Vad man får ut är ju bara en prognos? Är man en bit från pensionen kan ju inkomsten höjas eller sänkas och påverka pensionen ganska rejält?
 
Min plan är att försöka spara privat så mycket som möjligt. Har pluggat länge så mitt pensionssparande hitintills har nog inte varit så bra. Nu har jag dock mitt sista år på universitetet så förhoppningsvis blir det lite bättre ordning på ekonomin nästa höst.
 
Just nu ger minpension mig en prognos på 18000 innan skatt om jag går vid 65. Vilket faktiskt är mer än jag trodde med tanke på hur många år jag spenderat i skolbänken.

Det baserar sig dock på min grundlön, och egentligen är det mindre eftersom jag inte jobbar heltid, men samtidigt har jag mer ut eftersom jag jobbar mkt kvällar och nätter.

I slutänden räknar jag med att börja trappa ner efter 67, men troligen arbeta delvis fram tills 70.

Inget privat sparande, men vi kommer att vara skuldfria på gården och kan på så sätt ha minimalt med utgifter sista åren om det blir knapert.

Ca 25 år kvar innan det blir aktuellt. För 10 år sedan kände jag mig säker på att världen/ekonomin skulle ”gå åt skogen” innan min pension var aktuell och att jag aldrig kunde räkna med att få några pengar den vägen. Nu känns det som att även om det stormar kommer vi på något sätt att hålla vårt samhälle flytande.
 
Jag har inte brytt mig mer om pensionen än att jag valde bort en privatanställning utan kollektivavtal (ej tjänstepension) mot kommunalt med kollektivavtal och tjänstepension.
Även när jag jobbar deltid pga deltidsföräldraledighet så betalar de in tjänstepension motsvarande heltidsarbete.

Sparar inget privat, däremot ser vi huset något som en pensionssparande och amorterar rätt friskt på det.
 
Sparar privat sedan nåt år efter gymnasiet. Har även jobbat sen dess i princip och alltid vitt
(Tyvärr finns/funnits en hel del svart i min bransch)
vilket jag är glad för idag vad gäller tjänstepension.

Privat sparar jag inte jättemycket nu men en summa per månad som är ganska vanlig för min ålder.
Ska öka den summan ju äldre jag blir, så som man rekommenderar.

Har ändrat så förmånstagare blir som jag vill ha det ifall jag inte når pensionsåldern själv.

När jag var föräldraledig och sjukskriven var jag noga med att anmäla det så att det betaldes in 'ändå'. Är inte så haj på det men jag antar att det är kollektivavtalen som styr? (AFA-försäkringen)
 
Ja inte är det någon rolig läsning på minpension.se inte..:crazy: om man inte klarar att jobba längre än till avtalad ålder, jäklar vad det gick upp då! I mitt yrke ska man ju klara en årlig hälsoundersökning också, bara hoppas man håller sig frisk och kry länge..

En fråga, försökte lägga in mitt privata sparande där men fick problem.. man ska fylla i pensionskapital, är det vad man sparat ihop hittills? Rutan blev röd vad jag än fyllde i, utan förklaring varför det var fel?
 
Jag räknar på att vid 75, så har man kanske möjlighet att gå i pension. Visserligen bygger ju prognosen på nuvarande lön, men även om lönen ökar, så kommer ju inflationen att äta upp den ökningen.
 
Jag räknar på att vid 75, så har man kanske möjlighet att gå i pension. Visserligen bygger ju prognosen på nuvarande lön, men även om lönen ökar, så kommer ju inflationen att äta upp den ökningen.
Jag testade att höja lönen, blev ingen jätteskillnad direkt...betydligt mer om man jobbar längre!
 
Jag vill gå i pension så tidigt som möjligt men det är ju otaktiskt om man vill ha lite högre pension. Helst som 63 åring om det går.
 
Är inte det olika om man är född innan eller efter 1988? (jag är född innan)
Nej det är inte min uppfattning. Det som skiljer är om pensionsåldern är fastställd eller ej. För dig borde den vara fastställd.

Jodå det är skillnad.
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/tjanstepension/statligt-anstalld

Sen är det skillnad inom staten med. Min nuvarande arbetsgivare sätter av ytterligare extra (som man kan välja få ut i lön om man hellre skulle vilja)
 
Jag kommer som det ser ut i dagsläget inte få någon vidare pension. Men å andra sidan har jag en snart obelånad fastighet. Jag räknar med att klara mig dock men har inga dyrare vanor.

Jag sparade privat förr men har slutat. Har en arbetsgivare som sätter av extra till tjänstepensionen vilket kommer förbättra läget på sikt men knappast göra några mirakel.
 
Jag har pensionssparat en del men är ändå sjukt orolig redan över ekonomin tyvärr. Har ju ingen aning om vilken köpkraft pengarna kommer att ha om 3,5 år.
 
Jag räknar med att gå vid 55 år, då får jag ett tapp på 900 kr/månad mot nuvarande lön. Sedan får jag leva på mina egna tillgångar mellan 60-65 år.
 
Jag har dålig koll på fondspar och såna bitar. Borde kolla upp det bättre. jag lägger undan 1000 kr i månaden på ett ISK-konto utöver de pensionsinbetalningarna som jag får via mitt jobb. Planen är att ha betalat bort det mesta av lån och sånt före pensionen så att levnadskostnaderna kan hållas nere. det blir absolut mycket mindre inkomst när jag går i pension, men jag kan nog behålla hästintresset. Planen är att odla en stor mängd grönsaker och sånt som kan hjälpa till med att hålla nere kostnaderna.
 
Jag har kommit så långt att jag loggat in och tittat på hur prognosen ser ut för min del. Jag har jobbat sen strax innan jag fyllde 16år (dvs i drygt 13år nu), men tjänstepension börjar ju inte tjänas in förrän en fyller 25år vilket känns lite bittert nu. Jag var inte medveten om det under de där första åren. Men lite till premiepensionen kom in iaf. Jag har alltid jobbat vitt, och med kollektivavtal (med ett undantag, som följde kollektivavtalet ändå och tecknade samma försäkringar etc).

Till tjänstepensionen har jag valt men premiepensionen får ligga där den ligger. Jag har inget privat pensionssparande i dagsläget eftersom jag fokuserar på att bygga upp min ekonomi efter tunga år, men när bufferten känns tillräckligt stor och stabil ska jag ta tag i det. Jag överväger att låta det bli i form av ett ISK men det återstår att se. Oklart hur mycket jag kommer att kunna spara till just det, men förhoppningsvis någonting iaf. I dagsläget ser min pension ut att bli ungefär 2/3 av min nuvarande lön om ingenting förändras (vilket det iofs borde, men frågan är om det blir bättre eller sämre..), vilket känns långt ifrån okej. Å andra sidan lär pensionsåldern vara högre än idag, när det är dags för min generation..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
725
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 250
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp