Pensionsspara?

Inkomst av tjänst? Det man tjänar av jobb? Varför ville man göra avdrag på det man tjänar eller har jag missat något? Hm, känns klurigt detta, men det använda inte längre så det kanske inte ens spelar roll?

Du minskar skatten på din inkomst nu (avdrag i deklarationen) och får betala den skatten senare när du tar ut pensionen. Om man då får en mindre inkomst som pensionär så blir skatten mindre, vilket är fallet för de flesta (om inte reglerna helt har förändrats då).
 
Inkomst av tjänst? Det man tjänar av jobb? Varför ville man göra avdrag på det man tjänar eller har jag missat något? Hm, känns klurigt detta, men det använda inte längre så det kanske inte ens spelar roll?
Gör du aldrig några avdrag när du deklarerar?
 
Du minskar skatten på din inkomst nu (avdrag i deklarationen) och får betala den skatten senare när du tar ut pensionen. Om man då får en mindre inkomst som pensionär så blir skatten mindre, vilket är fallet för de flesta (om inte reglerna helt har förändrats då).
Så nu är det alltså inget avdrag och man skattar inte när man tar ut pensionen eller hur har dom tänkt?
 
Så nu är det alltså inget avdrag och man skattar inte när man tar ut pensionen eller hur har dom tänkt?

Nu är det inget avdrag och man måste skatta när man tar ut. Fortsätter man spara så får man förmånen att betala dubbel skatt. Så därför ska man inte längre använda det alls utan det finns andra alternativ.
 
Nu är det inget avdrag och man måste skatta när man tar ut. Fortsätter man spara så får man förmånen att betala dubbel skatt. Så därför ska man inte längre använda det alls utan det finns andra alternativ.
Oh, just ja! Det var det banken "babbla" om i sitt meddelande om dubbel skatt. Nu trilla poletten ner.
Var det någon som nämnt ett bra spartips tidigare i tråden för att slippa den dubbla skatten?
 
Jag tror det var något som rörde skatten om jag inte missminner mig, och det ligger säkert något i det @Zaga skriver att de försöker sälja in sina andra tjänster.
Blir nog till att ta ett möte med banken snart och kolla upp vad som egentligen gäller.

Avdraget för pensionsavsättningen har minskat från 12.000 per år till 1.800 år för 2015
 

Liknande trådar

Tjatter Jag skulle behöva spara lite pengar och vara lite snål ett tag. Hur gör ni när ni behöver spara pengar/snåla en tid?
Svar
16
· Visningar
1 001
Senast: Ramona
·
Hemmet Nu när vi flyttat upp och sover på övervåningen är det dags att ta tag i husets sista toalett, som under hela tiden gått under...
2
Svar
28
· Visningar
2 136
Senast: Blyger
·
Tjatter Som rubriken lyder, går det att betala med cash på Dreamhack? Avkomman ska dit tillsammans med kompisens familj över dagen och avkomman...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hur sparar ni era bilder som är viktiga för er? Brukar ni framkalla bilder? Gör ni fotoböcker eller beställer ni andra fotoprodukter? I...
Svar
3
· Visningar
371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp