Pelhambett till shettis

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare speedygirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 617
Sv: Pelhambett till shettis

Jag är inte på någons sida, skriver bara min åsikt i frågan

alisson skrev:
Nu har jag varken sett häst eller ryttare men ibland kan det nog vara bra med ett lite skarpare bett. För både häst och ryttare, klart man ska ha målet att rida på så snällt som möjligt men ibland kan man behöva lite hjälp på vägen. Tex om hästen blir pigg på uteritter, då tycker iallafall inte jag att man ska avstå från dom helt och enbart träna dressyr tills problemet är löst.

Min häst blev stark med sitt tredelade bett så jag bytte till sidepull och TRÄNADE med det i stället. Nu går hon bra på vanligt bett och halvlång tygel. Skarpa bett i truten på en häst och en ryttare som inte kan blir bara tvärtom: hästen försöker springa ifrån sin smärta

En häst behöver inte springa för att den har ont, den kan springa för att den vill det. Många hsätar tycker det är roligt att bli ridna, och då är det inte så jättelätt att alltid hålla tempot. Speciellt inte om det är en liten ryttare utan alltför mycket rutin.

Varför inte testa sig fram för vad som funkar för just den hästen och den ryttaren.

Visst stämmer det att ju mildare bett desto skickligare ryttare men då kan ju ingen på elit nivå i dressyr vara speciellt skickliga måste jag säga :smirk:

De rider ju bara på kandar.
Kolla alla hoppryttare med kombinationsbett med hackamore OCH bett, eller kedjebett.
Ingen elit ryttare rider ju nästan på vanligt bett å ingen jag vet om iaf, kanske på träningar ibland men inte på tävlingar.

I dressyr från en viss nivå får man inte ens rida med vanligt bett vilket kanske betyder för dig att alla som är med i landslaget tex, måste vara ena sophögar till ryttare?
*Bara en tanke* ;)

nja, man ska ju visa att man behärskar mer finstämda hjälper som man kan ge med ett kandar.......men jag tycker att det skulle vara valfritt...vore intressant att se vilka som valde tränsbettet.....

Så om jag nu då låter denna tjej rida min shettis, ryttaren är inte så gammal. Ska hon då behöva säga efter varje ridpass att han är stark och sen inte vill rida mer. Hon säjer ju själv att hon vill testa något annat. Låt henne göra det då så får vi se vad som händer.

appropå det där med att alla ryttare i högre dressyrklasser måste rida på kandar så är det ju hel vansinnigt. hittils har ingen gett mig en bra orsak till detta förutom att det ska ska se snyggt ut. enormt störande.

Liknande trådar

Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 086
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 843
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka