln av små hundar.
Ja jag kände också till ett par tre stycken när jag var barn, de kom alltid fram till staketet för att hälsa och en ville gosa :love:

Går det bra att svara på så gamla trådar? Jag trodde det, tänkte att det var onödigt att göra ett nytt ämne om det redan fanns ett om samma ras…
Det tror jag det gör bara man vet att det är en gammal tråd, men det är inte vanligt att det görs vad jag sett.

Då det inte var kommenterat kring det tyckte jag det var oklart om de som skrev uppmärksammat att tråden var gammal. Det kan ju påverka ganska mycket kring hur man svarar.

HUR kan "plattare ansikte och mer päls" vara sundare????? Förlåt, men jag baxnar lite. HerreGUD!! Pekingesen är väl en av de O-sundaste hundraser man kan tänka sig! Varför ens fundera på att köpa en sån - och stödja aveln på dem dessutom. NEJJJ bara nej!!!

Låt hundar få födas i sunda kroppar där de kan leva riktiga liv!

(Att de är "soffpotatisar" kan ju tänkas bero på att de inte klarar annat än att ligga still i en soffa.... )

HUR kan "plattare ansikte och mer päls" vara sundare????? Förlåt, men jag baxnar lite. HerreGUD!! Pekingesen är väl en av de O-sundaste hundraser man kan tänka sig! Varför ens fundera på att köpa en sån - och stödja aveln på dem dessutom. NEJJJ bara nej!!!

(Att de är "soffpotatisar" kan ju tänkas bero på att de inte klarar annat än att ligga still i en soffa.... )

Jag håller med, det är ingen sund ras och har inte varit på länge. Det finns ett gäng andra raser att kika på som är nöjda med livet som sällskapshund och inte lider av sin fysik. Nån bichon t ex, om man nu gillar looken med mycket päls.

Dom gånger det önskas maximal soffpotatis - säger inte att nån här i tråden efterfrågat det men ville folk inte ha såna hundar så skulle dom knappast avlas fram - så undrar jag alltid vad det är med hund som tilltalar. Det är ändå en livsstil och även en hund som inte är avlad för arbete behöver få aktivera kropp och knopp.

Fast hon skrev tvärtom. Att mindre päls och mer nos var sundare.

Ja man hoppas ju snart det vänder och att sundare hundar börjar premieras, precis som med cavalieren.
Gamla tiders pekingese såg ganska mycket ut som en tibetansk spaniel i typen. Ibland dyker dessa ”pekingeser” upp på blocket till salu. Jag undrar vilka som föder upp dem?

Liknande trådar

• Rasval.
  • Klippmaskin??
  • Utställningspäls
  • Vilken ras (ja, en sådan tråd!)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn