Pelham-undringer...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lucy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 780
L

Lucy

Kan noen hjelpe meg med forskjellen mellom hel og delt pelham?
Har ridd litt på hel pelham med gummi utenpå (stål?) stangen, men det er nok for tykt for min hests munn.
Jeg vil ha det mildeste alternativet, så bør jeg bytte til hel stang uten gummi, eller delt med/uten gummi?

Altfor mange alternativer, og altfor lite kunnskap....

Sv: Pelham-undringer...

Måste du nödvändigtvis rida på pelham? Det finns en rad bett som är mildare än pelham, men samtidigt starkare än vanliga tränsbett. Pessoa, jacktkandar etc.

Ett alternativ är att ha ett syntetbett, Appelmouth, eller ett bett som du lindar in i latextejp.

Överlämnar till bettexperterna.

Lycka till!

Pessoa är definitivt inte mildare än pelham eftersom det är ett slags hiss-bett utan kinkedja, Dvs det finns inget stopp på det. Det ger dessutom dubbla signaler.

Ett Pelham kan (ska enligt min mening) ridas med två tyglar. På det viset blir det ungefär som stång och bridong och man kan reglera inverkan på ett helt annat sett än med ett pessoa, eller om man rider med pelham med delta. Ett delat pelham kniper kring underkäken.

Jag skulle rekommendera ett rakt pelham i metall och att du rider med två tyglar.

Takk, HannaZ!
Da vet jeg hva jeg skal prøve.:)

Det går att ha ett delta på ett pessoa också, och man kan visst rida med två tyglar på ett pessoa:smirk:

Fast att rida med delta på ett pessoa ändrar inte inverkan, gör bara det lite mindre skarpt beroende på var man sätter deltat och hur mkt man drar i tyglarna.
Det är fortfarande ett dåligt alternativ, och varför välja det när det finns bättre?

Jag har inte sagt att hon ska ha pessoa, jag nämde bara det som ett alternativ, inte en nödvändighet.

Takk, takk.
Pessoa-bittet vil jeg uansett ikke prøve. Av det jeg har sett, ser det ut som om man kan dra og dra, og ingenting stopper det før man kommer opp til hestens ører...
Jaktkandar, er det det samme som kimblewick?

HannaZ skrev:
Pessoa är definitivt inte mildare än pelham eftersom det är ett slags hiss-bett utan kinnkedja, Dvs det finns inget stopp på det. Det ger dessutom dubbla signaler.

mja, du kommer inte längre än såhär....(om man inte har handen vid hästens öron vill säga)
pessoa1.jpg

men jag håller med om att det är ett skitbett, det ger en helt värdelös ridkänsla

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Sebastian
·
Juridik & Ekonomi Er det noen her på Buke som bor i nærheten av Töcksfors som vil hjelpe meg? Jeg kjøpte en jakke på Töcksfors shoppingsenter...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka