Pelham och smalare tränsbett - hårdare i munnen??

Varmblod90

Trådstartare
Hej

Jag läste precis i en gammal Min häst tidning från -95 och där står det bla. i frågeronden att pelham och smalare tränsbett gör hästen hårdare i munnen. Stämmer verkligen det??
Jag tycker det låter knas:crazy:

Sv: Pelham och smalare tränsbett - hårdare i munnen??

Om man förutsätter att den som håller i tyglarna har dålig hand så ja, då blir hästen hård i munnen ;)

okej, tack och lov för det:D:bow:
Jag rider nämligen min ena häst på pelham men då behöver jag inte oroa mig då jag har väldigt fina, mjuka händer:)

Hästen blir så hård i munnen som ryttaren tillåter den att bli.

Låter man hästen gå och streta/håller man för hårt i ett visst bett så blir det förmodligen inte bättre med ett skarpare bett, det blir bara en ond spiral där man måste betsla upp och bli mer och mer hårdhänt hela tiden.

Jag misstänker att den som skrev svaret menade så. ;)

okej ja det kanske hon menade. Hon svarade nämligen på en fråga Jag kan citera texten:
"Du kan även ha ett stångbett när du rider ut, ett westernbett eller stången från ett kandar. Det går inte hästen hård i munnen eftersom det verkar via kindkedjan men du bli starkare och hästen kan omöjligt sticka ifrån dig. Pelham och smalare tränsbett gör däremot hästen hårdare i munnen"

Måste oxå fråga vad hon menar med "stången från ett kandar".
Jag är inte så bra på detta med bett:crazy:

Oj, det var nog ett riktigt dåligt svar! :o

Pelham inverkar ju som vilket stångbett som helst, och kan t.o.m vara snällare än en western- eller kandarstång iom att det finns en inbyggd tränsbettsfunktion...

Snacka om att vara ute och cykla. :angel:

Ja jag tyckte väl att det var ngt knas med det svaret:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: valy
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
919
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka