När jag var föräldraledig och sjukskriven var jag noga med att anmäla det så att det betaldes in 'ändå'. Är inte så haj på det men jag antar att det är kollektivavtalen som styr? (AFA-försäkringen)

Jag hänger inte riktigt med tror jag, var anmälde du att du var föräldraledig och sjukskriven? :)
 
Jag har dålig koll på fondspar och såna bitar. Borde kolla upp det bättre. jag lägger undan 1000 kr i månaden på ett ISK-konto utöver de pensionsinbetalningarna som jag får via mitt jobb. Planen är att ha betalat bort det mesta av lån och sånt före pensionen så att levnadskostnaderna kan hållas nere. det blir absolut mycket mindre inkomst när jag går i pension, men jag kan nog behålla hästintresset. Planen är att odla en stor mängd grönsaker och sånt som kan hjälpa till med att hålla nere kostnaderna.
Jag hoppas du gör något mer med de 1000:- än bara sätter in dem på en ISK! Till exempel köper fonder för dem. Att ha kontanter på en ISK är riktigt dåligt. Förutom att det inte ger någon ränta så får en också skatta enligt en schablon. Just schablonbeskattningen gör att det är ett bra konto att köpa (och sälja om en vill) fonder och aktier. Men inte för att lägga vanliga pengar på hög.
 
Jag hoppas du gör något mer med de 1000:- än bara sätter in dem på en ISK! Till exempel köper fonder för dem. Att ha kontanter på en ISK är riktigt dåligt. Förutom att det inte ger någon ränta så får en också skatta enligt en schablon. Just schablonbeskattningen gör att det är ett bra konto att köpa (och sälja om en vill) fonder och aktier. Men inte för att lägga vanliga pengar på hög.
Jo, de används för att köpa fonder. Jag fick välja risk och så när jag började spara och kan ändra om jag vill. Själva transaktionerna fixar banken så jag går inte in och kikar varje månad. Jag tar en titt en gång i kvartalet ungefär för att se hur det går.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
706
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 350
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 222
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp