Pensionsångest

Jag bor nära Norrtälje. Ska jag fortsätta bo här och vara tvungen att åka till jobbet dagligen så kan jag inte tänka mig en längre restid är 30 minuter till jobbet, vilket jag har idag. Jag tycker jag spenderar alldeles för mycket tid i bilen redan nu. I dagsläget finns det bara 3 objekt till salu på det avståndet från mitt jobb. Om jag kan jobba hemifrån, så gott som jämt, så kan jag bo var som helst om det är odlingszon 3 eller bättre, exklusive slättlandskapen då jag ogillar blåst så det är ju dumt att bo på ett blåsigt ställe då.

Nej, huset behöver inte vara stort. Från 40 kvm och uppåt funkar, men någonstans finns det väl en maxgräns också.



Jag är inte Stockholmare. Jag bara råkar bo i Stockholms län. I hjärtat är jag bonde. Jag verkligen vantrivs i lägenheter, känner mig instängd, klättrar på väggarna och retar mig på grannarna. Vad gäller odlandet så kan en kolonilott aldrig ersätta min lust att skapa med växter och jag får heller inte lugn och ro då koloniträdgårdar alltid har tätt med grannar. Jag ser trädgården som en canvasduk där jag kan måla med växter. Där kan jag plantera träd, buskar, fixa ett stort rosarium, bygga damm och stenpartier, plantera perennrabatter och också ha en del med rena nyttoväxter som ger mig mat. Egen mark ger mig också möjligheten att förverkliga andra idéer jag har.

Jag har haft väldigt många trädgårdar till låns som jag har fått lämna. Att lämna det jag skapat är alltid en sorg. Växter låter sig inte flyttas hur som helst, framförallt inte stora träd och buskar. Därför vill jag äga min trädgård för att slippa lämna den för att någon annan tycker det.

Odlandet är helt enkelt en så stor del av mitt liv att utan det vore jag bara en halv människa.

Vill du ha en stor trädgård i zon 3 till lågt pris, så skulle jag faktiskt lämna Stockholm. Flytta till Skåne istället, kanske? Visst, där har du inte din ridtränare, men man kanske får välja lite. Du har ju nu provat att prioritera närheten till tränaren, men om du ändå inte har råd att träna för att du prioriterar boendet, så kanske du lika gärna kan testa att prioritera att bo där du har möjlighet att ha den trädgård du vill? Se om du kanske trivs bättre med att leva så?
 
Men då har du ju lösningen. :) Hitta ett fritidshus i trakten som du kan utveckla både renoveringsmässigt och med egen trädgård. Då har du
  • jobbet med med möjligheten att jobba både hemifrån och på plats,
  • möjligheten till fortsatt träning för din CR-tränare,
  • det kontaktnät du nämnt att du ogärna lämnar finns kvar.
  • här finns ju precis hur mycket hästar som helst runtomkring så att hitta nån medryttarhäst borde inte vara nåt problem. Jag vet åtminstone två på rak arm som gärna vill ha ansvarsfulla medryttare.
Kan ju inte bli bättre ;)

Oj, vad jag har letat och följt hemnet i åratal för att kolla efter möjligheten att bo kvar. När jag inte funnit något alls av intresse så började jag känna att enda alternativet var att flytta från Stockholms län. Jag är ju beredd att göra det även om det inte känns helt bekvämt, men vill kolla om jag har några ytterligare valmöjligheter som alternativ. Det var därför jag började fundera på det tomma huset i grannskapet. Trots det omfattande renoveringsbehovet är risken ändå överhängande att priset är dyrare än jag kan betala, men det vet jag ju inte än.

Jag tycker du måste bli realistisk och inte ha så höga krav. Man kan inte få allt!
Du vill ha ett hus, inom ett visst område till lågt pris.
Men vet du... väldigt få människor har det så. Nästan alla måste kompromissa. Varför kan du bara åka 30 min?
Om man tar sthlm tex så åker många över en timme i varje riktning. Anledningen är att ha råd att ha det boende som man vill ha.
Vill man bo närmare så får man bo mindre eller bo i lägenhet. Så är livet- kompromisser.

Måste du åka till jobbet dagligen?

Jag kan åka mer än 30 minuter, men vill inte. Att andra gör det hjälper ju inte mig när jag själv effektivitetsstressar och prioriterar vad jag hinner och kan göra.

Jag vet att man inte kan få allt, men då vill jag först skanna av vilka olika alternativ jag har och jag har verkligen funderat på allt från att bo i en liten vagn på egen tomt, till att bygga ett helt nytt ekohus på egen hand. Så jag vänder gärna på alla stenar jag kan innan jag hittar det jag kör på.

Vill du ha en stor trädgård i zon 3 till lågt pris, så skulle jag faktiskt lämna Stockholm. Flytta till Skåne istället, kanske? Visst, där har du inte din ridtränare, men man kanske får välja lite. Du har ju nu provat att prioritera närheten till tränaren, men om du ändå inte har råd att träna för att du prioriterar boendet, så kanske du lika gärna kan testa att prioritera att bo där du har möjlighet att ha den trädgård du vill? Se om du kanske trivs bättre med att leva så?

Det är möjligt att det blir så i slutändan i alla fall. Det är framförallt södra Kalmar län, Blekinge och Dalsland jag har intresserat mig för och jag var även där i somras och letade efter hus. Nu hittade jag inget så jag bor ju kvar här och det fick mig att tappa musten en hel del. Det som är något jobbigt är att det inte är helt enkelt att åka och titta på hus 50-60 mil bort när man jobbar.
 
Oj, vad jag har letat och följt hemnet i åratal för att kolla efter möjligheten att bo kvar. När jag inte funnit något alls av intresse så började jag känna att enda alternativet var att flytta från Stockholms län. Jag är ju beredd att göra det även om det inte känns helt bekvämt, men vill kolla om jag har några ytterligare valmöjligheter som alternativ. Det var därför jag började fundera på det tomma huset i grannskapet. Trots det omfattande renoveringsbehovet är risken ändå överhängande att priset är dyrare än jag kan betala, men det vet jag ju inte än.



Jag kan åka mer än 30 minuter, men vill inte. Att andra gör det hjälper ju inte mig när jag själv effektivitetsstressar och prioriterar vad jag hinner och kan göra.

Jag vet att man inte kan få allt, men då vill jag först skanna av vilka olika alternativ jag har och jag har verkligen funderat på allt från att bo i en liten vagn på egen tomt, till att bygga ett helt nytt ekohus på egen hand. Så jag vänder gärna på alla stenar jag kan innan jag hittar det jag kör på.



Det är möjligt att det blir så i slutändan i alla fall. Det är framförallt södra Kalmar län, Blekinge och Dalsland jag har intresserat mig för och jag var även där i somras och letade efter hus. Nu hittade jag inget så jag bor ju kvar här och det fick mig att tappa musten en hel del. Det som är något jobbigt är att det inte är helt enkelt att åka och titta på hus 50-60 mil bort när man jobbar.

Eller så kan du börja med att söka jobb där, när du får det letar du rätt på något att hyra, och kan i lugn och ro leta efter ett hus att köpa på ort och ställe.
 
Jag vet att man inte kan få allt, men då vill jag först skanna av vilka olika alternativ jag har
Det kan ju vara så att den här funderingsprocessen du går igenom nu kan hjälpa dig med det; men nåt som är viktigt tror jag är att du prioriterar. Vad är allra, allra viktigast för att du ska trivas? Vad kan du inte kompromissa om? Etc. Hitta de svaren för dig själv så tror jag det blir lättare.
Det som är något jobbigt är att det inte är helt enkelt att åka och titta på hus 50-60 mil bort när man jobbar.
Du jobbar ju inte varje dag och har dessutom möjlighet att ta med dig jobbet och bara dig själv att tänka på? 50-60 mil är ju inte nåt direkt avstånd, men det beror ju förstås på vad man är van vid. Sen tror jag det är väldigt få hus du egentligen behöver åka och titta på; det mesta kan du sortera bort redan hemifrån. Begär hem prospekt/info från mäklaren om allt inte framgår av annonsen. Sen när du hittar nåt som verkar bra på alla sätt - då åker du.
 
Eller så kan du börja med att söka jobb där, när du får det letar du rätt på något att hyra, och kan i lugn och ro leta efter ett hus att köpa på ort och ställe.
Precis, det är ju det mest vettiga, först hitta ett jobb och sen flytta.
 
Eller så kan du börja med att söka jobb där, när du får det letar du rätt på något att hyra, och kan i lugn och ro leta efter ett hus att köpa på ort och ställe.

Det var min plan B från början. Jag hade en riktig fetingplan som jag tänkte ta till om jag inte kunde ta jobbet med mig, men det kunde jag, så planen las i byrålådan. I vintras kollade jag mycket på jobbannonser och det var den ena tråkiga annonsen efter den andra så jag ägnade en del tid åt att fundera på vad jag egentligen ville ha för jobb. Därefter funderade jag på hur jag skulle göra för att få det eftersom jobbet inte verkade finnas på annons. En sak som jag tänkte göra var att göra en video, så då ägnade jag lite tid till brainstorming. När inget mer kom fram började jag klippa ihop videon. Den färdiga filmen hade jag sedan tänkt sprida på youtube och facebook samtidigt som jag kontaktade intressanta företag. I det läget skulle också min blogg, min hemsida och all övrig info om mig på nätet vara så presentabelt det bara gick. Nog borde väl det ha gett mig ett bra jobb eller? O_o

Det kan ju vara så att den här funderingsprocessen du går igenom nu kan hjälpa dig med det; men nåt som är viktigt tror jag är att du prioriterar. Vad är allra, allra viktigast för att du ska trivas? Vad kan du inte kompromissa om? Etc. Hitta de svaren för dig själv så tror jag det blir lättare.

Du jobbar ju inte varje dag och har dessutom möjlighet att ta med dig jobbet och bara dig själv att tänka på? 50-60 mil är ju inte nåt direkt avstånd, men det beror ju förstås på vad man är van vid. Sen tror jag det är väldigt få hus du egentligen behöver åka och titta på; det mesta kan du sortera bort redan hemifrån. Begär hem prospekt/info från mäklaren om allt inte framgår av annonsen. Sen när du hittar nåt som verkar bra på alla sätt - då åker du.

Jo, det är ju mycket att tänka på och väga mot varandra.

För mig som inte är van att resa är 50-60 mil ganska långt. För knappt 1½ år sedan hade jag ju inte ens lämnat Stockholms län på egen hand, så det är fortfarande ganska nytt för mig att kunna och inget jag ser som helt självklart än.

Men ja, man får kolla upp olika objekt så långt det går via telefon, internet och ev. postgång, innan man funderar på att åka och titta.
 
Har du varit där? ;)

Nej, jag bara skojade. Det är glesbygd. Långt till jobb, långt till större städer. Gissar att det är därför. Men det kostar verkligen inget att bo där.
Inte så långt till Göteborg
Om man kan jobbpendla ( bor ute i någon förort) 1 timme till Stockholm, så tycker inte jag att det alternativet är så tokigt heller
 
Inte så långt till Göteborg
Om man kan jobbpendla ( bor ute i någon förort) 1 timme till Stockholm, så tycker inte jag att det alternativet är så tokigt heller
Jo, det är allt en bit att jobbpendla. Det tar en timme mellan Göteborg och Uddevalla, och Dalsland är ju en bit till. Skulle tro att man måste bilpendla, kollektivtrafiken är nog mycket sämre än i Sthlm.
 
Dalsland är bushen :D! Men otroligt vackert :love: ! Min man kommer därifrån och han har visat mig SÅ mycket vacker natur där :up:!

Hade jag inte behövt jobba hade vi flyttat dit på studs :D! Som skrivet, man kan få rejäla hus och gårdar för nästan ingenting :)!
 
Jo, det är allt en bit att jobbpendla. Det tar en timme mellan Göteborg och Uddevalla, och Dalsland är ju en bit till. Skulle tro att man måste bilpendla, kollektivtrafiken är nog mycket sämre än i Sthlm.
Ja man får en ökad kostnad om man måste köpa bil,men det är ju så mycket skönare att kunna sätta sig i bilen och köra till stan istället för att behöva ta bussen/tåget.
För mig är Stockholm och pendling en helt annan värld, jag fattar inte hur ni orkar med att pendla varje dag.
 
Ja man får en ökad kostnad om man måste köpa bil,men det är ju så mycket skönare att kunna sätta sig i bilen och köra till stan istället för att behöva ta bussen/tåget.
För mig är Stockholm och pendling en helt annan värld, jag fattar inte hur ni orkar med att pendla varje dag.

Nej gud, där bor inte jag. Och jag skulle inte orka pendla. Min arbetsgivare utlokaliserade min avdelning till en timmes pendlingsavstånd, jag tackar min lyckliga stjärna att jag slapp. Jag vill inte förlänga min arbetsdag med två timmar till, det räcker så bra med 8.
 
Jättefint !
Helt otroligt billigt också, härlig trädgård:up:

Ja, det var fint. Jag var där och kollade lite på utsidan men har inte sett det invändigt mer än på bilderna.

Det är kommunalt vatten och avlopp. Bra internetmöjligheter också. Det är ganska nära till Mellerud även om det är en liten håla. Jag tror t.o.m. att det går buss dit. Trollhättan/Vänersborg är inte så långt bort heller.

Tomten var lite gränsfall för min del i storlek, men kan funka. Jag fick också lite känslan av villaområde (vilket jag inte riktigt gillar), då det låg så pass mycket annan bebyggelse så nära. Invändigt var det lite att fixa för att få det mer i min smak vilket känns lite tråkigt med tanke på att det var helt nyrenoverat invändigt. Ett svart klinkergolv i groventrén går att stå ut med och på toan räddar man det med trätrall, även om det blir svårare att städa. Det trista vita kaklet finns det mängder av sätt att piffa upp på. Golvet i hallen är det bara att byta direkt. De övriga golven går att stå ut med även om de är fel. Väggarna kan piffas med lite tapeter. Sannolikt är de material som använts vid renoveringen inte heller vad jag själv skulle valt med tanke på miljö och hälsa. Lite nojig blev jag också av att tomten gränsar till en åker med tanke på eventuell giftspridning.

Jag gillade huset som sådant men velar lite. Hur det ser ut med hästar i trakten har jag inte ens tagit reda på.
 
Ja man får en ökad kostnad om man måste köpa bil,men det är ju så mycket skönare att kunna sätta sig i bilen och köra till stan istället för att behöva ta bussen/tåget.
För mig är Stockholm och pendling en helt annan värld, jag fattar inte hur ni orkar med att pendla varje dag.

Det är ju mycket trevligare och billigare att åka tåg och buss än att behöva åka bil - en av anledningarna till att jag vill bo i Stockholm är just för att inte behöva vara beroende av bil för att kunna åka till jobbet. Stockholm är inte så stort, har man en timme med bilen till jobbet i Stockholm så bor man antingen inte i Stockholm utan utanför, eller så fastnar man i köerna, och då kan man korta restiden väsentligt genom att justera arbetstiderna om det går.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 732
Senast: Ramona
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 343
Senast: sthu
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
950
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp