Pensionsångest

Jo, jag sparar 850 kr/mån i fonder just "för att", men jag blir ändå :nailbiting: när jag ser siffrorna.
Varför hetsar du och är orolig över det?
Någonting jag lärt mig i livet är att allting kan ta slut precis när som helst och förutsättningarna kan ändra sig på ett ögonblick.

Vi kanske inte ens lever imorgon! Vi kanske vinner på lotto eller får ett stort oväntat arv imorgon. Man vet inte vad framtiden för med sig så därför är det ingen idé att oroa sig över det heller.

Men jo, jag pensionssparar. Man måste vara förberedd, men man behöver inte oroa sig. Saker och ting löser sig alltid.

Varför hetsar du och är orolig över det?
Någonting jag lärt mig i livet är att allting kan ta slut precis när som helst och förutsättningarna kan ändra sig på ett ögonblick.

Vi kanske inte ens lever imorgon! Vi kanske vinner på lotto eller får ett stort oväntat arv imorgon. Man vet inte vad framtiden för med sig så därför är det ingen idé att oroa sig över det heller.

Men jo, jag pensionssparar. Man måste vara förberedd, men man behöver inte oroa sig. Saker och ting löser sig alltid.

Jag jobbar på att inte oroa mig. Ibland går det bättre och ibland lite sämre. ;) Därför är det skönt med flera av svaren jag fått, det lugnar mig. :)

Nej, som egen företagare måste man tyvärr ordna den saken själv. Men det behöver inte vara för sent att påverka - du borde boka tid med din bankkvinna/-man och titta på detta! Som egenföretagare har du till skillnad mot oss övriga fortfarande möjlighet till ett avdragsgillt pensionssparande.
Fast det är ju först de senaste tre åren jag har eget företag. Jag har alltid haft kontrakt och förlaget har betalat sociala avgifter etc så i min enfald kollade jag aldrig upp om tjänstepension.....

Skulle jag göra det skulle jag ju inte kunna ha häst. Då känns livet rätt onödigt. Ingen mening att leva länge om jag inte kan leva ett liv som gör mig lycklig. :)
Alla gör de val de själva prioriterar. Men när man sedan som 70 åring sitter i en sunken etta och hör hur ens vänner har det med solresor och annat då känns det säkert surt.
Har vänner som brände betydligt mer än vad jag gjorde när det begav sig. Kan bara säga att det gamla ordspråket, som man bäddar får man ligga.
Naturligtvis har jag vidtagit åtgärder som gör att de resurser jag sparat, placerat ihop inte kan dräneras av statliga beslut....

Jag brukar inte heller titta så noga i det där orange kuvertet. Eftersom jag inte orkar jobba heltid så kommer jag typ få minimumpension. Dock har jag ett eget sparande varje månad och bara ett litet lån på huset och det lånet kommer förhoppningsvis vara betalt inom några år.

Alla gör de val de själva prioriterar. Men när man sedan som 70 åring sitter i en sunken etta och hör hur ens vänner har det med solresor och annat då känns det säkert surt.
Har vänner som brände betydligt mer än vad jag gjorde när det begav sig. Kan bara säga att det gamla ordspråket, som man bäddar får man ligga.
Naturligtvis har jag vidtagit åtgärder som gör att de resurser jag sparat, placerat ihop inte kan dräneras av statliga beslut....
Min pappa jobbade och slet inom humanvården hela sitt yrkesverksamma liv. Han använde dock en del till resor med mamma - och tur var väl det då han gick bort innan han hann fylla 66 år.
Så jag prioriterar också att försöka leva nu, för man vet aldrig när det tar slut. Sen är det väl rimligt att ändå försöka planera lite för framtiden, men man måste ändå passa på att leva när man kan.

Är man det minsta realistisk så inser man att de pensionspengar som betalas in av den arbetande delen av befolkningen inte räcker till en dräglig pension åt alla pensionärer.
Jag hade tur, hade en gammal ekonomilärare i gymnasiet som förklarade detta och jag trodde honom. Så jag tog tag i saken så fort jag började tjäna pengar. Jag har bla för skattade pengar köpt/placerat resurser. Utomlands. Har inget dåligt samvete för detta då pengarna som investerades var lagligt intjänade och skattade.

Min pappa jobbade och slet inom humanvården hela sitt yrkesverksamma liv. Han använde dock en del till resor med mamma - och tur var väl det då han gick bort innan han hann fylla 66 år.
Så jag prioriterar också att försöka leva nu, för man vet aldrig när det tar slut. Sen är det väl rimligt att ändå försöka planera lite för framtiden, men man måste ändå passa på att leva när man kan.
Det är ju den prioriteringen man måste göra. Man ska leva i nuet, men vara medveten om framtiden.

Jag pensionssparande förut, sen gjorde de om systemet och jag kan inte sätta in mer pengar i det - då ledsnade jag. De verkar ju göra om systemet med jämna mellanrum så jag misstänker att de hinner ändra det innan det är dags för mig, om vi nu ens får gå i pension :p så nä jag oroar mig inte. Men är bra på att spara undan pengar rent generellt och det är ganska skönt att inte låsa dem utan kunna använda dem när det behövs om det så är om 5 år eller om det är om 40 år.

Dessutom äger jag en bostad och hoppas kunna köpa fler framöver, de får bli min pensionsförsäkring.

Var på informationsträff med facket idag, och verkar som om vi födda efter -85 är de som ska oroa oss mest för pensionen :cry:

Fast det är ju först de senaste tre åren jag har eget företag. Jag har alltid haft kontrakt och förlaget har betalat sociala avgifter etc så i min enfald kollade jag aldrig upp om tjänstepension.....

Aha - trodde du varit gjort även förlagsjobben i eget företag. Så trist att upptäcka nu att de aldrig betalade in någon tjänstepension... Men även i detta fall har man fortfarande möjlighet till avdragsgillt pensionssparande. Så jag skulle ändå rekommendera ett möte med banken för att ta reda på vad du skulle kunna göra åt saken! För att sedan kunna avgöra om du tycker det är värt det eller inte.

Det är ju den prioriteringen man måste göra. Man ska leva i nuet, men vara medveten om framtiden.
Japp. Och jag planerar att skaffa en etta när jag går i pension. ;) Jag träffade ett helt underbart par pensionärer i fjällen för några år sedan ."ja vi har också funderat på att gå över till norge... vi kanske gör det imorrn..eller kanske nästa vecka, vi har inte bråttom..." med tält och gott om hemtorkad mat så gjorde nån vecka eller två ingen större skillnad.
Så min målbild är att skaffa en så billig och underhållsfri bostad som möjligt och istället luffa runt.

Jag kollar inte mitt kuvert. Jag har som plan att hitta en ung sugar daddy den dagen. Sen ska jag, toy boy och min solhatt åka till Medelhavet och leva på kärlek och oliver.

Som plan b har jag ett sparande via jobbet. Det är inte låst men förmånligt.
Jag borde pensionsspara antar jag men Karpe Diäm och jag har hellre en guldkant ibland nu. Det löser sig, och jag torde inte bli fattigpensionär.

Aha - trodde du varit gjort även förlagsjobben i eget företag. Så trist att upptäcka nu att de aldrig betalade in någon tjänstepension... Men även i detta fall har man fortfarande möjlighet till avdragsgillt pensionssparande. Så jag skulle ändå rekommendera ett möte med banken för att ta reda på vad du skulle kunna göra åt saken! För att sedan kunna avgöra om du tycker det är värt det eller inte.
Jag hade ett eget pensionssparande under några år, men banken (!!) rådde mig häromåret att avsluta sparandet, då jag med mitt yrke förmodligen kommer att jobba (mer eller mindre naturligtvis) tills jag trillar av pinn och då skulle skatten äta upp allt sparandet. Min nuvarande bankkontakt blev jätteförvånad och menade att så inte alls var fallet, så nu är jag helt ställd.
(Ursäkta trådkapet ts, men tråden fick mig att börja grubbla igen. Just nu är mitt jobb rätt stressigt och tanken på en välbetald pension känns plötsligt väldigt trevlig. Man kan ju jobba ändå, för nöjes skull. Men just nu känns det som en utopi... :( )

Japp. Och jag planerar att skaffa en etta när jag går i pension. ;) Jag träffade ett helt underbart par pensionärer i fjällen för några år sedan ."ja vi har också funderat på att gå över till norge... vi kanske gör det imorrn..eller kanske nästa vecka, vi har inte bråttom..." med tält och gott om hemtorkad mat så gjorde nån vecka eller två ingen större skillnad.
Så min målbild är att skaffa en så billig och underhållsfri bostad som möjligt och istället luffa runt.
En av mina bästa vänner gör samma sak..Han hyr ett litet torp (av mig) bor i Sverige de bästa sommarmånaderna sedan åker han och hans fru ner till deras båt som de bor på i Grekland. Kommer tillbaka lagom över Jul och sedan drar de igen. Hyran.. ;) ngr veckors seglande per år med hans båt..för mig

Jag hade ett eget pensionssparande under några år, men banken (!!) rådde mig häromåret att avsluta sparandet, då jag med mitt yrke förmodligen kommer att jobba (mer eller mindre naturligtvis) tills jag trillar av pinn och då skulle skatten äta upp allt sparandet. Min nuvarande bankkontakt blev jätteförvånad och menade att så inte alls var fallet, så nu är jag helt ställd.
(Ursäkta trådkapet ts, men tråden fick mig att börja grubbla igen. Just nu är mitt jobb rätt stressigt och tanken på en välbetald pension känns plötsligt väldigt trevlig. Man kan ju jobba ändå, för nöjes skull. Men just nu känns det som en utopi... :( )
Kan bankkontakten ha menat att skattesubventionen för privat pensionssparande togs bort förra (?) året, så att den privata pensionen liksom beskattas två ggr fullt ut?

KL

Jag hör till dem som slänger kuvertet, men har lite koll ändå genom årliga avstämningar med min bankhen. Den vanliga pensionen förslår inte långt, den prognoserade pensionen i den delen uppgår inte ens till 30% av dagens lön. Tack vare tjänstepension och lite löneväxling så kommer jag enligt prognosen landa på drygt 77 % av nuvarande lön. Får hoppas på beständigt pengavärde alltså, så ska det nog bli skapligt första tio åren i alla fall...

Helt ok med trådkap, tycker gott den här tråden kan få fladdra iväg kring allas pensionsångest. Hoppas den nya bankkkontakten kan hjälpa dig! :heart

Ska väl tillägga att jag har bott nästan hälften av de år jag jobbat utomlands mest som konsult. Alltså inget pensionssparande då tyvärr. Så ja, urusel pension, så är det bara. Men jag har inget intresse av att åka utomlands, det har jag gjort alldeles nog med, med familj i olika världsdelar. Jag är ingen husmänniska eller har stora behov egentligen, bara jag har snabb fiber, en bra dator, katt, mina böcker och en riktigt bra e-läsare är jag faktiskt nöjd. Jag tror våra föräldrars generation, efterkrigsgenerationen nådde toppen vad gäller pensionsvälfärd. Det ser jag på min pappa tex.

Vi som jobbar nu kommer i allmänhet, några lysande exempel här på Buke undantagna ;) tvingas jobba längre och får lägre pension. Det blir fler och fler pensionärer som lever längre och längre vilket pensionssystemet inte räknade med.

Så antingen återinför vi ättestupan eller så expanderar vi ekonomin och befolkningen så det fortfarande är samma del av befolkningen, procentuellt sett, som betalar in pengar till de pensioner som vi en dag ska leva på.

Jag pensionssparade på banken men blev tillsagd av dom att sluta då det blev dubbelbeskattat .
Har flera vänner som driver eget och som blivit pensionärer dom har investerat sina pengar i en massa saker som dom kunnat dra av för att inte behöva betala skatt och nu har dom den lägsta pensionen man kan få och maskinerna dom köpt har inget värde alls .

En av mina bästa vänner gör samma sak..Han hyr ett litet torp (av mig) bor i Sverige de bästa sommarmånaderna sedan åker han och hans fru ner till deras båt som de bor på i Grekland. Kommer tillbaka lagom över Jul och sedan drar de igen. Hyran.. ;) ngr veckors seglande per år med hans båt..för mig
Jag har tvingats inse att jag ärvt vissa saker från min pappa, jag kommer allt för ofta på mig själv med att snegla på små skåpbilar och fundera på hur man på bästa sätt kan få in en madrass, minikylskåp och en portapotti....
Jag inser ju att det komma att komma en dag när jag är för gammal och stel för att sova i 245an när jag är för snål för ta in någonstans.

För jag blir nog inte fet på min pension. Så då får jag fokusera på billigare nöjen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 466
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 521
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 532
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka