Pelhambett till shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare speedygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 617
S

speedygirl

Jag har nu äntligen fått tag på ett bra bett och som jag gillar till min shettis. Hon har nu fått en äldre ryttare och hon tycker han är stark. Men detta med storleken. Jag vet int om jag gjorde rätt eller ej. Hon har nu 9,5cm på sitt vanliga tränsbett och jag köpte enn pelham på 10cm. Tycker int om när stängerna som hänger trycker in mot munnen på hästen. Så skulle jag ha tagit denna storlek eller 8,5cm istället. För det fanns nämligen inte 9,5cm.

Sv: Pelhambett till shettis

det enda jag reagerade på var att DU hittat ett bett DU gillade... inga fler kommentarer kring detta. du förstår nog. jo, ju mildare bett desto skickligare ryttare :devil:

Jag förstår att många reargerar på detta med starka bett. Men jag tycker inte det är fel att ha detta bett. Det är delat och inte rakt. Men men det är ju vi själva som har valt det.

Om de e delat är de ju ännu värre :crazy: ! En stång ska ha "fast mundel" eller ledad med spärr, men så är inte dagens ledade (som jag sett) konstruerade!!! Varför inte hitta ett bett som HÄSTEN trivs med?

Ett ledat pelhambett som dessutom "förmodligen" är för långt??? :crazy: Det kan knappast bli mer smärtsamt/skadligt för hästen...

Jag hade nog iaf köpt ett oledat om det inte fanns i rätt storlek, för det kan inte vika sig runt käken, utan ligger någorlunda stilla.

Hoppas att du åtminstone använder dubbla tyglar, annars blir varje tygeltag onödigt smärtsamt, varesig det behövs eller ej.

Förlåt om mitt inlägg låter hårt, men vet du över huvud taget hur ett sånt här bett inverkar i hästens mun? :confused:

HÄR är en bra sida med information om bett och deras inverkan. :)

Jag har tidigare använd ett sådant på en annan ponny och det va inget konstigt med det. Till min tidigare ponny så fick jag råd av ägaren att ha ett pelham som e som ett vanligt tränsbett, alltså delat. Stång behövs inte använd på det. Tog hans rätta storlek och hans skänklar på bettet satt väldigt nära munnen.

Så jag ska nu testa detta och se hur det går på denna ponny.

Kan ju höra av mig sen så får ni veta.

Men varför går du inte till botten med problemet i stället för att sätta på pelham?

Antingen är ju inte ryttaren kapabel att sitta och rida ponnyn och då kan denne lika gärna låta bli. Annars har väl ponnyn, trivs inte osv..? Den "bråkar" ju inte utan anledning.

My One har det...iallefall i Borås och dom är "små åt alla håll".....

Men det bårkar inte. Ryttaren är duktig och snäll mot ponnyn. Ponnyn är väldigt stark i munnen och hon klarar inte av att hålla tex vid hoppträningar. Fast detta är ju inte erat problem och ser jag att det funkar så kör jag vidare på detta. Ska testa nu och se iaf.

Men pelhambettet blir ju inte "snällare för att de är ledat!!!!! De blir ju precis tvärtom! Det är ju ett STÅNGbett, de innebär att skänklarna ska vara beroende av varandra. Om de är ledat så SKA de vara en spärr på som hindrar bettet från att vika sig eftersom denna mittdelen inte kommer orka påfrestningen när du tar i tyglarna så viker de sig runt hästens underkäke! Tror du på allvar att en häst skulle trivas med det? :confused: Som andra sagt tidigare, LETA REDA PÅ ORSAKEN!!!!! Jag har absolut inget emot stångbett som används på rätt sätt, men att betsla upp för att hästen "är stark" tycker jag är idiotiskt. Rid dressyr!

Ett delat pelham är INTE snällare än ett rakt snarare ett av det värsta man kan ha i munnen på sin häst!

Hävstång + kindkedja + nötknäppareffekt = Aj, aj i hästens mun...

Ponnyn är väldigt stark i munnen och hon klarar inte av att hålla tex vid hoppträningar.

Ok, inte så länge sedan som ett annat bett var på tal. Detta bett kallades då stångbett, fast det egentligen var oledat.

Nu kommer vi till pelhambett, och man skall välja mellan pest eller kolera så är defentivt ett oledat mildare än ett ledat. I övrigt kan man säga att en häst som redan är stark i munnen, blir inte mindre stark med ett skarpare bett. Under en övergångsperiod kanske, men snart är samma problem tillbaka igen fast i en större omfattning. Orsak en häst som uppfattas som stark i munnen, har väldigt lätt för att stänga av sitt signal system så att den blir ännu mer okänslig.

Att bryta detta kan då bli mycket svårt, kräver växelvis olika bett och en känslig ryttares hand samt lydnadsträning.

Återigen så pratar du om ifall att DU ser att de funkar, att DU trivs med de bettet? Jaha, och? Ponnyn då? Har du överhuvudtaget frågat den? :mad:

cactuspower skrev:
Antingen är ju inte ryttaren kapabel att sitta och rida ponnyn och då kan denne lika gärna låta bli.
Vad ska man då lära sig på för häst? Om man inte får öva hur ska man då kunna bli kapabel?
Det är ju en shettis, det finns inte så många små ryttare som har ridvana.

Nä, desto mindre anledning att betsla upp :smirk: De är väl bättre att hon lär sig rida hästen "på riktigt"!

alisson skrev:
Vad ska man då lära sig på för häst? Om man inte får öva hur ska man då kunna bli kapabel?
Det är ju en shettis, det finns inte så många små ryttare som har ridvana.

Åh äntligen någon som e på min sida verkar det som. Jag tackar och ber till GUD!!!

Vilket tjafs det blev om detta nu då!!!!!
Ja det finns ju många hästar som blir ridna med pelhambett både utav vana och ovana ryttare och ryttare som varken kan rida eller ej. Även ute på stora tävlingar finns de som har pelham.

Tänker inte gå in i denna diskussion mer.

Men kan berätta om nåra månader hur det har gått då vi använd det ett tag.

Nu har jag varken sett häst eller ryttare men ibland kan det nog vara bra med ett lite skarpare bett. För både häst och ryttare, klart man ska ha målet att rida på så snällt som möjligt men ibland kan man behöva lite hjälp på vägen. Tex om hästen blir pigg på uteritter, då tycker iallafall inte jag att man ska avstå från dom helt och enbart träna dressyr tills problemet är löst.

Liknande trådar

Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 844
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka