Bukefalos 28 år!

Pensionärer och ekonomi

Personligen känner jag flera pensionärer som ständigt klagar över dålig ekonomi. Att de bara har det och det i pension.
Men att de har flera hundra tusen på banken, som de vägrar plocka av talar de inte lika högt om.
Visst vissa människor gillar att klaga på att de har lite pengar andra har faktiskt lite pengar, det är ju en generell grej som inte handlar om pensionärer.
 
Garantipensionen verkar bara ge några tusenlappar? Hon är gift och gick i pension vid 21 samt har haft låg inkomst innan pension.

Antar att du menar 61?

Garantipensionen är låg men 4000 är ingen rimlig summa. Jag antog att hon bott i Sverige.

"Garantipensionen är ett grundskydd för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Full garantipension är 7 046 kronor per månad för den som är gift och 7 899 kronor per månad för den som är ogift. Har du bott i Sverige kortare tid än 40 år minskar garantipensionen med 1/40 för varje år som saknas "
 
Hon bor och har alltid bott i Sverige. Men det står mer än det du citerat om garantipension, så jag vet inte. Sen försvinner ju skatten också.
 
Hon bor och har alltid bott i Sverige. Men det står mer än det du citerat om garantipension, så jag vet inte. Sen försvinner ju skatten också.

Fast om din mor fortfarande är under pensionsålder och valt att ta ut pengar vid 61 så blir belopppet lägre eftersom vi ju har 65 som pensionsålder. (Då är hon ju egentligen inte pensionär :) )

Skatten på så låga belopp är någon enstaka hundralapp.

Så jag är fortfarande väldigt tveksam till att hon skulle få bara 4' varje månad.
 
Fast om din mor fortfarande är under pensionsålder och valt att ta ut pengar vid 61 så blir belopppet lägre eftersom vi ju har 65 som pensionsålder. (Då är hon ju egentligen inte pensionär :) )

Skatten på så låga belopp är någon enstaka hundralapp.

Så jag är fortfarande väldigt tveksam till att hon skulle få bara 4' varje månad.

Hon är 67. Det är vad hon säger. Och jag väljer att tro på henne.
Däremot förstår jag inte hur du kan få skatten på pension till några hundralappar? Överallt läser jag att de betala skatt enligt skattetabell?
 
Senast ändrad:
Hon är 67. Det är vad hon säger. Och jag väljer att tro på henne.
Däremot förstår jag inte hur du kan få skatten på pension till några hundralappar? Överallt läser jag att de betala skatt enligt skattetabell?
Ja, jag har ju inte den bittersta aning om din mors pension. Jag bara kollar på beräkningar och garantipension. Ämnet intresserar eftersom det inte är så himla många år innan jag själv är där. :nailbiting:

Skatten - Jag bara räknade baklänges i en skattetabell. Pengar i handen - summa minus skatt. Och för att få 4' i handen är skatten inte mer än några få hundralappar. Vi har ju ett progressivt skattesystem.
Men självklart kan jag ha fattat galet. :)
 
Antar att du menar 61?

Garantipensionen är låg men 4000 är ingen rimlig summa. Jag antog att hon bott i Sverige.

"Garantipensionen är ett grundskydd för dig som haft liten eller ingen arbetsinkomst under livet. Full garantipension är 7 046 kronor per månad för den som är gift och 7 899 kronor per månad för den som är ogift. Har du bott i Sverige kortare tid än 40 år minskar garantipensionen med 1/40 för varje år som saknas "

Observera: Dessa siffror är före skatt.
Så på 7046 resp 7899 ska skatt dras.
 
Min mormor klagade alltid på att hon fick så lite pension, men hon hade råd att åka utomlands varje år och hade minst 100.000 på kontot plus ett hus som var färdigbetalt så länge.
Hade svårt att tycka synd om henne faktiskt ;)
Men det där är väl inte TYPISKT för pensionärer? En del personer håller på så där jämt, tycker jag. Oavsett ålder och levnadsvanor. Och rimligen innebar pensionen en rätt rejäl inkomstminskning.
 
Personligen känner jag flera pensionärer som ständigt klagar över dålig ekonomi. Att de bara har det och det i pension.
Men att de har flera hundra tusen på banken, som de vägrar plocka av talar de inte lika högt om.
Fast det där förstår jag utan problem. De pengarna man har på banken som äldre är ens viktigaste buffert och många har små (eller inga alls) möjligheter att spara ihop dem på nytt om de tar slut. Alltså håller man hårt i de pengarna man har varje månad och de sparade pengarna rör man inte, eftersom de ju är en buffert.
 
Det är ganska få pensionärer som har flera hundratusen på banken.
Det är ganska många pensionärer med förvånande låg pension som lyckats skapa sig mindre förmögenheter genom fastighetsprisökningen. De byggde på sextiotalet slutbetalade lånen på sjuttiotalet och gick i pension vid sekelskiftet, sedan dess har huspriset flerdubblats. För dem vore ett återinförande av fastighetsskatten en katastrof
 
Fast det där förstår jag utan problem. De pengarna man har på banken som äldre är ens viktigaste buffert och många har små (eller inga alls) möjligheter att spara ihop dem på nytt om de tar slut. Alltså håller man hårt i de pengarna man har varje månad och de sparade pengarna rör man inte, eftersom de ju är en buffert.
Och när ska en buffert användas tycker du? Är man 75 år, känns det inte alls fel för mig att ta av dom för att tex laga bilen, åka utomlands och skaffa glasögon.
 
Och när ska en buffert användas tycker du? Är man 75 år, känns det inte alls fel för mig att ta av dom för att tex laga bilen, åka utomlands och skaffa glasögon.
Det tycker jag är upp till personen själv faktiskt. Jag lägger mig inte i det. Jag försöker bara nyansera varför man som pensionär kan ha sparade pengar men ändå vara stressad över en liten månadsinkomst.
 
Min mormor klagade alltid på att hon fick så lite pension, men hon hade råd att åka utomlands varje år och hade minst 100.000 på kontot plus ett hus som var färdigbetalt så länge.
Hade svårt att tycka synd om henne faktiskt ;)
Pensionen är vad du får ut oberoende om du varit förnuftig o förutseende att skaffa dig en relativ trygg situation i livet. Men för den individ som inte har ngt sparat blir vanlig folkpension rätt tunn ...
 
Och när ska en buffert användas tycker du? Är man 75 år, känns det inte alls fel för mig att ta av dom för att tex laga bilen, åka utomlands och skaffa glasögon.
Vi har börjat ta av vår buffert. boendet renoveras och anpassas till lägre rörlighet, vi åker utomlands 4 ggr per år och har slutat spara...drar istället ut från de fonder o placeringar vi har..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Kraxa
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 447
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp