Pensionsångest

Ok.- ja om du kan flytta från Sthlm/ storstäder så får du mer för pengarna.
Men jag förstod det som att du inte ville flytta? Att du inte ville flytta från vänner och bekantskapskrets och tränare
 
Ja, det var fint. Jag var där och kollade lite på utsidan men har inte sett det invändigt mer än på bilderna.

Det är kommunalt vatten och avlopp. Bra internetmöjligheter också. Det är ganska nära till Mellerud även om det är en liten håla. Jag tror t.o.m. att det går buss dit. Trollhättan/Vänersborg är inte så långt bort heller.

Tomten var lite gränsfall för min del i storlek, men kan funka. Jag fick också lite känslan av villaområde (vilket jag inte riktigt gillar), då det låg så pass mycket annan bebyggelse så nära. Invändigt var det lite att fixa för att få det mer i min smak vilket känns lite tråkigt med tanke på att det var helt nyrenoverat invändigt. Ett svart klinkergolv i groventrén går att stå ut med och på toan räddar man det med trätrall, även om det blir svårare att städa. Det trista vita kaklet finns det mängder av sätt att piffa upp på. Golvet i hallen är det bara att byta direkt. De övriga golven går att stå ut med även om de är fel. Väggarna kan piffas med lite tapeter. Sannolikt är de material som använts vid renoveringen inte heller vad jag själv skulle valt med tanke på miljö och hälsa. Lite nojig blev jag också av att tomten gränsar till en åker med tanke på eventuell giftspridning.

Jag gillade huset som sådant men velar lite. Hur det ser ut med hästar i trakten har jag inte ens tagit reda på.
Ja, när man ser det så får man en "på landet känsla" :)
Det ganska skönt att ha nyrenoverat när man flyttar in, då är inget helt akut utan du kan ta dig tid och bo in dig i huset innan du väljer hur du vill fixa till det.
Bönderna har strikta direktiv i hur och vad dom får spruta, så jag tror inte det är farligare än avgaserna i Stockholm.
Visst är det en stor förändring i livet att flytta långt men om man läser inläggen här...har du allt att vinna :)
Kolla på blocket om boxuthyrning, hö/ hästprylar till salu i området, så får du en snabb överblick
Det är verkligen en fördel att du kan jobba hemifrån, du kan bo var du vill och slipper långa avstånd att pendla. Många skulle vara tacksamma i din situation.

Har du pratat med mäklaren, har huset legat ute länge, har det lagts ut flera ggr?
 
Det är ju mycket trevligare och billigare att åka tåg och buss än att behöva åka bil - en av anledningarna till att jag vill bo i Stockholm är just för att inte behöva vara beroende av bil för att kunna åka till jobbet. Stockholm är inte så stort, har man en timme med bilen till jobbet i Stockholm så bor man antingen inte i Stockholm utan utanför, eller så fastnar man i köerna, och då kan man korta restiden väsentligt genom att justera arbetstiderna om det går.
Vad bra att alla tycker olika, annars skulle alla vilja bo i Stockholm (eller på landet)
Jag tycker att det räcker med några dagars semester i en storstad, sen är jag helt slut...jag tycker synd om alla människor vuxna och barn som trängs på buss och tunnelbana varje dag. Det är ju så trångt överallt.
Jag älskar min bil, jag älskar att köra bil och friheten den ger mig, jag kan köra hur lång som helst, det är roligt.

En timmes resväg i Stockholm med buss väntetider inräknat,räknas det att man bor i Stockholm då?
 
Vad bra att alla tycker olika, annars skulle alla vilja bo i Stockholm (eller på landet)
Jag tycker att det räcker med några dagars semester i en storstad, sen är jag helt slut...jag tycker synd om alla människor vuxna och barn som trängs på buss och tunnelbana varje dag. Det är ju så trångt överallt.
Jag älskar min bil, jag älskar att köra bil och friheten den ger mig, jag kan köra hur lång som helst, det är roligt.

En timmes resväg i Stockholm med buss väntetider inräknat,räknas det att man bor i Stockholm då?

Jag gillar storstäder, men tycker inte synd om de som bor på landet. Man får förmoda att de tänker som du, och då är det ju knappast synd om dem. Så jag tror inte du behöver tycka särskilt synd om Stockholmare heller. Det där med trängseln är en vanesak, och beror dessutom på vad man jämför med. Jämfört med New York t ex är Stockholm rymligt och lantligt, och det är väldigt lite folk och väldigt mycket träd här. Trängsel är det i princip bara i kollektivtrafiken i värsta rusningen, den kan man ju undvika om man tycker det är jobbigt.

En timmes resväg med buss, då skulle jag säga att antingen bor du utanför stan, eller så ligger jobbet utanför stan, eller båda.
 
Ok.- ja om du kan flytta från Sthlm/ storstäder så får du mer för pengarna.
Men jag förstod det som att du inte ville flytta? Att du inte ville flytta från vänner och bekantskapskrets och tränare

Alltså både ja och nej. Jag vill ju på sätt och vis inte lämna allt som är bra här och känner mig väl som ett litet barn där som hänger i mammas kjol, typ. Nu under hösten kommer jag ju t.ex. få möjligheten att rida två jättefina välutbildade hästar som ska igång men som ingen annan har tid att rida i den omfattningen. Men samtidigt är det ju svårt att få till ett bra boende här. Jag har ju sagt att allt som jag har här kan jag också få på ett nytt ställe, men det tar ändå emot en del. Det där med ridundervisning på en annan ort kan ju bli lite knepigt då jag inte har en egen häst och det är långt ifrån alla ridskolor som passar mig. Nuvarande gör det.
 
Alltså både ja och nej. Jag vill ju på sätt och vis inte lämna allt som är bra här och känner mig väl som ett litet barn där som hänger i mammas kjol, typ. Nu under hösten kommer jag ju t.ex. få möjligheten att rida två jättefina välutbildade hästar som ska igång men som ingen annan har tid att rida i den omfattningen. Men samtidigt är det ju svårt att få till ett bra boende här. Jag har ju sagt att allt som jag har här kan jag också få på ett nytt ställe, men det tar ändå emot en del. Det där med ridundervisning på en annan ort kan ju bli lite knepigt då jag inte har en egen häst och det är långt ifrån alla ridskolor som passar mig. Nuvarande gör det.
Ok ja du kommer helt enkelt behöva prioritera.
Vad är viktigast?
Att flytta så du får ett hus eller att bo kvar och då kompromissa med boende
 
Vad bra att alla tycker olika, annars skulle alla vilja bo i Stockholm (eller på landet)
Jag tycker att det räcker med några dagars semester i en storstad, sen är jag helt slut...jag tycker synd om alla människor vuxna och barn som trängs på buss och tunnelbana varje dag. Det är ju så trångt överallt.
Jag älskar min bil, jag älskar att köra bil och friheten den ger mig, jag kan köra hur lång som helst, det är roligt.

En timmes resväg i Stockholm med buss väntetider inräknat,räknas det att man bor i Stockholm då?
Haha! Du behöver nog inte tycka synd om någon!
Tycker du att andra ska tycka synd om dig pga var du bor? Har du inte valt det själv och är nöjd med det?

Haha.. det är roligt det där... För oj vilken skit en stockholmare får som säger att det är synd om någon som bor på landet...
 
Alltså både ja och nej. Jag vill ju på sätt och vis inte lämna allt som är bra här och känner mig väl som ett litet barn där som hänger i mammas kjol, typ. Nu under hösten kommer jag ju t.ex. få möjligheten att rida två jättefina välutbildade hästar som ska igång men som ingen annan har tid att rida i den omfattningen. Men samtidigt är det ju svårt att få till ett bra boende här. Jag har ju sagt att allt som jag har här kan jag också få på ett nytt ställe, men det tar ändå emot en del. Det där med ridundervisning på en annan ort kan ju bli lite knepigt då jag inte har en egen häst och det är långt ifrån alla ridskolor som passar mig. Nuvarande gör det.

Om det är samma hästar du skrivit om tidigare i tråden så tvivlade du ju på om de egentligen kommer komma igång alls, eftersom ägaren inte har tid och du inte kan rida dem på egen hand? Så det verkar ju inte riktigt vara värt att offra allt annat för att få ha möjlighet till.

När det gäller ridskolor så är utbudet i Stockholm svårslaget, men medryttarhäst kan man ju få tag på varthelst det finns hästar. De flesta hästar är ok utbildade, åtminstone om man frågar ägaren. ;)

Du kanske får välja lite, vad är viktigast? Bo i eget hus med stor trädgård utanför villaområde, eller ha nära till bra ridskolor och nuvarande medryttarhästar?
 
Haha! Du behöver nog inte tycka synd om någon!
Tycker du att andra ska tycka synd om dig pga var du bor? Har du inte valt det själv och är nöjd med det?

Haha.. det är roligt det där... För oj vilken skit en stockholmare får som säger att det är synd om någon som bor på landet...
:D nej jag tycker inte att någon ska tycka synd om mig för att jag är lantis på västkusten
Jag kan förstå om en stockholmare gör det dock..Här har vi ju bara havet, åkrarna, kor, hästar och lite får.

Stockholmare är ju så stöddiga och tror att dom är bäst och att alla vill bo i Stockholm (av någon outgrundlig anledning):grin:
 
Jag vill ju på sätt och vis inte lämna allt som är bra här
Men flytta bara en bit då? En timme eller två från där du bor nu, så har du ju ett jätteområde att hitta boende på - och kan åka tillbaka när du ska rida lektion eller träffa vänner.

Det här med hus har ju inte bara med pension att göra, eller hur? Det är så du vill bo, på landet med avstånd till grannar och trädgård att odla i. Är det typ trettiotalshus du gillar? Kan du tänka dig en annan typ av hus/byggår om läget är rätt?

Hur pass stabilt är ditt jobb? Räknar du med att ha kvar det över tid, eller behöver du bosätta dig med tanke på att ev kunna hitta ett annat jobb i närheten framöver eller att huset ska vara säljbart om du kan behöva flytta i framtiden?
 
Om det är samma hästar du skrivit om tidigare i tråden så tvivlade du ju på om de egentligen kommer komma igång alls, eftersom ägaren inte har tid och du inte kan rida dem på egen hand? Så det verkar ju inte riktigt vara värt att offra allt annat för att få ha möjlighet till.

När det gäller ridskolor så är utbudet i Stockholm svårslaget, men medryttarhäst kan man ju få tag på varthelst det finns hästar. De flesta hästar är ok utbildade, åtminstone om man frågar ägaren. ;)

Du kanske får välja lite, vad är viktigast? Bo i eget hus med stor trädgård utanför villaområde, eller ha nära till bra ridskolor och nuvarande medryttarhästar?

Jo, det är samma, men den ena har varit ganska nervös så den skulle jag bara rida ut med när jag har sällskap och sällskap har det varit ont om. På ridbanan funkar det på egen hand. Han har dock lugnat sig senaste dagarna så det kanske kan funka även ute på egen hand. Det är ju nytt stall och nya rutiner för honom så han är lite påverkad av det. Den andra blev jag tillfrågad om igår, så där har det tidigare inte ens varit aktuellt med ridning förrän nu.

Ok ja du kommer helt enkelt behöva prioritera.
Vad är viktigast?
Att flytta så du får ett hus eller att bo kvar och då kompromissa med boende

Jo, jag vet att jag kommer att behöva prioritera. Det blir nog rätt hårda kompromisser också. Det enda jag egentligen är helt säker på är att jag ska bort från nuvarande boende och jag ska äga mitt nästa boende. Hur det kommer att gå till har jag ännu inget svar på, men det blir väl antingen flytt till annan ort eller ett alldeles för dyrt renoveringsobjekt i den här trakten.
 
Skojar lite..:)
Stockholmare har ändå en viss jargong precis som göteborgare,

Och skärgårdsbor. Och skåningar. Och gotlänningar. Och lulebor.

Det är väl bra att människor trivs där de bor? Mindre bra med den lilla klick som inte förstår att andra har andra behov och värderar annorlunda.

Men jag vet inte om det är vanligare bland Stockholmare.
 
Men flytta bara en bit då? En timme eller två från där du bor nu, så har du ju ett jätteområde att hitta boende på - och kan åka tillbaka när du ska rida lektion eller träffa vänner.

Det här med hus har ju inte bara med pension att göra, eller hur? Det är så du vill bo, på landet med avstånd till grannar och trädgård att odla i. Är det typ trettiotalshus du gillar? Kan du tänka dig en annan typ av hus/byggår om läget är rätt?

Hur pass stabilt är ditt jobb? Räknar du med att ha kvar det över tid, eller behöver du bosätta dig med tanke på att ev kunna hitta ett annat jobb i närheten framöver eller att huset ska vara säljbart om du kan behöva flytta i framtiden?

Jo, huset har i allra högsta grad med pensionen att göra. Ett hus som är färdigamorterat vid pensionen ger mig en låg månadskostnad och då kan jag klara mig på en låg pension utan att behöva tigga om bidrag. Jag har en viss budget att köpa för, men hur mycket jag sedan kommer att amortera beror på vilka renoveringar som måste göras. Ett hus i bra skick = amortera mycket. Ett hus i sämre skick = amortera så lite som möjligt och sedan lägga mer pengar på renovering. I det sistnämnda fallet blir jag inte skuldfri före pensionen.

Jag vill helst ha ett hus som är byggt före 50-talet (plasten i väggarna kom då) eller kanske ännu hellre ett som är byggt före andra världskriget (för då fanns inte de osunda materialen när man byggde). Givetvis kan folk ha renoverat med osunda material senare, men man får ju hoppas att skadan är begränsad då.

Jobbet är mycket stabilt, växer stadigt och inget tyder på att det skulle ändras, så på den fronten oroar jag mig inte alls. Jag skulle nog kunna tänka mig att gå ner lite i arbetstid för att få tid över till egna projekt, men jag trivs bra annars och gillar min chef och jag blir glad när hon dyker upp på kontoret. Hon vill absolut inte bli av med mig heller så det känns bra.
 
Ett hus som är färdigamorterat vid pensionen ger mig en låg månadskostnad och då kan jag klara mig på en låg pension
Det förstår jag - plus att du vill bo miljövänligt och kunna odla. Så att köpa ett hus verkar ju vettigt. Och skönt att ditt jobb är stabilt. Du ska absolut se till att få tjänstepension; slå bort tanken att du inte skulle vara värd det - vad är det för dumheter. Det har de flesta andra och det ska du också ha. Det finns ett talesätt som du ska ta till dig, som faktiskt fungerar: "It's amazing what you can get, just by asking for it." Prova så får du se. Sträck på dig och ta för givet att du också ska ha tjänstepension.
Hur ser du på det här då? Eftersom du nu har den fantastiska möjligheten att jobba hemifrån.
Men flytta bara en bit då? En timme eller två från där du bor nu, så har du ju ett jätteområde att hitta boende på - och kan åka tillbaka när du ska rida lektion eller träffa vänner.
 
Men flytta bara en bit då? En timme eller två från där du bor nu, så har du ju ett jätteområde att hitta boende på - och kan åka tillbaka när du ska rida lektion eller träffa vänner.

Norrut har jag inte så mycket kvar av odlingszon 3, en liten bit bara längs kusten. Österut har jag havet. Västerut är det i princip lika illa som här. Till Enköping tar det ju 1 timme och 45 minuter och där är det inte så fint, tycker jag. Möjligen kan det finnas ett okej stråk lite norr om Mälaren ungefär. Söderut har jag Stockholm och det tar mig 1½ timme att åka till Södertälje. Det är i så fall 2-3 timmar bort i Södermanland och Östergötland som det kan finnas bäst möjligheter. Det är väl mest där jag tittar nu, då det funkar att åka över dagen och titta på hus där.
 
Norrut har jag inte så mycket kvar av odlingszon 3, en liten bit bara längs kusten. Österut har jag havet. Västerut är det i princip lika illa som här. Till Enköping tar det ju 1 timme och 45 minuter och där är det inte så fint, tycker jag. Möjligen kan det finnas ett okej stråk lite norr om Mälaren ungefär. Söderut har jag Stockholm och det tar mig 1½ timme att åka till Södertälje. Det är i så fall 2-3 timmar bort i Södermanland och Östergötland som det kan finnas bäst möjligheter. Det är väl mest där jag tittar nu, då det funkar att åka över dagen och titta på hus där.

Nu finns det ju för all del väldigt mycket som växer fint i zon 4 också, eller är zon 3 ett absolut krav?
 
Nu finns det ju för all del väldigt mycket som växer fint i zon 4 också, eller är zon 3 ett absolut krav?

Jo, visst kan man odla en del i zon 4 också, men det känns som en nedgradering. Jag suktar ju egentligen efter att kunna odla flera olika växter än vad som är möjligt här, i stället för färre.

Sen är jag ju absolut inte förtjust i vinter och en halvmeter snö, som vi haft här under några vintrar på sistone. Det brukar ofelbart få mig på dåligt humör trots att jag vet att det inte går att göra något åt. Jag vill ha längre odlingssäsong, inte kortare. När det fortfarande är full vinter här och lillsyrran i Lund berättar att bönderna redan är ute på åkrarna och kör, kan jag inte bli annat än en aning avundsjuk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 346
Senast: sthu
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
950
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp