Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag läste precis i en gammal Min häst tidning från -95 och där står det bla. i frågeronden att pelham och smalare tränsbett gör hästen hårdare i munnen. Stämmer verkligen det??
Jag tycker det låter knas
Sv: Pelham och smalare tränsbett - hårdare i munnen??
Hästen blir så hård i munnen som ryttaren tillåter den att bli.
Låter man hästen gå och streta/håller man för hårt i ett visst bett så blir det förmodligen inte bättre med ett skarpare bett, det blir bara en ond spiral där man måste betsla upp och bli mer och mer hårdhänt hela tiden.
Jag misstänker att den som skrev svaret menade så.
okej ja det kanske hon menade. Hon svarade nämligen på en fråga Jag kan citera texten:
"Du kan även ha ett stångbett när du rider ut, ett westernbett eller stången från ett kandar. Det går inte hästen hård i munnen eftersom det verkar via kindkedjan men du bli starkare och hästen kan omöjligt sticka ifrån dig. Pelham och smalare tränsbett gör däremot hästen hårdare i munnen"
Måste oxå fråga vad hon menar med "stången från ett kandar".
Jag är inte så bra på detta med bett
Oj, det var nog ett riktigt dåligt svar!
Pelham inverkar ju som vilket stångbett som helst, och kan t.o.m vara snällare än en western- eller kandarstång iom att det finns en inbyggd tränsbettsfunktion...
Kropp & Själ Äntligen är min senaste klar! Är väldigt väldigt öm nu, för utöver att göra klart den senaste så fylldes dess "syster" på andra låret i...