Penisfraktur

psychogrrl

Trådstartare
Idag när jag kom ut till pålle var han alldeles svullen i snoppen. Ingenting i skapet och inget på magen. Jag blev orolig och ringde direkt veterinären, som inte svarade utan jag fick lämna svar på mobilen.

Efter en del om och men fick jag tag på henne lite senare och hon sa att han råkat ut för penisfraktur, alltså att han "brutit" snoppen och den då blivit blodfylld. Eftersom han kan ta in och ut snoppen så skulle vi vänta tills tors (eg. 2-3 dgr, men eftersom det är påsk blev det tors) och om det då inte blivit bättre ge finadyne el.dyl. Om man gav det nu kunde det förvärra blödningen.

Nåt jag glömde fråga var hur mycket han ska röra på sig? Han rör sig ju en del i hagen (lösdrift), men förutom det, ska jag ut och gå med honom?

Frågan är ju också hur fan han lyckats?! :confused: Han skaftar aldrig ut erigerad penis, speciellt inte vid lek. När han har ute den helt då är han (och snoppen) helt avslappnad. Kan det bli även när snoppen är indragen? Jag tycker ju risken borde vara större för hans hagkompisar, som är unghingstar som skaftar ut erigerat lite då och då, även vid bus...

ja, någon som har något att berätta om tillståndet?
 
Sv: Penisfraktur

Trumpet? :D jo, kanske man kunde likna den vid det ;) Det var ju så att säga överhuden som var svullen. Efter han kissat (och avgett en lättnadens suck och kissade riktigt ordentligt) så fick han ut även yttre delen av penis och den var inte alls svullen. När han bara stod och drog ut och in de andra gångerna kom den aldrig så långt ut att det osvullna kom fram, men han kunde ju ändå få ut den 1,5 dm eller nåt.
 
Sv: Penisfraktur

ag tror faktiskt inte det är nån fara( men man ska aldrig säga aldrig såhär på nätet) hoppas Peter Lundin kommer in snart så han kan förklara...men just "trumpeter" har jag sett så många och det är ett normalt tillstånd...en fraktur ger feber och smärta...och hur skall man kunna få en fraktur på ett ställe där det inte finns skelett??? Konstig veterinär du fick tag på...
 
Sv: Penisfraktur

Fast det heter ju så hos människor också. Män som under de mer livade stunderna ( :angel: ) hamnar lite fel och "bryter" den så det blir brott i blodkärl. Är ju det som menas.

Han har varit väldigt loj senaste veckan pga fällning och tandbyte, men han var inte mer loj än de andra dagarna (nästan piggare) och var inte så jättevarm på svullnaden.
 
Sv: Penisfraktur

jo, jag kom på det...att hundar kan ju "bryta" också....men har han dragit in den och inte har varken smärta eller feber så tror inte jag iallafall att det är nån fara
 
Sv: Penisfraktur

Penisfraktur kallas det när den kraftiga hinnan runt svällkropparna skadas så att penis blir böjd, samtidigt får man en rejäl blödning o svullnad. En svullnad utan vinkling skulle inte jag kalla penisfraktur.
Jag har själv bara sett det en gång.
PL
 
Sv: Penisfraktur

Vad kallas det då när dom står o "flöjtar" och den blir å se ut som en trumpet då??
 
Sv: Penisfraktur

Jaha, du menar sån trumpet. Ja, men det gör ju hingstarna mest hela tiden. Så är det inte.

Får komma ihåg kamera imorron.
 
Sv: Penisfraktur

Vad tycker du det här låter som då?

Det är som ett ödem på penis, på förhuden som sagt. När han har dragit in den så bullar det ut massa svullen hud och när han har den ute så är det som en "ballong" (som inte är helt uppblåst).

Och som sagt, den yttre delen (från där den släta förhuden övergår i skrovlig penis, alltså bara den skrovliga delen) är itne svullen, utan bara den övre, släta huden.
 
Sv: Penisfraktur

Jag har också undrat varför det ser ut så, som en trumpet. Min hingst står ofta så, ingen som vet vad det beror på?
 
Sv: Penisfraktur

Fast när de "trumpetar" tycker jag snoppen brukar vara ganska lös, inte fylld med blod. Ska se om jag hittar någon bild när man knäppt i ett fult ögonblick..

Vad tror du om min hästs åkomma då? Ska jag gå på veterionärens ordination (som alltså inte vet mer än ni, nästan mindre).
 
Sv: Penisfraktur

jo, jag kom på det...att hundar kan ju "bryta" också....

Ja hundar kan få penisfraktur bokstavligt talat eftersom de faktiskt har ett riktigt ben där.
 
Sv: Penisfraktur

de var nog det knasigaste jag hört :eek: penisfraktur.. haha stackars häst

tur att det itne var en avselshingst då, för då skulle det itne blivit några barn gjorda.. :p
 
Sv: Penisfraktur

Menar ni när hingstens penis fäller ut sig framtill som en sån där söt draködla i australien som fäller upp skölden runt huvudet ????
Så gör hingstarna när de är inne i stoet vid utlösning. Allt för att all "smörja" ska komma på rätt plats :p Har ibland sett det på avelshingsten om han är riktigt upphetsad. Vid detta tillfälle så får han INTE bestiga stoet :cool: Bara en parentes.

Kan inte se hur en penisfraktur skulle bli bättre av att man motionerar hästen. Visserligen är de 5 benta en just det benet går de inte på :angel:
 
Sv: Penisfraktur

Nu har jag kort på det, svullnaden hade inte gått ner idag:

PICT0379.JPG


PICT0381.JPG


Han störs ju inte alls av det utan har legat ner och sovit inatt (halm på sig), och rullat massor (var alldeles lerig över hela kroppen).
 
Sv: Penisfraktur

det var allt en liten trumpet det :rofl:

Men den andra ??? är det inte bara som "förhuden" ??? ...eller klarar han inte att dra in den helt o hållet??
 

Liknande trådar

Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
3 954
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 529
Senast: Train
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp