Pensionsångest

Jo, huset har i allra högsta grad med pensionen att göra. Ett hus som är färdigamorterat vid pensionen ger mig en låg månadskostnad och då kan jag klara mig på en låg pension utan att behöva tigga om bidrag.
Varför är det så viktigt att bli skuldfri före pensionen? Nån sorts självändamål eller? Bostadsbidrag (som dessutom är skattefritt och i stort sett kan finansiera hela boendekostnaden iom. att den är schablonstyrd) är inte att behöva tigga om bidrag, det är en rättighet.
 
Varför är det så viktigt att bli skuldfri före pensionen? Nån sorts självändamål eller? Bostadsbidrag (som dessutom är skattefritt och i stort sett kan finansiera hela boendekostnaden iom. att den är schablonstyrd) är inte att behöva tigga om bidrag, det är en rättighet.

Det beror väl på att man vill minska sina fasta kostnader såsom bostadskostnad eftersom vad jag förstår en normal pension innebär en halverad inkomst jämfört med lönen. Tror inte bostadsbidraget väger upp det och dessutom ska man ju uppfylla kriterierna för det.
 
Varför är det så viktigt att bli skuldfri före pensionen? Nån sorts självändamål eller? Bostadsbidrag (som dessutom är skattefritt och i stort sett kan finansiera hela boendekostnaden iom. att den är schablonstyrd) är inte att behöva tigga om bidrag, det är en rättighet.

När jag hade sjukersättning så hade jag också bostadstillägg. Man måste krångla med att ansöka varje år, även när inget har förändrats. Det finns heller ingen garanti att bostadstillägget finns kvar om 20 år. Om man är berättigad till bidraget så innebär det samtidigt att man har så extremt låg inkomst att det inte är kul. Jag har för mig att bidraget sjunker om man lyckas ordna med extra inkomster, så man har ju liten möjlighet att förbättra läget, utan det blir plus-minus noll.
 
Varför är det så viktigt att bli skuldfri före pensionen? Nån sorts självändamål eller? Bostadsbidrag (som dessutom är skattefritt och i stort sett kan finansiera hela boendekostnaden iom. att den är schablonstyrd) är inte att behöva tigga om bidrag, det är en rättighet.
Fast om man ska gå i pension om lång tid, i mitt fall minst 20 år känns det osäkert att räkna med tex bostadsbidrag. Vem vet hur bidragen ser ut då?
 
@MacGyver
Jag visste förresten inte att man kunder få bostadsbidrag som pensionär? Jag trodde att efter typ 28 års ålder var det bara barnfamiljer?
om man då inte har sjukersättning eller liknande?
 
Jo, visst kan man odla en del i zon 4 också, men det känns som en nedgradering. Jag suktar ju egentligen efter att kunna odla flera olika växter än vad som är möjligt här, i stället för färre.

Sen är jag ju absolut inte förtjust i vinter och en halvmeter snö, som vi haft här under några vintrar på sistone. Det brukar ofelbart få mig på dåligt humör trots att jag vet att det inte går att göra något åt. Jag vill ha längre odlingssäsong, inte kortare. När det fortfarande är full vinter här och lillsyrran i Lund berättar att bönderna redan är ute på åkrarna och kör, kan jag inte bli annat än en aning avundsjuk.

Vill du kunna odla det mesta och inte ha nån snö på vintern, då är det ju Skåne som gäller. Kanske skulle det hjälpa om du benade ut för dig själv vad du tycker är viktigast? För just nu låter det som att du skulle vilja ha ett hus i ok skick i zon 1 i Roslagen nära Stockholm i avskilt läge med stor trädgård för inga pengar, och det går inte ihop för mig riktigt. Om du ska hålla dig nära nuvarande medryttarhästar så kan du ju inte flytta mer än några km, och då kommer du ju fortsätta ha samma klimatzon och samma vintrar, oavsett om det skulle lösa sig med att hitta ett hus du har råd med.
 
Vill du kunna odla det mesta och inte ha nån snö på vintern, då är det ju Skåne som gäller. Kanske skulle det hjälpa om du benade ut för dig själv vad du tycker är viktigast? För just nu låter det som att du skulle vilja ha ett hus i ok skick i zon 1 i Roslagen nära Stockholm i avskilt läge med stor trädgård för inga pengar, och det går inte ihop för mig riktigt. Om du ska hålla dig nära nuvarande medryttarhästar så kan du ju inte flytta mer än några km, och då kommer du ju fortsätta ha samma klimatzon och samma vintrar, oavsett om det skulle lösa sig med att hitta ett hus du har råd med.

Hahaha, så kan man ju uttrycka det. Men det mesta av de där önskemålen är kompromissbara. ;) Det enda som inte är kompromissbart är ägandet av ett hus med tomt och att det ska kosta mindre än miljonen i inköp. Kan jag chilla i några år till så kan det förstås kosta mer, men jag vill helst inte vänta så länge.
 
Det beror väl på att man vill minska sina fasta kostnader såsom bostadskostnad eftersom vad jag förstår en normal pension innebär en halverad inkomst jämfört med lönen. Tror inte bostadsbidraget väger upp det och dessutom ska man ju uppfylla kriterierna för det.

Är det inte ännu större skillnad, i alla fall beroende på inkomstskikt? Jag gjorde en sådan där prognos och då skulle pensionen bli 65% av nuvarande lön (tydligen skulle man jämföra så). Och då utgjordes pensionen av 40% tjänstepension. Hade jag ingen tjänstepension skulle alltså pensionen bli bara 39% av lönen idag.
 
Är det inte ännu större skillnad, i alla fall beroende på inkomstskikt? Jag gjorde en sådan där prognos och då skulle pensionen bli 65% av nuvarande lön (tydligen skulle man jämföra så). Och då utgjordes pensionen av 40% tjänstepension. Hade jag ingen tjänstepension skulle alltså pensionen bli bara 39% av lönen idag.
För mig är det något liknande dvs tjänstepensionen kommer vara en stor skillnad. Jag skulle verkligen anstränga mig för att jobba hos en arbetsgivare som har tjänstepension.
 
Jag har googlat lite och undrar vad det är som skiljer ITP 1 och ITP 2. Som jag fattade det kunde man ha ITP 1 till alla men ITP 2 bara till personer födda 1978 eller tidigare.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 731
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 108
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 219
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp