Pelhamstång- skänklens längd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pollan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 350
P

pollan

Vilket är snällast ?
Lång eller kort skänkel?
Är det stor skillnad?
(snackar om gummipelham)

Sv: Pelhamstång- skänklens längd

Det är underskänkelns längd i förhållande till överskänkeln längd som anger hur stor effekt stången har.
En lång underskänkel i förhållande till kort överskänkel = skarpare bett.
Detta gäller för alla stångbett.

Ju längre skänkel du har, desto större blir ju hävstångseffekten.

Kortare är snällare. Och det är ganska stor skillnad på lång o kort!

Snor sista

Men o andra sidan är det väl också så (om inte bakfyllan rör till det helt för mig..) att man behöver ta "större" tygeltag på ett bett med långa skänklar än på ett med korta skänklar för att få fram samma "styrka"

Usch vad jag har svårt att formulera mig idag :crazy: Förstår ni vad jag menar?

ja förstår nog hur du tänker ja!

...= du måste röra handen MERA med lång skänkel.
Kort skänkel= om du vinklar bettet 5 grader från mungipans linje så får du röra handen låt oss säga 5 cm
Lång skänkel=för att vinkla samma gradtal så får du röra handen, låt oss säga 10 cm.
Om tygeln sitter direkt i bettet och handen rör sig 5 cm bakåt så är det direkt 5 cm i munnen, men bettet vinklar sig inte.
(Om skänkeln skulle vara 1 m lång och man rör handen 5 cm bakåt så är det liten förändring av vinkeln mot munlinjen)
Hoppas ni fattar! :smirk:

ok.. Just nu rider jag ut och hoppar en av mina hästar m ett gummipelham (från apple ngn ting) med långa skänklar, men detta har jag lånat ev en i stallet men ska nu köpa ett egen och funderar då på om jag ska ta m korta skänklar i stället då de långa kanske är lite skarpt så då kanske det blir bättre m korta? men jag har ingen möjlighet att prova ett Pelham m korta skänklar då då undrade jag om det var STOR skillnad på betten ?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 312
Senast: TantAgda
·
Hemmet Vart tvungen att köpa ny kaffebryggare med kort varsel då den gamla gick sönder. Valet föll på en Wilfa då den hade ett par saker jag... 2
Svar
27
· Visningar
875
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Sängproblem...
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur