pelhambett

Sv: pelhambett

Ja skarpt bett är inget farligt..
Oftast ligger de snällare i munnen än andra.

Bettet är skarpt endast med en hård hand.

Jag personligen är också emot 2 delat, eftersom jag inte tycker de ligger bra som ett skarpt v i munnen på hästen..

Nej tunt 3 delat eller rakbett, när jag rider på bett, men jag rider en hel del i side-pull..

Tycker som någon annan i tråden att hästen talar om bra själv vad den trivs med...det är bara att "lyssna"..

Senast ändrad:

Jag tycker du borde göra något åt din ridning istället faktiskt.
För jag tror (är övertygad om! ) att du absolut inte behöver ha ett så skarpt bett på en så ung häst!

inget fel på min ridning jag rider 2 dagar i veckan på ridskola
har även ridit för instruktör på min egna. ska även ta med henne till ridskolan och rida där. bara vi slutar undervisa varann. (går kursen undervisa barn och ungdom i ridning)

går hästskötar utbildningen så då rider man 2 dagar i veckan. och man får ta med egen häst.

alla bett e mer eller mindre skarpa. så länge man är mjuk i handen så är vilket bett som helst milt.

Ja skarpt bett är inget farligt..
Oftast ligger de snällare i munnen än andra.

Bettet är skarpt endast med en hård hand.

Jag personligen är också emot 2 delat, eftersom jag inte tycker de ligger bra som ett skarpt v i munnen på hästen..

Nej tunt 3 delat eller rakbett, när jag rider på bett, men jag rider en hel del i side-pull..

Tycker som någon annan i tråden att hästen talar om bra själv vad den trivs med...det är bara att "lyssna"..

så sant så. varför bråka med hästen när den visar att den känner "obehag" av ett bett. och så testar men ett annat och den slutar "bråka".

bäst är att lyssna=)

Hei! :O)

Så bra at du har funnet ett bitt hesten din trives med!
Jeg har selv funnet ut at pelhambittet fungerer best på min kaldblodstraver på 14 år. At hesten trives godt med dette i.f.t. et annet bitt er jo at bittstykkene på de forskjellige bittene er forskjellige. Noen passer noen hester bedre enn andre. Jeg bruker ikke dette fordi det er sterkere. Kan fint ri hesten min med et vanlig trinsebitt, eller bare i grima. Jeg sitter ikke å drar i munnen hans! Ett bitt blir så hardt som hånden i tøylen gjør det til! Og alderen på hesten har vel ikke noe å si, så lenge man ikke missbruker et sterkt bitt?!

Personlig synes jeg lite om "nøtteknekkeeffekten" i vanlig delte bitt. Dette er min personlige mening. Liker milde stangbitt som hesten min trives med. Mange symptomer på dette fra hesten min sin side.

Har selv handlet delta til mitt pelham. Bruker det ikke lengre, da jeg foretrekker dobble sett tøyler. Ett helt munnstykke er også bedre, ifølge meg, fremfor et delt.

Lykke till!! ;O)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 291
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 064
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 582
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?