pelhambett

Falkenrally

Trådstartare
hej

jag har testat många olika bett på min häst och kom fram till att hon trivs bäst på ett rakt pelham då hon är väldigt lugn i munnen. har köpt hem pelhamdelta. då jag red med två tyglar tidigare. hästen i fråga är 4 snart 5 år gammal och när jag rider med dom andra betten så grinar hon illa och nojsar mycket. har testat 3 delat med parerstänger, olika 3 delade bett. raka bett som, rakt med fasta ringar och jaktkandar. har även testat ett flerledat bett. men pelham funkar bäst på henne.

nu vad tycker ni om detta bett?

bra/dåligt

kom med kommentarer

h julia

Sv: pelhambett

Tänk att behöva rida en 4 åring med pelham. :eek:

Har du kollat tänderna?

Generellt sett är pelhambettet ett bra bett, om det är oledat och rids med två tyglar.

(Så varför har du skaffat deltor? ;))

Däremot är det kanske idé att ha i bakhuvudet att försöka rida hästen så att den så småningom accepterar ett tränsbett igen. Speciellt när den är så ung.

Har du provat ett vanligt 2-delat?

Det är det bett som min 04:a funkar bäst på.
Eller rättare sagt, numera funkar även 3-delat, men när hon var yngre var det alltför rörligt för henne, hon blev orolig och störd i munnen. Oledat har heller inte funkat speciellt bra.

Ja.
Som jag skrev i mitt första inlägg så skulle jag kolla tänderna.

Eller har TS kanske fel storlek på de övriga betten? Dessutom verkar det som om TS tror problemet ligger i bettet eftersom hon hittills testat...låt se... *räknar* ... typ 7 olika bett.
Och kommit fram till att rakt pelham är bäst. Jag undrar...

Ja.
Som jag skrev i mitt första inlägg så skulle jag kolla tänderna.

Eller har TS kanske fel storlek på de övriga betten? Dessutom verkar det som om TS tror problemet ligger i bettet eftersom hon hittills testat...låt se... *räknar* ... typ 7 olika bett.
Och kommit fram till att rakt pelham är bäst. Jag undrar...

fel storlek har jag då inte. är noga med storleken på betten.

hon funka ett tag på tre-delat med parerstänger. hade även de bettet på våran första tävling. funka även ett tag på rakt bett med fasta ringar.
men hon är helt lugn i munnen och söker sig lättare in i handen och vågar ta stöd, när jag rider henne på pelhambettet.

med de andra kastar hon mycket på huvudet och "springer"

kan ju nämna oxå att hästen är en fd travare.

det är planerat att hon ska få träffa tandläkaren.

Har du provat ett vanligt 2-delat?

Det är det bett som min 04:a funkar bäst på.
Eller rättare sagt, numera funkar även 3-delat, men när hon var yngre var det alltför rörligt för henne, hon blev orolig och störd i munnen. Oledat har heller inte funkat speciellt bra.

är tyvärr emot 2 delade bett då jag hört att det trycker upp i gommen när man tar i tyglarna. så nej har inte testat. där emot kan det hända att hon blev körd med 2 delat bett när hon tränades som travhäst.

Generellt sett är pelhambettet ett bra bett, om det är oledat och rids med två tyglar.

(Så varför har du skaffat deltor? ;))

Däremot är det kanske idé att ha i bakhuvudet att försöka rida hästen så att den så småningom accepterar ett tränsbett igen. Speciellt när den är så ung.

deltor skaffade jag då jag har lite svårt att hålla reda på 2 tyglar. tänkt då att jag skaffar deltor. kan nämna att jag är väldigt mjuk i handen.

är tyvärr emot 2 delade bett då jag hört att det trycker upp i gommen när man tar i tyglarna. så nej har inte testat. där emot kan det hända att hon blev körd med 2 delat bett när hon tränades som travhäst.

Det trycker inte i gommen om det är av rätt längd, och om hästen inte har extremt låg gom.

Att det är så vanligt med bettskador av just de tvådelade betten är ju troligtvis för att det varit det överlägset vanligaste bettet, plus att man tidigare använde alldeles för långa bett.
De gamla misstagen har gett det tvådelade bettet ett oförtjänt dåligt rykte, för (och det gäller ju faktiskt de flesta bett) rätt inpassat och använt så är det ett bra bett.:)

Alla hästar är olika, att utesluta att testa ett enkelt konstruerat bett på en "problemhäst", och istället välja ett mer avancerat bara för att "jag har hört" känns lite bakvänt.

Men jag vet av egen erfarenhet att travare kan ha ett lite komplicerat förhållande till tränsbett, och då kan det vara idé att använda något helt annat under omskolningen. Men man ska som sagt akta sig för att göra sig beroende av ett visst bett, hästen bör skolas så att den kan ridas på enkla bettyper.

Pelham med delta är nog ingen bra konstruktion att skola en häst med, du kan aldrig släppa hävstången och t.ex. böja hästen med hjälp av bridongen. Det är inte så svårt att rida med dubbla tyglar, då är det nog svårare att skola hästen rätt på enbart stångbett. ;)

Det trycker inte i gommen om det är av rätt längd, och om hästen inte har extremt låg gom.

Att det är så vanligt med bettskador av just de tvådelade betten är ju troligtvis för att det varit det överlägset vanligaste bettet, plus att man tidigare använde alldeles för långa bett.
De gamla misstagen har gett det tvådelade bettet ett oförtjänt dåligt rykte, för (och det gäller ju faktiskt de flesta bett) rätt inpassat och använt så är det ett bra bett.:)

Alla hästar är olika, att utesluta att testa ett enkelt konstruerat bett på en "problemhäst", och istället välja ett mer avancerat bara för att "jag har hört" känns lite bakvänt.

Men jag vet av egen erfarenhet att travare kan ha ett lite komplicerat förhållande till tränsbett, och då kan det vara idé att använda något helt annat under omskolningen. Men man ska som sagt akta sig för att göra sig beroende av ett visst bett, hästen bör skolas så att den kan ridas på enkla bettyper.

Pelham med delta är nog ingen bra konstruktion att skola en häst med, du kan aldrig släppa hävstången och t.ex. böja hästen med hjälp av bridongen. Det är inte så svårt att rida med dubbla tyglar, då är det nog svårare att skola hästen rätt på enbart stångbett. ;)

rider inte hela tiden på pelhamet utan varvar med det vanilga raka eller tredelat med parerstänger så jag kan kolla lite o känna hur hon känns med dem.

kan ju nämna att jag började använda pelhamet sen 2 månader tillbaka använt ca 10-15 gånger övrigt har hon endast blivit riden på tredelat eller raka med fasta ringar. hästen är riden i snart ett år. har ridit för tränare oxå

min reaktion blir....oj ett så skarpt bett på en så ung häst:crazy:

Köpte själv en unghäst som från början fått "fel" bett i munnen, blev typ inriden på pelham för att hon var tjafsig i munnen. De tog den enkla utvägen, stoppa in skarpare bett. Nu efter 6 års slit i dressyren med vanligt bett är hon mjuk och fin och lydig. Känns mer harmonisk i munnen.

Kolla upp tänderna på hästen och se till att bettet ligger korrekt i munnen. En del munnar passar ju bäst med två/tre delat eller helt rakt bett. Kanske fasta bettringar om hästen lätt blir orolig? Nu vet jag ju inte hur din häst går eller hur du rider din häst, men jag skulle iaf kämpa på med "vanligt" bett. Mycket övergångar och få hästen att få förtroende på bettet och handen istället för att betsla upp.

Dock tycker jag att du gjorde rätt i att rida på två tyglar:)Kanske kan ett vanligt rakt gummibett med fasta ringar vara nått?

Jag tycker du borde göra något åt din ridning istället faktiskt.
För jag tror (är övertygad om! ) att du absolut inte behöver ha ett så skarpt bett på en så ung häst!

Du har inte tänk på att prova ett nova-bett eller sidepull? Båda dessa alternativen brukar fungera väldigt bra på fd travare.

Oj, svaret "Att behöva rida en fyraåring med pelham"... känns lite konstigt. Att behöva? Precis som om pelham är något hemskt. Visst det är ett skarpt bett men det är ju hästen som väljer vilket bett den passar i. Precis som vi väljer vilken typ av skor som är skönast. Ett pelham ligger still i munnen o visst måste det finnas hästar som uppskattar det utan att ha några tandproblem.

Jag rider min ena häst på pelham. Han har visat sig ha tandproblem, första kindtänderna är lösa pga underbett o ett vanligt bett som åker bak i munnen gör Ont. Pelham ligger still o verkar framåt o det var sedan även vad tandläkarn bekräftade som det bästa bettet för honom. Jag hoppas dock kunna slussa tillbaka på bett utan hävstång i framtiden men det är enbart för tävlingsreglernas skull. (islandsridning, hävstång ej tillåtet i lättklass.)

Efter det har jag blivit övertygad om att "starka bett" inte nödvändigtvis är hemska o måste användas som nödbroms på hästar som inte stannar. Det är ett bett med annan typ av inverkan i munnen o trivs hästen med det så får väl ryttaren rida efter förutsättningarna o anpassa sig.

Jag vill hålla med Kvandi här, de gånger man använder starka bett som nödbroms är det problem, men tycker inte heller att de funkar som nödbroms särskilt bra...
Ett pelham fungerar ju på ett helt annat sätt än ett vanligt tränsbett. Kanske förstår den här hästen de kombinerade signalerna, tryck över nacken, från kedjan och i munnen på ett bättre sätt. Om hästen dessutom gått på trav kan den ju behöva lära om.
Inget bett är skarpare än den hand som håller i tygeln.

Oj, svaret "Att behöva rida en fyraåring med pelham"... känns lite konstigt. Att behöva? Precis som om pelham är något hemskt. Visst det är ett skarpt bett men det är ju hästen som väljer vilket bett den passar i. Precis som vi väljer vilken typ av skor som är skönast. Ett pelham ligger still i munnen o visst måste det finnas hästar som uppskattar det utan att ha några tandproblem.

Jag rider min ena häst på pelham. Han har visat sig ha tandproblem, första kindtänderna är lösa pga underbett o ett vanligt bett som åker bak i munnen gör Ont. Pelham ligger still o verkar framåt o det var sedan även vad tandläkarn bekräftade som det bästa bettet för honom. Jag hoppas dock kunna slussa tillbaka på bett utan hävstång i framtiden men det är enbart för tävlingsreglernas skull. (islandsridning, hävstång ej tillåtet i lättklass.)

Efter det har jag blivit övertygad om att "starka bett" inte nödvändigtvis är hemska o måste användas som nödbroms på hästar som inte stannar. Det är ett bett med annan typ av inverkan i munnen o trivs hästen med det så får väl ryttaren rida efter förutsättningarna o anpassa sig.

tackar. som sagt min häst trivs väldigt bra med detta bett
lugn och suger tag i bettet mycket bättre, än på ett vanligt tränsbett.

skulle aldrig använda bettet som "nödbroms".

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 291
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir... 2
Svar
20
· Visningar
3 065
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 582
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka