Pensionsångest

Jag insåg rätt nyligen att jag inte får någon tjänstepension. Alls. Så trots att jag jobbat sedan 15 års ålder och haft hyfsad inkomst, blir min pension så låg att jag aldrig någonsin kommer att kunna leva på den, ens knapert.....

Nja nog kan man leva på pensionen som det är men det blir ingen lyx och paraplydrinkar vid poolen.
Man får ju bostadstillägg så hyra och el betalar staten.

Jag har ett gäng gamla veteranmopeder som jag säljer sen ;) när det börjar bli tomt i kylskåpet på ålderns höst. Har inga lån förutom CSN. Sparar skapligt varje månad, har lite fonder/aktier jag leker med.

Nja nog kan man leva på pensionen som det är men det blir ingen lyx och paraplydrinkar vid poolen.
Man får ju bostadstillägg så hyra och el betalar staten.
Men jag vill ju sitta med paraplydrink vid poolen i nåt varmt land!!! Eller stranden, ännu hellre.

Dessutom har jag fasta utgifter som en pension inte täcker. Jag tror att mitt första mål ska bli att betala av mina lån i snabbare takt så mina kostnader sänks ... rejält!

Dessutom har jag fasta utgifter som en pension inte täcker. Jag tror att mitt första mål ska bli att betala av mina lån i snabbare takt så mina kostnader sänks ... rejält!

Inte odelat bra. Tänk på likviditeten också. Som pensionär är det svårt att få låna pengar.

(Med låg ränta så kan det vara mycket bättre att förränta pengarna annorstädes än ge dem till banken redan idag. Ekonomisk frihet är i stor mån tillgång till likvida medel, inte summan av tillgångar och skulder.)

Inte odelat bra. Tänk på likviditeten också. Som pensionär är det svårt att få låna pengar.

(Med låg ränta så kan det vara mycket bättre att förränta pengarna annorstädes än ge dem till banken redan idag. Ekonomisk frihet är i stor mån tillgång till likvida medel, inte summan av tillgångar och skulder.)
Ja, fast jag tänker mest på idiotiska smålån och krediter, inte huslånet etc.

Har en hel del skog som pensionsförsäkring .Har byggt upp ett ordentligt underskott på fastigheten så jag kan nästan driva av all skog utan att betala mer än 30% skatt på den och en del helt skattefritt !
Men om man ser utvecklingen på hur gamla mina närmaste har blivit så hinner jag nog inte att ta ut pension förrän det är godnatt om det fortsätter i samma trad !

Jag har börjat "pensionsspara" i år. Tänker att tiden gör dessa få hundra lappar blir många tusenlappar i slutändan.

Jag har tvingats inse att jag ärvt vissa saker från min pappa, jag kommer allt för ofta på mig själv med att snegla på små skåpbilar och fundera på hur man på bästa sätt kan få in en madrass, minikylskåp och en portapotti....
Jag inser ju att det komma att komma en dag när jag är för gammal och stel för att sova i 245an när jag är för snål för ta in någonstans.

För jag blir nog inte fet på min pension. Så då får jag fokusera på billigare nöjen.
Jag hade, när det begav sig en US pick-upp. Flaket var ca 2,5 m långt. Den tog jag vid längre körningar.
Visserligen drog den lite mer bränsle men 1/2 var inrett på längden med en isolerad låda och madrass. Jag hade även dragit in e varmluftslang från ebersprakaren. så att jag kunde blåsa in lite varmluft om det blev för kallt. Bilen hade även en elekrisk motrorvärmare så jag kunde ställa in en cupe-värmare i min kista på flaket. Vi var på ett jobb i norra Ryssland, det söps så jävligt i manskapsbarackerna så jag sov i bilen trots - 20 grader ute. Men tack vare cupe-värmaren och el från kontoret så hade jag det varmt o gott + att inget busliv hördes ;)

Jag köpte ett billigt hus som ung som kommer vara färdigbetalt med råge tills pensionen, så jag kommer förhoppningsvis bo "gratis" minst dom sista 10 åren och kommer då få undan en hel del extra sparande utöver vad jag sparar nu.

Det är inte inkomsterna som gör en rik, utan utgifterna! :up:

Dör jag innan dess så går huset till sonen, så det blir en win-win oavsett.

Sen spar jag på vanligt sparkonto också, där jag kan använda pengarna när jag vill. Aldrig att jag skulle låsa fast dom i något pensionssparande där man inte får röra dom innan man fyller 60 eller vad det är! Mina pengar, och dom vill jag ha fullständig koll själv på!

Har en hel del skog som pensionsförsäkring .Har byggt upp ett ordentligt underskott på fastigheten så jag kan nästan driva av all skog utan att betala mer än 30% skatt på den och en del helt skattefritt !
Men om man ser utvecklingen på hur gamla mina närmaste har blivit så hinner jag nog inte att ta ut pension förrän det är godnatt om det fortsätter i samma trad !
Samma här, och nu har jag haft den så länge så att vi snart är inne på 2:a gallringar av skog jag planterat själv...det gör en lite ödmjuk ;)

Jag hade ett eget pensionssparande under några år, men banken (!!) rådde mig häromåret att avsluta sparandet, då jag med mitt yrke förmodligen kommer att jobba (mer eller mindre naturligtvis) tills jag trillar av pinn och då skulle skatten äta upp allt sparandet. Min nuvarande bankkontakt blev jätteförvånad och menade att så inte alls var fallet, så nu är jag helt ställd.
(Ursäkta trådkapet ts, men tråden fick mig att börja grubbla igen. Just nu är mitt jobb rätt stressigt och tanken på en välbetald pension känns plötsligt väldigt trevlig. Man kan ju jobba ändå, för nöjes skull. Men just nu känns det som en utopi... :( )
Kan de vara så att banken inte noterat att du har aktiv näringsverksamhet utan trodde att du var en " vanlig" privatperson? Sist jag kollade får du lägga av upp till 35% av lönen som egen företagare ( om näringsidkare måste det vara aktiv nrv, inte passiv) eller anställd utan pensionsrätt så det är ju inte kört än. Ta kontakt med en duktig företagsrådgivare som kan hjälpa dig att klura fram en bra lösning.

Senast ändrad:
Ja, fast jag tänker mest på idiotiska smålån och krediter, inte huslånet etc.
Jag har en plan att göra mig av med sådant ASAP (notera att jag också har sådant, du är i alla fall inte ensam:laugh:). Det enda stora lån jag har är studielån och det betalar jag efter plan.

Även jag kommer att ha rätt risig pension och vill gärna ha en och annan paraplydrink. Så planen är att hitta ett land med lägre kostnadsläge, bra klimat och fint hav och hänga där. Har ett alternativ men det kan ju ändra sig under de 15-20 år jag har kvar att jobba.

Ibland måste jag ju dock ta mig hem till Sverige och vara hemma för att skydda min rätt till sjukvård mm (om jag slår mig ner utanför EU). Efter att ha läst ett av @escodobe s inlägg kom jag på att en husvagn kan funka som bostad under den tiden.:idea: Alla vänner och släktingar som bor på landet flyttar väl inte in till stan när de blir äldre hoppas jag. Någon kan säkert hysa en husvagn under vinterhalvåret.

Jag pensionssparar inte alls, men jag har turen att ha kommit in tidigt på arbetsmarknaden, aldrig varit arbetslös iom att jag alltid flyttat för jobb, satsat på teknikyrke/mansdominerat och är hyfsat välavlönad och flyttar sedan ett par år tillbaka mina inbetalade medel efter vad jag tror på.

Som det ser ut på papperet idag så kommer jag ha en pension många inte når upp till som yrkesverksamma. Jag kommer inte ha råd med det liv jag lever idag, här, men om inget katastrofalt händer kommer jag kunna sälja och bo gott någon annanstans. Framtiden för mitt närområde visar på kraftigt ökade priser vid ev försäljning och om jag ställer mig i kö nu för annat boende så är chansen stor att jag får det när jag inte orkar bo kvar längre, alternativt att jag säljer och flyttar till annat land eller annan ort.

Jag äger dessutom en hel del mark i ett annat område med mycket höga markpriser. Jag har även tagit bort efterlevandeskydd då jag inte har barn, utan när jag går i pension kommer jag sätta sprätt på rubbet och det jag inte hinner göra av med kommer jag skänka till välgörande ändamål. Dör jag i morgon så spelar det ändå ingen roll för mig. :cool:

Men jag vill ju sitta med paraplydrink vid poolen i nåt varmt land!!! Eller stranden, ännu hellre.

Jo det är såklart mycket roligare att sitta i värmen :) . Men att betala ner lån är nästan ett måste om man öht ska klara sig på den rätt magra pensionen man får. Dessutom är det skönt att bara ha löpande räkningar att ta hand om :up:

Planen är att betala gården så snabbt som möjligt. Det är prio ett.
Och såklart se till att boendet fungerar, det huset vi bor i nu står inte i 40 år till.

Utöver det har jag en än så länge liten kapitalförsäkring men kommer öka sparandet där om något år. Aktiebolaget kommer även att pensionsspara åt oss när vi har bättre snurr på inkomsterna.

Plan B är att barnet blir NHL-proffs och försörjer oss :D :angel:

(I mer närtid kommer jag att välja ett yrke man orkar med även som äldre, gör klart gymnasiet sist av alla för att börja på Uni när barnet är stor nog för att trivas på förskolan.)

Var på informationsträff med facket idag, och verkar som om vi födda efter -85 är de som ska oroa oss mest för pensionen :cry:

Jamen se där.
Det finns någon fördel med att vara medelålders!
(obs, lite skämtsamt; jag har nyss fyllt 44 och tycker att det har sina klara fördelar, bland annat hemskt nog insikten att det inte är mer än drygt 20 år till pension (säger en del om arbetsförhållandena när man vid 44 års ålder ser pensionen som något eftersträvansvärt))

Pensionsångest ja. Det har jag haft länge. Dessutom har jag varit sjuk i väldigt många år så där var det många arbetsår som försvann.

Jag har inga direkta förhoppningar om att kunna öka min pension, tanken är att ha låga utgifter den dagen jag måste överleva på pensionen. Huset ska bl.a. vara färdigbetalt (och med nuvarande amorteringstakt blir den det några år innan pensionen).

Men funkar inte den planen kanske man får dra utomlands där det är billigt att bo.

Alla gör de val de själva prioriterar. Men när man sedan som 70 åring sitter i en sunken etta och hör hur ens vänner har det med solresor och annat då känns det säkert surt.
Har vänner som brände betydligt mer än vad jag gjorde när det begav sig. Kan bara säga att det gamla ordspråket, som man bäddar får man ligga.
Naturligtvis har jag vidtagit åtgärder som gör att de resurser jag sparat, placerat ihop inte kan dräneras av statliga beslut....
Gör som jag sök NHR-status i Portugal vilket kvalificerar dig till att slippa skatt på pension och kapitalinkomster i upp till 10 år. Då har man lika mycket i pension som man hade lön efter skatt ;)

Flytta utomlands!

Allvarligt, om man inte absolut måste bo i Sverige så är det bästa man kan göra om pensionär att utvandra (till ett billigare land. Man ska tydligen tjäna bäst på det om man väljer Portugal har jag läst någonstans pga skatteavtalen länderna emellan). Jag bor ju nu iof redan utomlands men kommer få min största del av pensionen från Sverige. Pga skattefördelar och annan prisnivå här nere så kommer jag bli rätt rik som pensionär sa min bankman åt mig här nere.

Min pappa bor sen ett halvår också här (och då är Tyskland inte bäst skattetekniskt att välja) han höjde sin pension efter skatt med mer än 5 000 kr på att flytta (pga skattereducering). Lägg sen till att nästan allt (finns några få undantag som bensin, hyra mm) kostar hälften här mot i Sverige. Han har mer efter skatt som pensionär än vad jag har som jobbar heltid!

Jag sparar inte själv extra men mitt jobb betalar en pensionsförsäkring åt oss på 50 Euro varje månad. Mycket ovanligt inom vården men jag har en bra arbetsgivare. Vi får varje år vara med och dela på vinstbonusen också :)

Jag star val ut en del har, da jag pensionssparar ganska rejalt, trots att jag inte ens ar 30 an. Arbetsgivare har ett ganska generost system dar de mer an dubblerar min egen insattning, sa jag far alltsa mer pengar totalt om jag pensionssparar an om jag inte sparar. Kanns dumt att inte ta "gratis" pengar.

Detta trots att jag ar tveksam om ens manskligheten finns kvar nar det ar dags for mig att ga I pension... :p Vill alltid vara pa den sakra sidan!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 466
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 521
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 532
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka