Bukefalos 28 år!

Pensionärer och ekonomi

MissFideli

Trådstartare
Man läser mycket om pensionärer som har det riktigt knapert, vilket såklart är sorgligt. Vissa som inte ens kan betala för boende och nån på radio berättade att vissa hade 1500 kvar efter boendekostnaderna var betalda.

Alltför många verkar ju leva under existensminimum (min mamma får ut 4000/månad, som tur var har hon en man som tjänar bra nog), har dessa inte rätt till socialbidrag?
 
Man läser mycket om pensionärer som har det riktigt knapert, vilket såklart är sorgligt. Vissa som inte ens kan betala för boende och nån på radio berättade att vissa hade 1500 kvar efter boendekostnaderna var betalda.

Alltför många verkar ju leva under existensminimum (min mamma får ut 4000/månad, som tur var har hon en man som tjänar bra nog), har dessa inte rätt till socialbidrag?

Man får ansöka om äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg från Pensionsmyndigheten om man är pensionär vilket tyvärr inte verkar vara alla pensionärer som känner till. Så många lever på mindre pengar än vad de behöver för att de inte känner till detta. Bostadstillägg kan man få även om man har eget hus eller bostadsrätt. Sen tror jag att de precis som vid socialbidrag räknar ihop hushållets inkomst och man får inte medräknad hur hög bostadskostnad som helst precis som vid socialbidrag. Men tipsa din mamma att kontakta Pensionsmyndigheten som kan skicka ut blanketten för ansökan till henne.
 
Man får ansöka om äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg från Pensionsmyndigheten om man är pensionär vilket tyvärr inte verkar vara alla pensionärer som känner till. Så många lever på mindre pengar än vad de behöver för att de inte känner till detta. Bostadstillägg kan man få även om man har eget hus eller bostadsrätt. Sen tror jag att de precis som vid socialbidrag räknar ihop hushållets inkomst och man får inte medräknad hur hög bostadskostnad som helst precis som vid socialbidrag. Men tipsa din mamma att kontakta Pensionsmyndigheten som kan skicka ut blanketten för ansökan till henne.

Mamma klarar sig som sagt, hennes man jobbar fortfarande och tjänar bra. Det var mer ett exempel i frågan om hur dessa människor kan ha det som dom har det.
 
Hur kommer det sig då att det verkar vara många som inte har det? Okunskap? Ovilja att ta emot bidrag? Konstiga regler?
Folk gillar att klaga utan att kolla upp ;) Pensionsmyndigheten går ofta ut och pratar om detta och alla tillägg man kan få men ändå går folk hellre till Aftonbladet tydligen. Men är man kanske inte helt frisk är man ju beroende av att någon hjälper en, och det kanske inte släkten vill eller orkar.
 
Folk gillar att klaga utan att kolla upp ;) Pensionsmyndigheten går ofta ut och pratar om detta och alla tillägg man kan få men ändå går folk hellre till Aftonbladet tydligen. Men är man kanske inte helt frisk är man ju beroende av att någon hjälper en, och det kanske inte släkten vill eller orkar.

Så egentligen är det många av dessa som har det jobbigt "i onödan" så att säga?
 
Man läser mycket om pensionärer som har det riktigt knapert, vilket såklart är sorgligt. Vissa som inte ens kan betala för boende och nån på radio berättade att vissa hade 1500 kvar efter boendekostnaderna var betalda.

Alltför många verkar ju leva under existensminimum (min mamma får ut 4000/månad, som tur var har hon en man som tjänar bra nog), har dessa inte rätt till socialbidrag?
Hur kan man få ut enbart 4'? År det verkligen sant?

Garantipensionen ligger betydligt högre.
 
Min farmor hade folkpension, det var liiiite. Sen ville hon inte flytta utan bo kvar i lägenheten, det blev inte många kronor över. Min pappa sköt till pengar varje månad för att hon skulle ha det bra. Hon var hemmafru hela livet (med undantag för ett år), född 1921. Det blev knapert när farfar gick bort.
 
Det finns tre stora grupper med låg pension.
1 Personer som dels haft låglönejobb och eller samtidigt varit frånvarande eller jobbat deltid (ofta kvinnor som skött marktjänst)
2 Personer som inte haft förmåga (pga av sjukdom eller livstlsval) tt jobba heltid.
3 Invandrare som kommer i arbete sent i livet och därför inte hinner jobba ihop en pension att tala om.

Det finns egentligen bara 2 lösningar.
1 att jobba ihop fler pensionspoäng
2 att vi höjer avgifterna
och kombinerar det hela med en solidarisk fördelning..Men det sistnämnda betyder i praktiken en kraftig skattehöjning och det, anser jag är uteslutet.
 
Men menar ni att om man då har 5600 kronor/månad efter att hyran är betald, så har man en helt lugn ekonomi? Även om detta kanske pågår i 15-20-30 år?
Tips läs försäkringskasse tråden om vad många tycker är rimligt för personer som inte är arbetsföra.
 
Tips läs försäkringskasse tråden om vad många tycker är rimligt för personer som inte är arbetsföra.
Personer som inte är arbetsföra hamnar väl ungefär på samma som vid garantipensionen om de inte har a-kassa eller ytterligare försäkringar, vilket måste anses som rimligt.
 
Folk gillar att klaga utan att kolla upp ;) Pensionsmyndigheten går ofta ut och pratar om detta och alla tillägg man kan få men ändå går folk hellre till Aftonbladet tydligen. Men är man kanske inte helt frisk är man ju beroende av att någon hjälper en, och det kanske inte släkten vill eller orkar.
Och om man går till Aftonbladet kan man i t ex faktarutan till den här artikeln läsa om vad som gäller för äldreförsöjningsstöd.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/JmR4j/100-000-pensionarer-kan-ha-ratt-till-glomda-bidraget
 
Personligen känner jag flera pensionärer som ständigt klagar över dålig ekonomi. Att de bara har det och det i pension.
Men att de har flera hundra tusen på banken, som de vägrar plocka av talar de inte lika högt om.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 726
Senast: Kraxa
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 209
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 668
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp