Pelleterat foder med stora pellets?

Fossing

Trådstartare
Kära allvetande buke-orakel!
Tänkte att nån härinne har svar!
Jag letar efter ett foder med ganska stora pellets. Gärna över 1 cm. Tänkte på kraft grund/grov för mindes att de hade ganska stora pellets innan, men antingen har de krympt eller så har jag växt ;) Nu är de 8mm och det är lite för litet.
Använder det som godis vid klickerträning.
Innehållet spelar faktiskt mindre roll så länge det är i spektrat ”foder för normalpresterande hästar”.
 
Kära allvetande buke-orakel!
Tänkte att nån härinne har svar!
Jag letar efter ett foder med ganska stora pellets. Gärna över 1 cm. Tänkte på kraft grund/grov för mindes att de hade ganska stora pellets innan, men antingen har de krympt eller så har jag växt ;) Nu är de 8mm och det är lite för litet.
Använder det som godis vid klickerträning.
Innehållet spelar faktiskt mindre roll så länge det är i spektrat ”foder för normalpresterande hästar”.

Jag tror tyvärr all pellets har krympt.... :meh: Ev att Lucernpellets är lite större? Granngårdens är iaf mindre också. Mustang vet jag inte...

(Jag kör hästgodis, köpte nån stor röd burk på hööks, räcker länge för oss, finns även en stor hink på granngården, alt morotsbitar jag skär i små ”pengar”. Finns ju dom som bakar eget också. Kanske går att blöta upp pellets och göra små bitar och torka i ugnen?)
 
Kära allvetande buke-orakel!
Tänkte att nån härinne har svar!
Jag letar efter ett foder med ganska stora pellets. Gärna över 1 cm. Tänkte på kraft grund/grov för mindes att de hade ganska stora pellets innan, men antingen har de krympt eller så har jag växt ;) Nu är de 8mm och det är lite för litet.
Använder det som godis vid klickerträning.
Innehållet spelar faktiskt mindre roll så länge det är i spektrat ”foder för normalpresterande hästar”.
Om du kan få tag i Agrobs Luzerne Cobs (tyskt märke) så är det normalstora pellets, ganska löst pressade. Inga tillsatser heller, bara lusern.
 
Nästan alla märken har små pelletsar nu förtiden men om jag inte minns fel är granngårdens original fiber stora pelletsar :D
 
Jag tror tyvärr all pellets har krympt.... :meh: Ev att Lucernpellets är lite större? Granngårdens är iaf mindre också. Mustang vet jag inte...

(Jag kör hästgodis, köpte nån stor röd burk på hööks, räcker länge för oss, finns även en stor hink på granngården, alt morotsbitar jag skär i små ”pengar”. Finns ju dom som bakar eget också. Kanske går att blöta upp pellets och göra små bitar och torka i ugnen?)

Ja det verkar så! Små blir så smuliga plus att det är svårt att ge från ryggen.
Jag kör ofta knäckebröd men min häst älskar alla pellets i hela världen så bra om jag vill få upp hans motivation lite. :)
 
Om du kan få tag i Agrobs Luzerne Cobs (tyskt märke) så är det normalstora pellets, ganska löst pressade. Inga tillsatser heller, bara lusern.

Skrev till hippolyt och hörde med dem nu! Tack för tipset. Är ju drygt om en köper 20 kg asdyrt foder och så är det inte som en tänkt, så hoppas de har lite samples hemma.
 
Nästan alla märken har små pelletsar nu förtiden men om jag inte minns fel är granngårdens original fiber stora pelletsar :D

På den här bilden ser det onekligen ut så! Men vet ej hur gammal bilden är...
Hast_Stoppsida_Foder_113.jpg


Tillägg; från 2013. Ändå värt att undersökas. Granngården original pellets är små.
Varför har inte alla som Krafft där de skriver ut storleken? :)
 
Kära allvetande buke-orakel!
Tänkte att nån härinne har svar!
Jag letar efter ett foder med ganska stora pellets. Gärna över 1 cm. Tänkte på kraft grund/grov för mindes att de hade ganska stora pellets innan, men antingen har de krympt eller så har jag växt ;) Nu är de 8mm och det är lite för litet.
Använder det som godis vid klickerträning.
Innehållet spelar faktiskt mindre roll så länge det är i spektrat ”foder för normalpresterande hästar”.

Jag tycker Krafft protein plus eller vad de heter är stora. Kan kolla exakt hur stora om du vill.
 
De var 8 mm enligt hemsidan. De känns större dock

Har provat dessa och de är liiiite för små tyvärr. Då får jag ge några stycken och då blir hästen lite ivrig. Bättre att ha en större bit som han tar fint. Tack ändå för tipset! Hittar jag inga större får det bli dessa - de smular iaf mindre.
 
På den här bilden ser det onekligen ut så! Men vet ej hur gammal bilden är...
Hast_Stoppsida_Foder_113.jpg


Tillägg; från 2013. Ändå värt att undersökas. Granngården original pellets är små.
Varför har inte alla som Krafft där de skriver ut storleken? :)
Original Fiber är stora; som "annat" hästgodis.
 
Pavo har också något pelleterat foder med stora pellets. Minns tyvärr inte exakt vilket av deras foder det var, en i stallet som hade det till sin unghäst och jag reagerade på att det var stora pellets.
 
På den här bilden ser det onekligen ut så! Men vet ej hur gammal bilden är...
Hast_Stoppsida_Foder_113.jpg


Tillägg; från 2013. Ändå värt att undersökas. Granngården original pellets är små.
Varför har inte alla som Krafft där de skriver ut storleken? :)
Jag tycker original fiber har större pellets än krafft
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp