Bukefalos 28 år!

Pelletsförvaring?

fjolltroll

Trådstartare
Vi ska byta från olja till pellets.
Nu fick jag höra att man inte får förvara för mycket pellets på ett ställe.

Någon som vet vad som gäller vid pelletsförvaring?
 
Sv: Pelletsförvaring?

Varför skulle man inte få det? Där vi köper pellets har dom ju massor!

Vi har hittills bara köpt säckvis men ska köpa hem några pallar inför vintern. man ska vara försökitig med pelletsen så de inte går sönder för spånet funkar inte att elda med, kanske de som du hört?

Jag menar det kan ju komma lastbilar och blåsa in pellets i en stor tank.
 
Sv: Pelletsförvaring?

Det kanske finns speciella regler när man köper på bulk, så de måste spruta in från en lastbil in i huset?

Kolla med de företag som säljer/tillverkar pellets.

vi köper säck på pall, brukar ha typ 2 pallar hemma i taget som vi delar med svärfar's.

Går nån säck/vecka till vårat rätt stora hus.

Har inte exakt koll eftersom vi kopplat bort pelletsgrejen å bara eldar ved nu, för att få bort lite ved vi har.

Ska elda pellets så snart vi har eldat upp lite av veden.

Vi har byggt en stor "låda" som går nästan upp till taket (men man måste ju ha så pass stort utrymme emellan att man lätt kan fylla på den) som vi sprättar upp säckarna å häller ned pelletsen i.
Från lådan går alltså pelletsledningen direkt in i pannan.
 
Sv: Pelletsförvaring?

Vi har lastat in 6 pallar i rummet bredvid pannan och vi har då inte hört något om att man inte får har de så. Av vilken anledning skulle de vara så, för att de inte ska förstöras eller?
 
Sv: Pelletsförvaring?

Tack ska ni ha.

Jag hade aldrig hört det förut så jag tänkte kolla om det var någon annan som hört det.

Jag tyckte att det lät konstigt just med tanke på att om man köper på bulk så blir det ju en jäkla massa pellets på samma ställe.
 
Sv: Pelletsförvaring?

Ja det blir det, och det kan även bli en himlans massa pellets-spån och det går inte att elda med = bortkastade pengar. Man ska behandla pelletset försiktigt om man inte vill kasta bort pengar, de kostar ju ändå 2,50kr/kg!
 
Sv: Pelletsförvaring?

Ja det blir det, och det kan även bli en himlans massa pellets-spån och det går inte att elda med = bortkastade pengar. Man ska behandla pelletset försiktigt om man inte vill kasta bort pengar, de kostar ju ändå 2,50kr/kg!


Vad köper du för dyrpellets?!:eek:

Vi köper visserligen genom firman,
och har förhandlat till oss riktigt bra pris, men 2,50 är ju dyrt.
Speciellt som det blir ganska mycket böss och man inte kan utnyttja 100% av pelletsen.
 
Sv: Pelletsförvaring?

Det billigaste jag hittat här, 39,90kr för en säck hos Bygg Max, granngården tar 49 kr (3 kr/kg). Även kollat med alla som säljer pallvis och räknar man på kr/kg så ligger de mellan 2,52-2,75kr/kg.
Vi kan inte köpa bulkvis (eller kan, vi har inte byggt någon pelletsförvaring för att köpa bulkvis)
 
Sv: Pelletsförvaring?

Men pellets i bulk (lastbil) är väl bra ,mycket Billigare? och håller man sig till bra kvalite på dessa så smular de inte sönder.
Att montera en tank som man automatiskt matar pannan från är helt suveränt.
det finns speciella sidor om bara pellets användning m.m. leta redapå en sådan och kolla med dessa.
 

Liknande trådar

Mat Detta fladdrade förbi i mitt fb-flöde idag och jag blev nyfiken. Någon här som vet mer om detta? Så många frågor... Jag uppfattar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 381
Senast: Rosett
·
Hemmet Vi har ju blivit med tvättstuga :) I den finns förutom tvättmaskin, tumlare och upphängs-möjligheter ganska mycket förvaring :) Men vi...
Svar
14
· Visningar
909
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: MML
·
Fritid Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke? I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de...
Svar
17
· Visningar
855
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp